London továbbra is toronymagasan vezeti a Budapest Airport éves utasszámtoplistáját, amelynek második helyéről idén a harmadikra csúszott vissza Párizs, helyet cserélve a korábban bronzérmes Brüsszellel. A top 10-ben Róma, Berlin, Amszterdam, Frankfurt, Milánó, München és Tel-Aviv szerepel még, vagyis bejött a papírforma: Isztambul a puccskísérlet utáni belpolitikai helyzet miatt eltűnt a legnépszerűbb úti célok listájáról. Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója a Világgazdaságot arról tájékoztatta, hogy a tavalyi csúcsév után újabb csúcsokat ostromolnak.
A 2016-ban éves szinten elért 11,1 százalékos növekedéshez képest idén márciusban az előző év márciusához képest már 12,1 százalékkal, tehát igen biztatóan nőtt Ferihegy forgalma. Ezzel együtt a jövőt tekintve óvatosak a repülőtéren, hiszen a légi közlekedés nagyon érzékeny a politikai és a gazdasági fejleményekre. Ha nem történik semmilyen súlyosabb politikai megrázkódtatás a földrészen, és a kerozinárak is a mostani szinten lesznek, akkor maradhat fenn a növekedési ütem.
Áprilisban újabb repülőrajtot vehet a növekedés, hiszen a 2017-re bejelentett – és részben már el is indított – huszonegy új járat közül kilenc ebben a hónapban (tehát a nyári menetrendben) startolt, ami azt vetíti előre, hogy ami tavaly májusban sikerült először, arra az idén már áprilisban jó esély van, vagyis átléphetik az egymilliós havi utasszámot. Az utóbbi hetekben sorra jelentették be új járataikat és meglévő járataik sűrítését a légitársaságok, úgyhogy Budapestről immár csaknem az összes fontos európai nagyváros és népszerű nyaralóhely elérhető repülővel is. A charterpiac folyamatosan zsugorodik, a tavaly regisztrált 283 ezer utassal a teljes ferihegyi utasforgalom 3 százalékát adja csupán. Korábban Ciprust, Máltát, Eilatot, a portugál és a spanyol tengerpartot vette el a charterjáratok elől a Wizz Air és a Ryanair rugalmas üzletpolitikájával és oda rendszeresített menetrend szerinti járataival. A tendencia tovább él, októberben Marrákes kerül fel a rendszeres járatok listájára.
[caption id="" align="alignleft" width="690"] Fotó: Veres Viktor[/caption]Európát mára jól lefedik a hagyományos légitársaságok mindent behálózó járatai, viszont a tengerentúli járatok közül a New York-i, amely a Malév megszűnése után került le a közvetlen légi járatok térképéről, nagy űrt és számottevő piaci potenciált hagyott szabadon. Piaci pletykák szerint nincs kizárva, hogy a többéves tárgyalást igénylő járat-előkészítés jövőre eredményre vezet, és átszállás nélkül berepülhetővé válik az amerikai metropolisz, amelynek vonzáskörzetében a piackutatások szerint 600 ezres magyar kötődésű lakosság él, méghozzá olyanok, akik rokoni kapcsolataik ápolása végett rendszeresen utaznak Magyarországra, Erdélybe és Izraelbe.
Egyre nagyobb igény mutatkozik a Budapest–Toronto viszonylat közvetlen repülésére, a kanadai nagyváros környékén 400 ezerre teszik a potenciális utazók számát, ami egy járatindításnál már sokat nyom a latban. Az Air Canada Rouge a nyáron már heti hat járattal repüli ezt a desztinációt.
Londonra viszont még többen repülnek rá, vagyis oda: a város négy repülőterét az eddigi öt mellett hamarosan egy hatodik légitársaság, a Flybe is célba veszi, méghozzá egy ötödik repülőtérre, Southend-on-Sea légikikötőjébe repülve. A cég bejelentése szerint május 4-én indul útjára az első Budapest–London járata, azonnal heti három géppel – tájékoztatott a Budapest Airport szóvivője, aki szerint a Wizz Air szeptemberben startoló bordeaux-i járata is izgalmasnak ígérkezik. A franciaországi járatok a síturizmussal is meg vannak támogatva, például az EasyJet Lyonba viszi az utasokat, ahonnan egy-másfél óra alatt elérhető a nívós pályákkal teletűzdelt Alpok. Ezek a járatok a magyar síturisták körében is kedveltek lehetnek.
Három éve repült rá a magyar piacra az Emirates, és nem bánta meg
Magyarországon is a legjobbnak választották a napokban a TripAdvisor díjátadóján a világ legjobb légitársaságának kihirdetett Emiratest, amely 2014-ben lépett Budapesten piacra, és két év alatt meghatszorozta a Dubajba szállított magyar utasai számát. Dubaj népszerűsége exponenciálisan növekszik a magyar utazóközönség körében, és minden jel szerint idén nyáron is sláger lesz – válaszolta a Világgazdaság megkeresésére Horváth Gábor, az Emirates Airline magyarországi képviselet-vezetője. Hozzátette: Dubaj mellett Thaiföld, valamint az Indiai-óceán egzotikus szigetei is igen kedvelt üdülőhelyek, és egyre többen utaznak Ausztráliába, Dél-Afrikába, valamint a távol-keleti régióba. A Magyarországról vagy Magyarországra a légitársasággal utazók száma tavaly meghaladta a 185 ezret, a korábbi két számjegyű bővülés idén is töretlennek ígérkezik. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.