BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Peugeot 5008: Lenyűgöző alakváltoztató

A Peugeot gyorsan igazodik a piaci igényekhez, az 5008-as egyterűből egy huszárvágással dögös szabadidő-autót varázsoltak

Alaposan elkülönítették egymástól a franciák a 3008-as és az 5008-as előző nemzedékét, hiszen előbbi a crossoverek, míg utóbbi a kompakt egyterűek mezőnyében harcolt a vásárlókért. Ám már 2013-ban, az 5008-as frissítésekor kezdett körvonalazódni az a tendencia, hogy a hagyományos buszlimuzinok kora leáldozóban van, a legtöbben terepjárós beütésű családi autót szeretnének.

Így történt meg, hogy az 5008-as második nemzedéke szabadidő-autó lett, de úgy, hogy közben megtartotta az egyterűekre jellemző legtöbb belső tulajdonságot. Mindez annak ellenére sikerült, hogy az 5008-as az új 3008-asra  épül, tulajdonképpen 70 százalékban azonos a két autó. Ugyanúgy az EMP2-es platform az alapja, de 4,64 méteres hosszával 19 centivel nyúlik túl rajta, más megközelítésből pedig 11 centivel múlja felül az elődöt. A külső méretek fényében meglepő, de a márka ugyanúgy a kompakt szabadidő-autók közé sorolja az 5008-ast, mint a 3008-ast. Ugyanakkor a jövevény nemcsak formai értelemben lóg ki a felsorolásból, hiszen ebből az ötösből az egyetlen, amelyből nincs összkerékhajtású változat.

Cserébe a Peugeot más területeken erős, pontosabban másra helyezte a hangsúlyt. Például a beltér minden túlzás nélkül hozza a prémiummárkák színvonalát. Igényes, puha anyagok borítják a műszerfalat, a kapcsolók finoman működnek, a legapróbb részleten is látszik a gondos munka. A kis méretű kormánykerék, a számos módon konfigurálható műszerfal és a vezető felé fordított, billenőkapcsolókkal ellátott középkonzol sajátos hangulatot teremt – a ma kapható francia autók közül az 5008-asnak (és a 3008-asnak) a legigényesebb a beltere.

Aki viszont csodát vár attól a ténytől, hogy nagyobb a kiindulási alapnál, kicsit csalódni fog. A harmadik sor jó szívvel csak gyerekeknek ajánlható, pedig a középső ülések sínen csúsztathatók, tehát variálhatunk a lábtérrel. Lehet, hogy a 3008-ashoz képest hátul bőségesebb a lábaknak jutó hely, de itt három egyforma önálló ülés mellett döntöttek, amelyek korántsem annyira kényelmesek, a hosszú távon való komfortos utazáshoz túl kicsik. Ennek oka nyilvánvaló: csak így tudták megoldani, hogy teljesen elrejthetők legyenek a középső sor székei. A harmadik sor ülései pedig nemcsak süllyeszthetők, hanem ki is vehetők. Ami a csomagtartót illeti, ötüléses kialakításban 780 literes a tér, de ha hétülésesként használjuk az autót, akkor is marad használható méretű rakterünk.

Vetélytársaitól nem csak az összkerékhajtás hiányában különbözik az 5008-as. A motorpalettán háromhengeres egységet is találunk, a bázismodellben az 1,2 literes, turbós benzines 130 lóerőt teljesít. Az 1,6-os turbós benzines bevezetéséről csak később dönt az importőr, de ettől függetlenül is biztos, hogy a dízelek viszik a prímet, az 1,6-os 100 vagy 120, míg a 2,0 literes 150 vagy 180 lóerővel áll majd rendelkezésre. Utóbbi a GT topmodellnek van fenntartva, és meg kell hagyni, hogy a 400 Nm-es nyomatékú gázolajos tökéletesen passzol a típushoz. Belülről egyáltalán nem zavaró a kívülről jól hallható dízeles kerregés, miközben menettulajdonságai a komótosan kapcsolgató automatikus váltó ellenére is megnyerők.

A kizárólag hatfokozatú, automatikus erőátvitellel létező csúcsváltozattal autózva a futóművel nem voltunk teljesen elégedettek, rossz minőségű úton egyszerűen botladozik, ami még akkor is bosszantó, ha tudjuk, hogy a mai SUV-kat nem nehéz körülményekre találták ki. Egyébként pontosan tartja az íveket és semlegesen fordul, ha pedig átkapcsolunk Sport üzemmódba, a volán közvetlensége és a gázpedál érzékenysége is fokozódik. A futómű és az egész autó felépítésének ismeretében inkább marketingfogásnak (és a 4 x 4-es hajtás pótlékának) tűnik a több Peugeot-ból ismert GripControl rendszer, mely lényegében egy több üzemmódot felvonultató, a szokásosnál okosabb kipörgésgátlónak tekinthető. Nagy kérdés az is, hogy a lejtmenetvezérlőre miért van szükség egy ilyen kocsiban, elvégre nem egy kemény terepjáró.

Az extralistát illetően nincs szégyenkeznivalója az 5008-asnak, hiszen full LED-es fényszóró, automatikus vészfékező, sávelhagyás-figyelő rendszer és automata távfény is elérhető hozzá. A 3008-asból kiindulva itt is a magas és a csúcsfelszereltségű változatok ígérkeznek a legnépszerűbbeknek. Természetesen az 5008-as kapcsán nem megalapozatlan a márka optimizmusa. A 208-as óta nem volt olyan sikeres modellbevezetésük, mint a 3008-assal, ezt a hullámot pedig a nagy testvérrel is biztosan meg tudják lovagolni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.