A méltányos kereskedelem világnapja ( Május 13.) alkalmából tizenöt különféle matricával ellátott (márkázott), áruházláncokban, bioboltokban vagy biopiacon kapható banán húsának növényvédőszer-maradék tartalmát vizsgálta meg a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Hét termék bio, ezek közül három fairtrade minősítésű volt. A 15 termékből 8 esetben volt kimutatható vegyszermaradvány, de mindegyiknél messze a határérték alatti értékek szerepeltek. A vizsgálat során egyértelműen a fairtrade és a bio minősítésű termékek szerepeltek a legjobban, mert ezekben, egy kivételével, egyáltalán nem volt vegyszermaradvány. A több nagyobb szupermarketben is kapható, egy kisbéka képével jelölt Rainforest Alliance minősítésű termékek rosszabb helyezést értek el, mert ezekben a termékben kimutatható volt vegyszermaradvány. Ez azért is szomorú, mert Rainforest Alliance minősítés azt hirdeti magáról, hogy biztosítja a fenntarthatóságot – ezzel szemben még a fogyasztókhoz eljutó termékekben is nyoma van a vegyszerezésnek – állítja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Első helyen 3 Fairtrade és egyúttal bio minősítésű termék végzett 14 ponttal: Ecoké organic (Bio ABC), Ekooké (Culinaris) és a Fairglobe (Lidl), mivel plusz pontot szereztek a bio és fairtrade minősítésért, és nem volt bennük kimutatható szermaradvány.
A lista végén 8 ponttal a Diarén (Penny) és a Costa verde (Spar) termékek végeztek, mivel nem rendelkeztek sem bio, sem fairtrade minősítéssel, és mindkettő húsában kétféle szermaradvány is kimutatható volt. A hét biotermék közül csak egynél találtunk kimutatható növényvédőszer-maradványt. A nyolc, nem bio banánnál hét esetben kimutatható volt valamely hatóanyag. Ezek között szerepel két Rainforest minősítésű termék is. Pozitívum, hogy ezek koncentrációja jellemzően csak kis mértékben haladta meg a kimutatási határt. Többféle hatóanyag együttes kimutatására ugyanabban a termékben csak két esetben került sor – a Costa Verde (SPAR) és a Dairén (Penny Market) márkájú banánok esetén.
A fairtrade termékek egyértelmű társadalmi, gazdasági és szociális hozzáadott értékének ellenére még mindig csak elvétve találunk méltányos kereskedelmi termékeket a magyarországi szupermarketekben. Pedig Magyarországon is van egy növekvő fogyasztói réteg, amelynek fontosak a méltányos kereskedelem által képviselt etikai és szolidáris szempontok.
A 2017-ben megjelent Tudatos Vásárló Piaci Jelentés is azt mutatja, hogy a 2014-2016 közötti időszakban a méltányos kereskedelem (fairtrade) termékek eladásának mértéke folyamatosan nőtt, de még mindig pici piacról van szó. A vizsgált időszak 3 évében a magyar háztartások 612 millió forintért választottak méltányos kereskedelemből származó élelmiszert.
Az intenzív banánültetvényekkel ellentétben, szerencsére a Fairtrade banánültetvények pozitív példákkal is szolgálnak. A nemzetközi Make Fruit Fair! kampány keretében, a Tudatos Vásárlók Egyesületének Csehországi partnere 2016 nyarán Costa Rica-i és Panamai banánültetvényeken járt és készített riportot. A beszámoló interaktív formában mutatja be a banán-ellátási lánc szereplőinek életét és az ültetvényeken élő munkások mindennapjait.
A fair trade, méltányos kereskedelem, egyszerre egy társadalmi mozgalom és minősítő rendszer. A mozgalom a fejlődő országokból származó élelmiszert termelő gazdálkodók és munkások jólétét tűzte ki céljául. Ezt a mozgalom úgy éri el, hogy kialakított egy kölcsönös méltányosságra épülő feltételrendszert, amelynek a felvásárlók és a termelők is önkéntesen alávetik magukat. A felvásárlók vállalják, hogy a piacinál magasabb árat kínálnak, a termelők pedig garantálják a kizsákmányolás-mentes termelést, gazdaságuk fejlesztését, és bizonyos esetekben kisebb léptékű társadalmi befektetéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.