Rekordot dönt a Kincsem című film nézőszáma, már több mint háromszázezren váltottak jegyet rá. Díjakat is hozhat ez az alkotóknak?
– A kiéhezett magyar közönség nagyon jó fogadta ezt a történelmi filmet, amelynek középpontjában a minden versenyt megnyerő ló szerepel. Ez a film a közönségnek szól, és nem a díjaknak. Cannes után meglátjuk, hogy a Kincsem mennyire mozdítja meg a nemzetközi forgalmazókat. Angliában már van érdeklődés iránta, és a királynőnek – mint a lovak nagy rajongójának – szeretnénk szervezni egy különleges premiert. Tehát megpróbáljuk elvinni a filmet a világba.
A nagy nézőszámú filmek mellett a közelmúltban két Oscar-díjas alkotás is született, legutóbb pedig Enyedi Ildikó filmje tarolt Berlinben, és lehet, hogy a sor rövidesen folytatódik Cannes-ban. Mi áll a sikerek hátterében?
– A sikereknek több oka is van. A rám bízott rendszerben ugyanúgy figyelünk a forgatókönyvekre, a nézőkre, mint a fesztiválokra. Mindent megteszünk azért, hogy a film marketingje és háttere adott legyen ahhoz, hogy az alkotások sikeresek lehessenek a nézők körében vagy a fesztiválokon. Mindeközben egy átlátható finanszírozási rendszert is kialakítottunk, a pénzek felhasználását nagyon szigorúan ellenőrizzük. Valószínű, hogy ezeknek is köszönhetően nyerhettünk minden fontos fesztiválon az elmúlt két évben, a közönség körében pedig most kezd beérni az a munka, amelyet két évvel ezelőtt elindítottunk. Ezek sorát nyitja a Kincsem, amelyet az Antal Nimród rendezésében készülő Viszkis című film követ, azután jön Gárdos Éva Budapest Noirja és egy érdekes musical, a Papa Pia.
Tehát ezen összetevők együttesén van a hangsúly.
– Ez a rendszer képes válogatni azokból az ötletekből, tervekből, amelyeket elénk tárnak az alkotók, és a kiépült folyamat képes ezek további útját biztosítani. A forgatókönyvnek nagyon nagy szerepe van a sikerben, ahogyan egy ház esetében is: egy jó alapra lehet építeni. Bár a siker nagyon fura dolog a filmszakmában: vannak olyan filmek, amelyek a várakozással ellentétben nem hozzák a sikert, de ennek ez ellenkezője is előfordulhat.
Az elődei nem így viszonyultak a filmek gondozásához?
– Nem voltam itt, a részleteket nem ismerem, de amikor átvettem az irányítást, akkor gyakorlatilag egy fillér sem jutott a filmgyártásra, miközben tízmilliárd forintos tartozással szembesültem. Az egész filmgyártás romokban hevert, és az volt a feladatom, hogy ebből egy stabil rendszert építsek ki. Úgy érzem, hogy ez sikerült, és remélem, hogy további eredményeket hoz. Idén például három filmmel is ott leszünk Cannes-ban. Hangsúlyosan nagyon erőteljes a jelenlétünk a nemzetközi fesztiválokon, miközben a nézők egyre inkább élvezik a magyar filmeket, vagyis a közönséget is kezdjük visszacsábítani a mozikba.
Mekkora szerepe van a sikerben a pénznek?
– Semmi köze nincs hozzá. Ugyanazt a filmet el lehet készíteni egymillió forintból és százmillióból. Amerikában az Ideglelés című horrorfilmet hatvanezer dollárból készítették, és közel 250 millió dollárt kerestek vele, míg a Disney 350 millió dollárból készített és promóciózott John Carter című filmjén 200 millió dollárt bukott. A pénz tehát nem a legfontosabb eszköz a filmgyártásban. Pénzért nem lehet megvenni a sikert. A legfontosabb a tehetség.
Hogy állunk ezekkel Magyarországon?
– Egyikből sincs elegendő. Magyarország egyébként több szempontból is furcsa hely. Itt az emberek ilyen-olyan diplomából élnek. Én már közel hatvan filmet készítettem, de még sohasem kérdeztem meg egy rendezőtől sem, hogy van-e diplomája. Azt, hogy tehetséges-e, azt megnéztem. Ebben a szakmában tehát a tehetség a fontos, a diploma mellékes.
Az ön nemzetközi kapcsolatainak milyen szerepe lehet a magyarországi filmgyártásban?
– Ez főleg abban jelentkezik, hogy ennek köszönhetően idejön az összes nagy stúdió, és itt forgatják a legnagyobb filmeket. Azért, mert bíznak bennem, a stábokban, az ország stabilitásában. Kezdetben nekem kellett felkérni az alkotókat arra, hogy Magyarországra hozzák a produkciókat, és az egyfajta garancia volt számukra, hogy ismernek engem. Ma már ez nem számít. Most már azért jönnek ide, mert már készítettek itt olyan filmeket, amelyek sikeresek voltak, a készítőik mindennel elégedetten távoztak, és a költségvetésből is jól kijöttek.
A gyártásban melyek a legnagyobb versenytársaink a régióban?
– Valójában az egész világgal versenyben vagyunk, de a közelünkben leginkább a csehekkel, a románokkal és a bolgárokkal. A csehországi árak nagyjából hasonlók a magyarországihoz, a románok olcsóbbak, a bolgárok pedig még olcsóbbak. De egy alkotás esetében – ha a producer szemével nézem – nem biztos, hogy a legolcsóbb a legelőnyösebb. Európában London után Magyarországon készítik éves szinten a legtöbb filmet. Magyarországon a filmgyártásra fordított költések elérték a GDP 0,15 százalékát, ez az arány az európai átlag két és félszerese. Tavaly Magyarország rekordot döntött, a filmes export meghaladta a 125 milliárd forintot. A nálunk forgatott filmek után járó adó-visszatérítés is profitot termel az országnak, ezer forint adó-visszatérítés 3240 forinttal növeli a GDP-t. A filmipar mintegy tízezer főt foglalkoztat Magyarországon. Ez szinte az egyetlen olyan szakma, ahonnan nem mennek el külföldre dolgozni az emberek.
Bizonyos területeken szakemberhiány van, ami akár veszélyeztetheti is a magyarországi filmgyártást. Hogyan próbálják megelőzni ezt?
– Megnéztük a különböző iskolák programjait, és ezeken keresztül olyan technikai dolgozók képzését támogatjuk, amelyekből nagy hiány van, szeptemberben pedig elkezdjük a filmalap iskolájában például rendezők, forgatókönyvírók, vágók, tehát a filmkészítés kreatív alkotóinak képzését is. Ehhez nem kérünk külön pénzt az államtól, az iskola önfenntartású lesz.
Erre a képzésre ott vannak az egyetemek.
– Iskolánkban a képzésüket máshol befejezők olyan technikai ismeretekre tehetnek szert, mint a például a színészvezetés vagy a gyártás során felmerülő napi problémák kezelése. Az egyetemeken az elméletet megtanulják, és vizsgafilmet is készítenek, de ezeket a praktikus ismereteket nem tanítják.
Egy személyesebb téma. A Puskás-film készítésén dolgozik producerként. Hol tartanak a munkákkal?
– A film Puskás életéről szól majd, ez lesz a magyar Rocky. A film ötlete több olyan külföldi befektetőnek megtetszett, akikkel korábban együtt dolgoztam, és a film mellé álltak. A filmnek tehát semmi köze a filmalaphoz. Az előkészítése még nagyon kezdeti stádiumban van, Joe Eszterhas írja a forgatókönyvet, várhatóan egy-két hónap múlva elkészülhet vele. Ezek után kell majd egy rendező, színészek és sok egyéb.
Önt sokan a magyar filmfinanszírozás megújítójaként tartják számon, de talán ennél is többen tudják ma már, hogy a TV2 tulajdonosa. Amikor megvették a csatornát, piacvezető szerepet szántak a csoportnak. Hol tart most ezen az úton?
– Egy éve került hozzám a TV2 csoport, és mivel ez nem egy sprint, hanem maraton, fokozatosan építkezünk. Ilyen léptékű, tizenegy csatornából álló fejlesztés még nem volt Magyarországon. Azt gondolom, jó irányba haladunk, áprilisban a TV2 csoport és az RTL csoport egész napos teljesítménye között 6,6 százalékpontos közönségarány-különbség volt a 18–59 éves célcsoportban, tavaly ilyenkor ez még 13,1 százalékpont volt. A két kábelportfólió között pedig csak 2,5 százalék a különbség, ez tavaly 9,7 százalék volt. Arra számítok, hogy jövőre egyenlő lesz a két kábelportfólió közönségaránya, és az a célunk, hogy 2019-re átvegyük a vezetést.
Pénzügyi szempontból hogy áll a TV2?
– Optimalizáltuk a működési költségeinket, így spórolunk, ugyanakkor kereskedelmi és disztribúciós bevételeinket növeltük, és jelentős programinvesztícióba kezdtünk. Stabilan megyünk előre, az öt-hat éves terv időarányos részét teljesítjük. Az elmúlt tíz év lemaradását kell behoznunk, de úgy számolok, hogy két-három év múlva nyereségesek leszünk.
Az online kaszinója a napokban startolt a magyar piacon. Milyen jövője lehet egy ilyen vállalkozásnak nálunk?
– Mintegy huszonöt éves tapasztalatunk van kaszinóüzemeltetésben, jelenleg több mint nyolcszáz főnek biztosítunk munkahelyet. Az online kaszinó – a világ modernizációjával lépést tartva – egy fejlesztése ennek a szakmának, és bízunk a sikerében. A Vegas.hu az egyetlen legálisan működő online kaszinó Magyarországon, miközben a külföldi szolgáltatók milliárdokat visznek ki az országból anélkül, hogy adót fizetnének, és amelyekkel szemben a hatóságoknak sokkal keményebben fel kellene lépniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.