Minden iparágra nyomást gyakorol a felforgató technológiák megjelenése és exponenciális térnyerése.
A digitalizálódó piactéren a klasszikus üzleti módszerek sokszor elbuknak, ennek tudható be, hogy a Fortune 500-cégek átlagos élettartama drámaian lecsökkent: míg 1930-ban átlagosan hetven évig működtek ezek a vállalatok, addig 2015-re ez tíz évre változott – mutatott rá a Világgazdaság megkeresésére Arndt Pechstein, a Phi360 német innovációs ügynökség igazgatója. A Forbes megbízásából a Gap International által végzett átfogó kutatásban a megkérdezett nemzetközi vezetők 95 százaléka gondolja úgy, hogy az üzleti életben eddig nem megszokott változások léptek fel. A tanulmány azt is alátámasztja, hogy a vállalatok élén álló szakembereknek szakítaniuk kell eddigi mintázataikkal, és másként kell gondolkodniuk cégük jövőjéről, mint korábban.
– Tapasztalataim szerint a hazai cégek tisztában vannak azzal, mekkora jelentősége van a digitális transzformációnak túlélésük szempontjából – mondta Frankó Csuba Dea, a jövő szakmáit és üzleti ismereteit oktató vezetőképző intézet, a Spark Institute at IBS vezetője. Ugyanakkor – tette hozzá – rengeteg bennük a nyitott kérdés, és sokszor a bizonytalanság is.
Jellemzően a szolgáltatási csatornák digitalizálását és az ügyfelek online kiszolgálását tartják az első lépésnek az úton. A Spark nemzetközi és hazai képzési projektjei a digitális transzformáció szélesebb spektrumára koncentrálnak, mert az eddigi tapasztalatok szerint a sikerrecept több összetevőt tartalmaz. Lényegében egy komplex digitális transzformációs túlélőkészletet próbálnak átadni a vezetőknek és a szakértőknek, amit be is ágyaznak a hagyományos szervezetek szövetébe. Nem kérdés, hogy meg kell tanulnunk a digitális eszközökkel, a mesterséges intelligenciával, a gépekkel egy csapatot alkotva dolgozni – mutatott rá a szakértő. Ehhez az első lépés, hogy egy vállalatnál mindenki rendelkezzen legalább alapszintű technológiai tudással. Emellett az aktív munkaerőpiaci szereplőknek nélkülözhetetlen, hogy értsenek az adatokhoz, az adatelemzéshez, az adatvezérelt gondolkodáshoz. A kreatív problémamegoldás, a kommunikáció és együttműködés pedig olyan kiegészítő képességek, amelyek nélkül nem lehet igazi változás.
Frankó Csuba Dea szerint egyértelmű trend ma már az is, hogy a nagyobb, hagyományos háttérrel rendelkező vállalatok igyekeznek tanulni a startup cégek növekedési stratégiájából, innovatív technológiai vagy üzleti modelljeiből, hatékony szervezeti mintázataiból. A Forbes felmérése szerint a globális felső vezetők 57 százaléka inkább tekinti a startupokat iparági versenytársainak, mint a klasszikus méretű vállalatokat. Azok a cégek, amelyek a digitális transzformáció korai szakaszában indultak neki a fejlesztésnek, már most pénzre váltható eredményeket zsebelhetnek be. A felmérésben megkérdezett vezetők 72 százaléka növelte piaci részesedését, 66 százalékuknak pedig kézzelfogható eredményeket hozott a termékfejlesztésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.