Legyen szó művészetről, sportról vagy mérnöki munkáról, a legnagyobb teljesítmény gyakran ujjgyakorlatnak tűnik. Nem vitás, hogy az Audinak már régóta megvan a háttere egy tökéletes tárgy benyomását keltő autó összerakásához, ezért úgy is rutinmunkának számít egy új SUV tervezése, ha mindjárt egy platformváltással kezdődik. Az MLB Evo padlólemez a karosszéria felépítését is alapvetően megváltoztatta. A nagy szilárdságú acél és az alumínium használata 90 kg-os tömegcsökkentést eredményez, ami csak elsőre tűnik jelentéktelennek az 1845 kilós önsúly mellett. Igaz, maga a szemmel látható karakter csak keveset változott: elsősorban az aktuális Audi-vonások, az itt-ott megjelenő élek és a lámpával összeérő, friss hűtőmaszk mutatja újnak a Q5-öst, hátulról nagyobb a hasonlóság. A Q7-essel 2005-ben bevezetett, lámpákkal együtt felnyíló hátsó ajtó is megmaradt. Az, hogy látszólag semmilyen kockázatot nem vállaltak az Audinál, a német racionalitásra fogható, hiszen olyan népszerű volt az előd, hogy egyszerűen felesleges lett volna elhagyni a járt utat egy járatlanért.
Hiába bővítették lefelé a választékot a Q2-essel (AM 2017/1), semmi sem veszélyezteti a középkategóriás SUV helyét, hiszen ebben a méretosztályban már minden kiváltság elérhető, mégsem kell küzdeni a népharaggal, nem is beszélve a szűk parkolóházakról. Helykínálata is megfelel a mutatós, de nem kivagyi külsőnek. Elöl-hátul minden irányban elegendő a tér, senkinek nem ér bele a haja a tetőkárpitba, nem ér össze az egymás mellett ülők válla. A magasabb utasok lába is elfér, bár a hátsó lábtér és a középső ülés komfortszintje finoman szólva sem kényeztető. Sportülései sem puhaságukkal, hanem nagyszerű tartásukkal és nagy méreteikkel kedveltetik meg magukat. Ilyen a két hátsó, szélső ülés is, formázásuk átlagon felüli, tartásuk kiváló. Az ergonómia eltalált, pár mozdulattal elérhető az optimális vezetési helyzet. A konszern új generációs szabadidő-autóira jellemzően rövid a vezető felé fordított műszerfal, kicsik és meredekek az oszlopok, ami panorámakilátást és jobb sebességélményt nyújt. A belső minőség szinte kifogástalan, a csomagtartóban van mutatóban néhány gyengébb minőségű műanyag, de az összhatás kiváló, ahogy az ízlés is, amivel a letisztult high-tech stílust megálmodták.
A 185 420 forintos vetített kijelző szinte már feleslegessé teszi a műszerfalra erősített központi kijelzőt. Sajnos már nem lehet elsüllyeszteni a szellőző mögé, de legalább az utas is hozzáfér a számtalan funkcióhoz, melyeket a fedélzeti rendszer tartogat. Csak a belső dizájnnál maradva, külön szabályozható a láb- és az utastérben végigfutó hangulatvilágítás fényereje és színe is. Az MMI tekerőjével vagy tapipaddal mozoghatunk a menüben, írhatunk be úti célt, vagy egy keresett rádióadó nevét. Itt találjuk az üzemmódkapcsolót. Saját ízlésünk szerint is beállíthatjuk a kormányzás, a gázreakció és a futómű hangolását, de a gyári beállítások is hasznosak, főleg a légrugó állapotára ható terepes és dinamikus beállítás, amely a két végpont között szabályozza az autó hasmagasságát. A kissé kemény sportfutómű elvileg értelmetlenné teszi a légrugózást, bár jó minőségű úton finoman reagál a hullámokra, a durvább úthibákon képes kiesni a szerepéből. Cserében észrevehetetlen karosszériadőléssel veszi a kanyarokat, s nagy tempó mellett is precízen irányíthatóvá teszi az autót. Az erősebb, 190 lóerős 2.0 TDI beváltja, amit ígér, a megfelelő mennyiségű nyomaték mindig kéznél van a kulturált és dinamikus haladáshoz. Hamar felszalad 2000-es fordulatra a mutató, s onnan határozottan megindul a Q5-ös, miközben a dízelhang a motortérben marad. A gyors és agilis, hétfokozatú S tronic váltóval 90-nél 1400-at, 130-nál 1900-at forog, első osztályú, akár az audisan masszív minőségérzet és a biztonsági, valamint kényelmi extrák, melyek duplájára is emelhetik az eltalált SUV árát.
Extrák nélkül mit érek én?
Nincs prémiumautó extrák nélkül, tesztautónkban csaknem minden fontos opció benne volt. A teljesség igénye nélkül a mátrix LED-fényszórók 707 390, az első-hátsó kamerát is tartalmazó városi asszisztens csomag 871 220, a panoráma-üvegtető 554 990, az adaptív légrugózás 726 440, a Bang
& Olufsen hifi 424 180, a HUD 364 490, a háromzónás klíma 255 270, a komplett hangulatvilágítás 92 710, az indukciós telefontöltő pedig 130 810 forintba kerül. Bármelyik nélkül komoly autó maradna a Q5-ös, de kényeztető csak akkor lesz, ha mindezt megfizetjük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.