A két hete megszellőztetett forgatókönyv valóra vált: hétfőn Amerikában és Japánban is csődvédelemért folyamodott a légzsákbotrányban megroppant Takata. A Miskolcon is gyártóbázissal rendelkező, a botrány előtt a légzsákok világpiacából 21 százaléknyit birtokló vállalat ezután szinte biztos, hogy az eszközeiért 1,6 milliárd dollárt kínáló amerikai Key Safety Systems (KSS) tulajdonába kerül. E cég Detroitban működik, de tulajdonosai kínaiak. A Takata vesztét a légzsákok felfújódását vezérlő inflátor okozta. A selejtes alkatrész olyan erővel fújta fel a védőpárnát, hogy az a műszerfalból kiszakított fémdarabokkal gyilkos eszközzé vált: világszerte bizonyítottan 16 halálos sérülést és 180 súlyos sérülést okozott. Ráadásául a szerkezet néha ok nélkül is működésbe hozta a légzsákot. A cégnél lapértesülések szerint 2001 óta tudtak a problémáról, mégsem orvosolták. Miután kiderült a hiba, a világ eddigi legnagyobb visszahívási akciójának keretében csaknem százmillió inflátort kellett kicserélni, főleg japán gyártmányú autókban. Az Egyesült Államokban 42 millió autó 69 millió légzsákjánál történt meg eddig a veszélyes alkatrész cseréje.
Innen már nem volt visszaút, a részvényárfolyam New Yorkban három év alatt 45 dollárról 3,5 dollárra, Tokióban 3200 jenről 120 jenre zuhant. Tegnap a bejelentés hírére 45 százalékkal erősödött a kurzus a japán börzén, de ez már nem oszt, nem szoroz, mivel a tokiói tőzsde üzemeltetője hétfőn döntött a kereskedés beszüntetéséről és a Takata részvényeinek kilistázásáról. A vállalat tőzsdei árfolyam alapján mért piaci értéke 113 millió dollárra olvadt.
Takada Sigehisa, az 1933-ban textilgyártóként megalakult Takata elnöke szerint nem volt más választásuk, a csődvédelem arra biztosan jó lesz, hogy egyben és működőképesen tartsa a vállalatot. Az elnök szándéka szerint addig marad a cég élén, amíg a KSS át nem veszi a társaságot. A KSS-szel történt megegyezésük alapján a Takata folytatja a kicserélendő pótalkatrészek gyártását. A csere még évekig fog tartani, ennek teljes költségét a japán média 9 milliárd dollárra becsüli. Eddig a Japánban futó gépkocsik 70, az Amerikában használtak 36 százalékánál végeztek a cserével Simidzu Hirosi alelnök szerint. Ez azt is jelenti, hogy ma is több tízmillió autó műszerfalában áll készenlétben az életveszélyes légzsák.
A vételár nagy részét a 19 érintett autógyártó kapja, amelyek gyakorlatilag meghitelezték a visszahívási akció költségeit, ám kifizetésükre az összeg nem lesz elegendő. A KSS-től érkező 1,6 milliárdból egymilliárd megy el az amerikai bűnügyi költségekre, ebből 850 milliót az érintett autógyártók kapnak, 125 millióval az áldozatok segélyalapját töltik fel, és 25 millió dollár maga a bírság. Az áldozatok kártérítésére sem lesz elég ez a pénz, de az autógyártók is vállalják a maguk felelősségét, többen közülük már meg is egyeztek az összegben. Japán források szerint az eladással az egykor a biztonság szinonimájaként kezelt Takata név is eltűnik a süllyesztőben.
A Takata csődje nem érinti a cég magyarországi érdekeltségét, a miskolci munkahelyek nincsenek veszélyben, sőt a következő hónapokban további 200 személyt terveznek alkalmazni – tájékoztatta lapunkat Georg Lamerz, a Takata európai érdekeltségeinek szóvivője. A cégóriás több, jogilag is önálló leányvállalatból tevődik össze, a hibás légzsákokkal kapcsolatos költségek és a csődvédelmi eljárás is a japán és az amerikai divíziót érintik, az EMEA régiót (Európa, Közel-Kelet, Afrika) nem – emlékeztet a közlemény. A Takata EMEA továbbra is a megszokott módon elégíti ki a megrendelői, illetve a beszállítói igényeket.
A Takata Safety Systems Hungary Kft.-t 2013-ban alapították, a cégcsoport miskolci beruházása 68,3 millió euróba került, ebből a vállalat 25 hektáros területén mintegy hatvanezer négyzetméteres csarnokrendszert építettek fel. A miskolci Takata gyár 2014 októberében kezdte meg működését, csaknem 1400 főt foglalkoztat. Magyarországon komplett légzsákmodulokat, légzsák-alkotóelemeket gyártanak a legnagyobb autógyártók számára. Bár a miskolci Takata értékesítési árbevétele az egy évvel korábbihoz képest megháromszorozódott a 2016 márciusában véget érő üzleti évben, a cég üzemi és mérleg szerinti vesztesége jelentősen megnőtt tavaly. Ez a cég beruházásával lehet kapcsolatban, ahogyan a társaság kötelezettségének emelkedése is. Az anyavállalat, valamint a Takata Europe 2016-ban a magyar leány működési költségeinek fedezésére és a beruházások finanszírozására további tagi kölcsönt, illetve hosszú lejáratú hitelt nyújtott – olvasható a cég beszámolójában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.