Az iparági becslések szerint 130 milliárd forintos magyarországi barkácspiac több mint 90 százalékát lefedő három vezető vállalat egyaránt növelte árbevételét tavaly, egyúttal nyereségesen működött. Az OBI forgalma 13 százalékkal 68,6 milliárd forintra ugrott az elmúlt évben, versenytársa, a Praktiker ennél is nagyobbat lépett előre, a 2015-ös eladási adatokat 20 százalékkal megtoldva 39,2 milliárd forintig jutott, a Bauhaus bevétele pedig 16 százalékkal 17,5 milliárdra hízott. Szakértők szerint az ágazat meghatározó szereplőinek jelentős bővülése annak tudható be, hogy a beruházási kedv javulásának és a lakásépítések beindulásának köszönhetően nemcsak az építőipari termelés nőtt dinamikusan, hanem a kedvező fordulat a barkács-, a lakberendezési és a kertpiac értékesítési mutatóira is kihatott.
Stabil lábakon áll a német OBI és a svájci Bauhaus hazai leányvállalata, akárcsak a Praktiker, amely abban tér el a másik két piaci szereplőtől, hogy magyar tulajdonba került, miután a Wallis csoport tavaly többségi részesedést szerzett benne. Miután a francia Bricostore 2012-ben, az osztrák Baumax pedig 2015-ben kivonult nehéz gazdasági körülményekre és takarékoskodásra hivatkozva, a mögöttük hagyott űrt a magyar piacon maradó három nagy barkácslánc töltötte be a hipermarketek, diszkontok és szaküzletek helyett. Ennek az lehetett az oka, hogy egyrészt tőkeerősek, másrészt pedig a beszerzési és a logisztikai láncuk is nagyobb, jól reagáltak az iparág átalakulására. Az OBI, a Praktiker és a Bauhaus árbevétele együttesen több mint 17,3 milliárd forinttal nőtt tavaly, de az is szembetűnő, hogy a három cég adózott eredménye együttesen megközelítette a 7,2 milliárdot, holott az elmúlt három-négy évben mindegyiküknek milliárdos veszteséget is le kellett nyelnie.
A legmélyebbről a Magyarországon 1998 óta jelen lévő Praktiker kapaszkodott vissza, amely a mélypontot jelentő 2013-as évben 2,8 milliárd forintos veszteséget halmozott fel, de ma már prosperál: 20 áruházat üzemeltet, közel 1400 embernek ad munkát, webshopjában közel 40 000-féle árucikk érhető el. A Praktiker abban látja a fenntartható növekedés kulcsát, ha a 150 milliárd forintra becsült hazai kiskereskedelmi építőanyag-piacon a jelenlegi 0,8 százalékról 2021-ig 3 százalékra növeli piaci részesedését. Ezzel összefüggésben a vállalat tudatosan a közbeszerzések felé mozdul: ha nem is utakat vagy stadionokat építene, de beszállítóként családi és társasházak vagy szállodák mellett akár irodaépületek, üzemcsarnokok, mezőgazdasági tárolók kivitelezőivel is együttműködne.
A nyereséges barkácsláncokat nem állította váratlan helyzet elé, hogy idén a garantált bérminimum 25 százalékkal bruttó 161 ezer forintra emelkedett, az OBI ráadásul azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy minden, más bérsávba sorolt áruházi dolgozójának is megemeli a fizetését 23–25 százalékkal ebben az évben, kétéves távlatban pedig 44 százalékkal nőnek a láncnál a jövedelmek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.