BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fénysebességgel bővül a magyar autópiac

Tartósan bővül a magyarországi jármű- és autópiac, ám az újautó-eladások növekedése ellenére a járműpark öregszik.

Kedvező képet mutatnak az elmúlt egy-két évben látható jármű- és autópiaci folyamatok. 2016-ban 25 százalékkal nőtt a piac, így közel 100 ezer új autó kelt el, az idén is folytatódott a bővülés, az év első négy hónapjában több mint 33 ezer gépkocsi talált gazdára, ami 19 százalékos emelkedésnek felel meg – közölte a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz). Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint az újautó-piac bővülésében fontos szerepet kapott a lízingszektor. 2017-ben számottevően, 64 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg a magánszemélyek újautó-vásárlásainál. Gablini Gábor, a Gémosz elnöke hozzátette: az elmúlt tizenöt év alatt számos kihívással kellett megküzdenie a magyar autópiacnak, ugyanakkor most egy új korszak kezdődött. Nincs szó autópiaci buborékról, kiegyensúlyozott növekedés várható az új autóknál.

– A teljes autópiacot nézve ugyanakkor komoly kihívásokkal kell megküzdeniük a márkakereskedőknek és a lízingtársaságoknak. Bár az újautó-piac kétségtelenül jelentős növekedést produkál, még nagyobb lehetne a bővülés, ha a magas áfa miatt a drágább új autókat külföldi cégen keresztül lízingelő vállalatok és személyek a magyar piacon vásárolnák meg ezeket a gépkocsikat – mondta Tóth Zoltán, utalva a Gazdasági Versenyhivatal május elején kiadott ágazati elemzésére. Gablini Gábor szerint további probléma, hogy az újautó-eladások bővülése ellenére a magyarországi kocsik átlagéletkora tovább nőtt. 2016-ban a személyautók átlagéletkora közel 14,2 év volt, szemben a 2011-es 11,9, illetve a 2007-ben mért 10,3 évvel. Mindez azzal magyarázható, hogy továbbra is százezres tételben érkeznek külföldről a magyar piacra a 15-20 éves használt autók.

A Magyar Lízingszövetség és a Gémosz szerint szükség lenne az autók forgalomba helyezéséhez és fenntartásához kötődő kiadások mérséklésére, például a regisztrációs adó rendszerének módosítására. Szükség lenne ugyanakkor állami ösztönzőkre a környezetvédelmi szempontból jobb besorolású gépkocsiknál, ez pedig hozzájárulna ahhoz, hogy fiatalabb, korszerűbb legyen a magyar autópark. – Az elmúlt évtizedek távlatában abban bízunk, hogy a következő 15 évben korszerű autóknak helyet adó piaccá válik Magyarország – mondta Gablini Gábor. Tóth Zoltán szerint pedig közép- és hosszú távon a kereskedőknek és a lízingcégeknek is figyelemmel kell lenniük a technológiai forradalomra és a gazdasági változásokra. A jövőben például egyre inkább eltolódnak a hangsúlyok az autópiacon is, azaz nem feltétlenül akarnak majd saját autót az emberek, inkább csak arra lesz igényük, hogy használják a gépkocsikat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.