Ígéretes jövő előtt áll az indiai gumiabroncsgyártó gyöngyöshalászi üzeme, legalábbis ha a többi Magyarországon működő – mérleget leadó – cég pénzügyi beszámolóját vesszük alapul. Ugyanis mind a nyíregyházi Michelin Hungária Abroncsgyártó, mind pedig a rácalmási Hankook Tire Magyarország Kft. nyereséggel zárta az elmúlt évet – derül ki a cégek beszámolóiból.
A csaknem 3200 főt foglalkoztató rácalmási gyár 54 milliárd forint, míg a mintegy 1300 fővel dolgozó nyíregyházi üzem több mint 11 milliárd forint adózás utáni nyereséget ért el 2016-ban. Mindkét cég nagyságrendileg hasonló árbevételt könyvelhetett el: a Michelin 238 milliárd forintot, míg a Hankook 221 milliárd forintot.
A Hankook üzemében 2016-ban mintegy 18 millió abroncsot gyártottak, és idén is hasonlóra számítanak – tájékoztatta a Világgazdaságot a társaság. A cég a 2015-ös harmadik fejlesztési ütemben elérte a teljes kapacitást, azóta nem volt további beruházás. A fejlesztések értéke 895 millió euró, és eddig már több mint százmillió abroncsot gyártottak a Hankook magyarországi üzemében, ahol több mint kilencszáz specifikációval készítenek személy- és kistehergépjármű-abroncsokat, az ultranagy teljesítményű abroncsok aránya meghaladja az ötven százalékot. A cég termékének 97 százaléka exportra készül. Folyamatosan növekszik az első szerelői kapcsolatuk az autógyártókkal, mint az Audi, BMW, Fiat, Ford, HMMC (Hyundai-Kia), Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, PSA, Skoda, Volkswagen.
A Michelin nyíregyházi személygépkocsiabroncs-gyárában tavaly 1,9 millió abroncsot gyártottak, az idei terv a felfutó beruházásnak megfelelően 2,1 millió darab – tudtuk meg a vállalattól. A nyíregyházi gyár profilja a legnagyobb hozzáadott értéket képviselő sport- és szupersportabroncsok gyártása. A termékek kilencven százaléka Európába, tíz százaléka a tengerentúlra készül, és a teljes mennyiség 45 százaléka kerül első szerelőkhöz, volumenben a legjelentősebb partnerek a Land Rover és a Porsche, ez utóbbi járműveinek bizonyos méretekben kizárólagos beszállítói. Egyebek között gyártanak abroncsot az elektromos Tesla X-re is, és az idén megkezdődött az együttműködés a Ferrarival.
Nyíregyházán a 2015-ben bejelentett 40 millió eurós beruházás 95 százalékban befejeződött, zajlik a gépek termelésének felfuttatása és az új abroncscsaládok beüzemelése. A teljes kapacitást várhatóan júniusra érik el, a projekt követi a felfutási tervet. A profilnak megfelelően a most felfutó beruházással – a különleges, kis szériás, gyakori méretváltást igénylő, főleg első szerelői megrendelések miatt – a flexibilitás növelése és az egyre nagyobb méretek gyártói kapacitásának bővítése a cél.
A Michelin négy telephelyen van jelen Magyarországon. Nyíregyháza mellett Budapesten, ahol kereskedelmi központ működik, míg Tuzséron alapanyag-bevizsgálás és kereskedelem zajlik. Vácott a legutóbbi hétmillió eurós beruházás eredményeként 2016 eleje óta működik a régiós elosztóközpont, amely mostanra a csoport minden európai gyárából fogad abroncsokat, és tizenöt környező országba szállít. (A két cég említett bevétele között azért minimális a különbség, mert bár a Michelin üzemében 1,9 millió abroncs készült, a cég nem csak gyártóbázissal van jelen Magyarországon.)
A harmadik, több éve működő gumiabroncsgyár, a tatabányai Bridgestone beszámolója a cikk készítésekor még nem jelent meg, ezért e cég tavalyi pénzügyi teljesítéséről egyelőre nem állnak rendelkezésre információk. Csak az ismert, hogy a Bridgestone 2015-ös árbevétele meghaladta a 26 milliárd forintot. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. üzemében évente közel kétmillió abroncs készül több mint 230-féle méretben. A vállalat 2016-ban mintegy 800 embert foglalkoztatott. A japán cég kétszeresére, 147 ezer négyzetméterre bővítette tatabányai gyárának alapterületét. A 85 milliárd forintos beruházás 2020-ra fejeződik be, ekkorra a gyár 7,2 millió gumiabroncsot gyárt évente, megnégyszerezve a 2013-as termelési mennyiséget. A dolgozók száma a beruházás végére meghaladja a kilencszázat.
Az április elején átadott Apollo Tyres naponta több száz abroncsot állít elő. Ennek köszönhetően az első „magyar” Apollo és Vredestein abroncsok már elérhetők a piacon – közölte a Világgazdasággal a cég. Az első építési fázis befejeztével a gyár évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncsot fog előállítani. Várhatóan 2018 őszére éri el a teljes kapacitást.
Az Apollo Tyres több mint négyszáz embert foglalkoztat Gyöngyöshalászon. Az év végére csaknem száz magasan képzett munkavállaló (nagyrészt mérnök) csatlakozik a magyar gyárhoz. Nagyobb léptékű toborzási kampányra az építkezés következő fázisának befejezésével egy időben lehet számítani, akkor, amikor az új gyártósorokat üzembe állítják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.