BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó évük volt az abroncsgyártóknak

Évente már most is több mint húszmillió gumiabroncs készül a magyarországi üzemekben, amelyek jelentős profitot termeltek tavaly. A legújabban idetelepült cégnek is köszönhetően garantált a további növekedés.

Ígéretes jövő előtt áll az indiai gumiabroncsgyártó gyöngyöshalászi üzeme, legalábbis ha a többi Magyarországon működő – mérleget leadó – cég pénzügyi beszámolóját vesszük alapul. Ugyanis mind a nyíregyházi Michelin Hungária Abroncsgyártó, mind pedig a rácalmási Hankook Tire Magyarország Kft. nyereséggel zárta az elmúlt évet – derül ki a cégek beszámolóiból.

A csaknem 3200 főt foglalkoztató rácalmási gyár 54 milliárd forint, míg a mintegy 1300 fővel dolgozó nyíregyházi üzem több mint 11 milliárd forint adózás utáni nyereséget ért el 2016-ban. Mindkét cég nagyságrendileg hasonló árbevételt könyvelhetett el: a Michelin 238 milliárd forintot, míg a Hankook 221 milliárd forintot.

Fotós: Szabó Miklós

A Hankook üzemében 2016-ban mintegy 18 millió abroncsot gyártottak, és idén is hasonlóra számítanak – tájékoztatta a Világgazdaságot a társaság. A cég a 2015-ös harmadik fejlesztési ütemben elérte a teljes kapacitást, azóta nem volt további beruházás. A fejlesztések értéke 895 millió euró, és eddig már több mint százmillió abroncsot gyártottak a Hankook magyarországi üzemében, ahol több mint kilencszáz specifikációval készítenek személy- és kistehergépjármű-abroncsokat, az ultranagy teljesítményű abroncsok aránya meghaladja az ötven százalékot. A cég termékének 97 százaléka exportra készül. Folyamatosan növekszik az első szerelői kapcsolatuk az autógyártókkal, mint az Audi, BMW, Fiat, Ford, HMMC (Hyundai-Kia), Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, PSA, Skoda, Volkswagen.

A Michelin nyíregyházi személygépkocsiabroncs-gyárában tavaly 1,9 millió abroncsot gyártottak, az idei terv a felfutó beruházásnak megfelelően 2,1 millió darab – tudtuk meg a vállalattól. A nyíregyházi gyár profilja a legnagyobb hozzáadott értéket képviselő sport- és szupersportabroncsok gyártása. A termékek kilencven százaléka Európába, tíz százaléka a tengerentúlra készül, és a teljes mennyiség 45 százaléka kerül első szerelőkhöz, volumenben a legjelentősebb partnerek a Land Rover és a Porsche, ez utóbbi járműveinek bizonyos méretekben kizárólagos beszállítói. Egyebek között gyártanak abroncsot az elektromos Tesla X-re is, és az idén megkezdődött az együttműködés a Ferrarival.

Nyíregyházán a 2015-ben bejelentett 40 millió eurós beruházás 95 százalékban befejeződött, zajlik a gépek termelésének felfuttatása és az új abroncscsaládok beüzemelése. A teljes kapacitást várhatóan júniusra érik el, a projekt követi a felfutási tervet. A profilnak megfelelően a most felfutó beruházással – a különleges, kis szériás, gyakori méretváltást igénylő, főleg első szerelői megrendelések miatt – a flexibilitás növelése és az egyre nagyobb méretek gyártói kapacitásának bővítése a cél.

A Michelin négy telephelyen van jelen Magyarországon. Nyíregyháza mellett Budapesten, ahol kereskedelmi központ működik, míg Tuzséron alapanyag-bevizsgálás és kereskedelem zajlik. Vácott a legutóbbi hétmillió eurós beruházás eredményeként 2016 eleje óta működik a régiós elosztóközpont, amely mostanra a csoport minden európai gyárából fogad abroncsokat, és tizenöt környező országba szállít. (A két cég említett bevétele között azért minimális a különbség, mert bár a Michelin üzemében 1,9 millió abroncs készült, a cég nem csak gyártóbázissal van jelen Magyarországon.)

A harmadik, több éve működő gumiabroncsgyár, a tatabányai Bridge­stone beszámolója a cikk készítésekor még nem jelent meg, ezért e cég tavalyi pénzügyi teljesítéséről egyelőre nem állnak rendelkezésre információk. Csak az ismert, hogy a Bridgestone 2015-ös árbevétele meghaladta a 26 milliárd forintot. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. üzemében évente közel kétmillió abroncs készül több mint 230-féle méretben. A vállalat 2016-ban mintegy 800 embert foglalkoztatott. A japán cég kétszeresére, 147 ezer négyzetméterre bővítette tatabányai gyárának alapterületét. A 85 milliárd forintos beruházás 2020-ra fejeződik be, ekkorra a gyár 7,2 millió gumiabroncsot gyárt évente, megnégyszerezve a 2013-as termelési mennyiséget. A dolgozók száma a beruházás végére meghaladja a kilencszázat.

Az április elején átadott Apollo Tyres naponta több száz abroncsot állít elő. Ennek köszönhetően az első „magyar” Apollo és Vredestein abroncsok már elérhetők a piacon – közölte a Világgazdasággal a cég. Az első építési fázis befejeztével a gyár évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncsot fog előállítani. Várhatóan 2018 őszére éri el a teljes kapacitást.

Az Apollo Tyres több mint négyszáz embert foglalkoztat Gyöngyöshalászon. Az év végére csaknem száz magasan képzett munkavállaló (nagyrészt mérnök) csatlakozik a magyar gyárhoz. Nagyobb léptékű toborzási kampányra az építkezés következő fázisának befejezésével egy időben lehet számítani, akkor, amikor az új gyártósorokat üzembe állítják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.