BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem szaporodtak még el az új fizetőterminálok

Nehezen indul be a támogatott POS-készülékek telepítése, mert a szolgáltatókat megakasztotta a túl speciális terminálok beszerzésének előírása.

Lassan féltávhoz érkezik a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által támogatott, bankkártyás fizetést lehetővé tevő POS-készülékek telepítési programja. A minisztériummal múlt év végén szerződő szolgáltatóknak egy évük van arra, hogy a vállalásban szereplő, összesen 30 200 POS-készüléket kihelyezzék a kereskedőkhöz, amelyektől az üzembe helyezést követően két éven keresztül maximum 1 százalékos díjat szedhetnek be. Mindezért készülékenként 80 ezer forintos, összesen 2,416 milliárdos támogatást kaptak a minisztériumtól. Kérdést küldtünk a cégeknek, választ egyedül az NHB Banktól nem kaptunk.

Forrás: virpay

Az indulást nehezítette, hogy a pályázati kiírás színes, érintőkijelzős POS-készülékek telepítését írta elő a pályázóknak, ám ilyennel akkor még csak az Országos Fizetési Szolgáltató Zrt.-hez (OFSZ) köthető POI Partner Kft. és ICT Partner Kft., valamint a HelloPay Zrt. rendelkezett. A piac régi szereplői – így a piacvezető OTP is – meglepetéssel fogadták, hogy színes, érintőképernyős terminálokat kell telepíteniük a pályázóknak, emiatt több, az elfogadásban érdekelt szolgáltató nem is indult.

(A piacon tartja magát a hír – melyet egyébként az MNB statisztikái is alátámasztottak –, hogy az OFSZ csoportnak már korábban rendelkezésére állt a most vállalt POS-ek döntő része.) A POI Partner Kft.-nél felhívták a figyelmet arra, hogy ezek az úgynevezett okos POS-terminálok ma már mindegyik ismert terminálgyártó (Ingenico, Verifon stb.) kínálatában alapkészülékként szerepelnek. A VirPay értékelése szerint ugyanakkor a specifikációnak megfelelő készülékek forgalmazásával csak kevés cég foglalkozik, így a beszerzés nehezebb volt.

A terminálok beszerzése mellett az eszközön futó szoftvert is módosítani kellett, az új funkciók (érintőképernyő-kezelés) miatt – mondták el az OTP-nél. A K&H az ügyfelek toborzását 2017 elején kezdte meg, hasonlóan a többi szolgáltatóhoz, a VirPay ugyanakkor a toborzással megvárta a terminálok beszerzését, ezért még nem érték el a tervezett időarányos számokat. Konkrét számról a társaságok nem beszélnek, azt üzleti titokként kezelik, az OTP-nél ugyanakkor annyit elmondtak, hogy a meghatározott belső ütemezés szerint halad a hitelintézet.

Míg a POI egyfajta missziót teljesít azzal, hogy a bankkártyás fizetés lehetőségét olyan településekre vigye el, ahol erre nincs vagy korlátozott megoldás áll a lakosság rendelkezésére, így szerződéses partnereik közel 100 százaléka vidéki – jellemzően kistelepülésen élő – kereskedő, s a VirPaynél is a vidékiek vannak többségben, addig az OTP-nél és a K&H-nál a korábbi gyakorlatnak megfelelően nagyjából 50-50 százalék a főváros-vidék arány.

Az NGM előírásai szerint a támogatott időszakban a szolgáltatók nem várhatnak el minimális forgalmat a kereskedőpartnerüktől. A POI azt jelezte, ilyen elvárás a jövőben sem lesz. A már bekötött kereskedők csekély száma és az eltelt idő rövidsége miatt ugyanakkor a szolgáltatók szerint korai még forgalmi statisztikákról beszélni. Az 1 százalékos felső kulcs az OTP szerint vállalható azoknak a kereskedőknek, akik kártyát akarnak elfogadni, ám a piacon érződik egyfajta árazási verseny, más szóval az új kereskedők alacsonyabb díjakkal is találkozhatnak. Erről számolt be a POI és a HelloPay is, a VirPaynél pedig elmondták: az árazásban adott kedvezményeknél már fontos a várható volumen mértéke is.

Az egyéb költségek közül a POI az első évben fedezi az internetelérést és még a POS-ben használt hőpapír költségét is. Ugyanakkor a piaci szereplők közül egyedül az OFSZ-hez köthető szolgáltatók azok, amelyek előírják, hogy kereskedőpartnerüknek az OFSZ-nél kell üzleti fizetési számlát vezetnie – a havidíj 590 forint, az utalás díja 95 forint plusz 0,3 százalék, ami jó eséllyel a tranzakciós illeték összege. A többi szolgáltató nem ír elő kötelező partnerséget.

A vásárlások elszámolása során a POI a kártyatársasági elszámolófájl megérkeztét követően azonnali utalást vállal – ami általában egynapos késedelmet jelent. Az OTP-nél a szerződésben második munkanapi elszámolás szerepel, de a feldolgozási napok túlnyomó többségében már a tranzakciót követő banki napon megtörténik a jóváírás az elfogadó partner számláján. A VirPay jellemzően a tranzakciót követő harmadik munkanapon számol el az ügyfelekkel, míg a HelloPay a korábbi működési struktúrába integrálta a szolgáltatást, így az egyéb speciális szolgáltatásaik miatt korábban kialakult heti elszámolási rendszerben dolgozik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.