Bonyolultabb lesz, és nem is lesz olcsóbb eljuttatni az árút az egyik pontból a másikba, ha hatályba lép az a „mobilitás csomag”, amelyet az Európai Bizottság májusban nyújtott be az Európa Tanácsnak – mondta Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A jogszabály várhatóan egy-másfél év múlva lép hatályba.
A csomag egyik elemeként a kiküldetési irányelvet kiterjesztenék a fuvarozókra, aminek következtében a járművezetőknek külföldön, az adott országban érvényes minimálbért kellene fizetni. Ezzel egyébként már egyre több ország él, az unió pedig ezért kötelezettségszegési eljárást indított például Németországgal szemben. Ezek az országok tehát egy olyan jogszabályt alkalmaznak, amelynek egyelőre nincs uniós „lába”, és felveti annak a kérdését, hogy ezek az országok ezzel a lépésükkel valóban szociális célokat szolgálnak-e, ahogyan azt is, hogy ilyen körülmények között mennyiben érvényesül a szolgáltatások szabad áramlásának uniós elve.
Az említtet mobilitási csomag azt is előírná, hogy a fuvarozóknak egy bizonyos idő elteltével a pihenő időt szállodásban kellene eltölteni. Néhány ország ennek is elébe ment, annak ellenére, hogy hiányoznak az őrzött parkolók, és sztráda melletti szállodák, ráadásul elegendő idő sem állt a fuvarozók felkészülésre – emelte ki Wáberer György miniszterelnöki megbízott.
Ezek a lépések tovább rontják a magyar – illetve a régiós – fuvarozók versenyképességét, épp ezért több ország vállalkozása petícióban fordult Brüsszelhez. A kormány pedig a nyáron, illetve ősszel tárgyalásokat folytat a fuvarozókkal az említtet mobilitási csomag kapcsán annak érdekében, hogy a szakmai javaslatokat „becsatornázhassák” az uniós döntéshozatali folyamatba – mondta Homolya. A mobilitási csomag azon pontját viszont támogathatónk tartja Magyarország, amely szerint zökkenő mentesebb legyen az országok közötti adatcsere, akik nem vagy nem megfelelő módon fizetik meg a megtett úttal arányos díjat – mondta az államtitkár.
Az államtitkár arról is beszámolt, hogy az elmúlt másfél hónapban, vagyis a közúti ellenőrzésre specializálódott csoport felállítása óta kétszáz millió forint bírságot szabott ki. A tengelysúly ellenőrző rendszer országos kiépítése pedig folyamatban van, és ez is fokozza a verseny tisztaságát, miközben a közlekedésbiztonságot is javítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.