A három magyarországi autógyárban (a győri Audiban, a kecskeméti Mercedesben és az esztergomi Suzukiban) tavaly több mint félmillió autó készült, amiből 211 ezer darabszámmal a legnagyobb szeletet a Suzuki hasította ki, ezt követte 190 ezerrel a Mercedes és 123 ezerrel az Audi. A járműipar, és benne az autógyártó cégek szerepe több szempontból is meghatározó a magyar gazdaság életében. Csak az említett három magyarországi társaság tavalyi bevétele mintegy 13 milliárd euró, vagyis 4 ezermilliárd forint volt, ami a tavalyi nemzeti össztermék (GDP) több mint egytizede. A KSH adatai szerint ugyanis a GDP tavaly 35 ezermilliárd forint volt. Ez nem jelenti azt, hogy a cégek ilyen mértékben járultak volna hozzá a GDP-hez, a hozzáadott értékük jóval alacsonyabb ennél.
A 13 milliárd euró több mint fele a győri Auditól származott. Igaz, ebben nemcsak a Győrben gyártott autók értékesítéséből befolyt összeg szerepel, hanem az itt készült motorok eladásából származó pénz is. Ha pedig ezt is figyelembe vesszük, és beszámítjuk az Opel szentgotthárdi motorgyárának teljesítményét (ami meghaladta a 171 millió eurót), akkor a négy cég még nagyobb részben járul hozzá a magyar GDP-hez. Ez egyúttal komoly kitettség is, ami megmutatkozik például olyan esetekben, amikor az egyik autógyár termékváltás előtt áll – miközben a régi modellből már kevesebb készül, az új gyártása még nem kezdődött el. Ez, ha ideiglenesen is, de visszavetheti a magyar gazdaság növekedését. Erre tavaly is volt példa.
Az autógyárak tehát jelentős bevételre tettek szert tavaly, miközben mindhárom vállalkozás számottevő nyereséget termelt: együttesen több mint 455 millió euró adózás előtti profitot könyveltek el. A legnagyobb részt ebből is az Audi hasította ki a maga 350 millió eurójával, a Mercedes 66,7, a Suzuki csaknem 39 millió euró adózás előtti nyereséget ért el. Ezekhez jön még az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. 29 millió eurója.
Korábban voltak olyan évek, amikor egyik-másik társaság a teljes profitját kivitte az országból, most nem így történt. „A beruházások egy részét a 2016-ban elért nyereségünkből finanszírozzuk. Ezáltal a tavalyi adózott eredményünket ismét Magyarországon fektetjük be” – mondta korábban Ekkehard Philipp, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. pénzügyi igazgatója. Kecskeméten a meglévő üzem bővítése 580 millió euróba kerül, az új üzem pedig egymilliárd euróba. A második üzem építése 2018-ban kezdődik, a legmodernebb, „ipar 4.0” technológiát képviseli majd, és új, korszerű logisztikai koncepciót valósít meg. A győri Audinál is jelentős fejlesztéseken dolgoznak. Czechmeister Mónika, az Audi Hungaria kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, folyamatban van az e-motorok gyártásának előkészítése. Szintén 2018-ban kezdődik az újabb modell, az Audi Q3-as sorozatgyártása Győrben, ehhez új karosszériagyárat építettek, ahová már a robotokat telepítik. A fejlesztés folytatódik, 2019-ben ugyanis egy további új modell, a Q4-es gyártása is megkezdődik Győrben.
A Vitara óriási sikerének és az S-Cross ráncfelvarrott változatának köszönhető tavalyi rekordév (amikor 211 ezer autó készült) nem tette lehetővé, hogy az esztergomi üzemben beiktassák valamilyen új protomodell gyártását – mondta a Világgazdaságnak Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője, akitől megtudtuk, hogy idén 175 ezer autó gyártását tervezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.