A közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő egyre drágább, ugyanis 2017 első felében az előző évhez képest jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései – derült ki a Paylab nemzetközi fizetési portál felmérésből. Az eredmények alapján a legnagyobb növekedés Magyarországon (10 százalék), Horvátországban (6 százalék) és Szlovákiában (5 százalék) volt. A régióban azonban nem csak növekedés volt, hiszen az év első hat hónapjában a cseh autóiparban 4 százalékkal csökkentek a fizetések, míg Szlovéniában és Szerbiában mindössze 1 százalékos volt a növekedés.
Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője, mindkét országban a legyártott járművek száma meghaladja az évi egymilliót. A Magyarországon készült autók száma Lengyelországhoz hasonlóan ennek a fele – közölte a fizetésekkel foglalkozó nemzetközi portál, melynek magyarországi tagja a Fizetesek.hu.
Az autóipar átlagfizetései a Paylab eredményei alapján Magyarországon 1209 euró, Szlovákiában 1218 euró, valamint Csehországban 1293 euró. Az iparágon belül a legmagasabb fizetések Szlovéniában vannak, átlagosan havi 1545 euró.
Hozzáteszik, hogy a többi balkáni országban ettől jelentősen elmaradnak a bérek, Horvátországban például 1013 euró, Szerbiában pedig mindössze 656 euró.
Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén. Ennek hatására az autóipar máig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkerőpiacon. Így ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak – írja közleményében a Paylab. Szerintük a folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, azonban a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkaerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt – teszik hozzá.
A magyar, szlovák, cseh és lengyel autóipari szövetségek sikeres együttműködésre törekszenek a regionális versenyképesség megőrzése érdekében, ezért felszólították a kormányokat arra, hogy jobban készítsék fel a jövő munkavállalóit az autóipar igényeire – közölte a Paylab, hozzátéve, hogy ebben fontos szerepe lenne az oktatási rendszerek reformjának. Mindaddig, amíg ez nem történik meg, a munkavállalók mobilitásának nagyobb támogatása fedezheti a munkaerőpiac hiányát – idézi a közlemény a szövetségek májusában tartott pozsonyi nemzetközi konferenciáján elhangzottakat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.