BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autóipar: a csehek és a szlovákok is annyit keresnek, mint a magyarok

A közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő egyre drágább, ugyanis 2017 első felében az előző évhez képest jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései.

A közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő egyre drágább, ugyanis 2017 első felében az előző évhez képest jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései – derült ki a Paylab nemzetközi fizetési portál felmérésből. Az eredmények alapján a legnagyobb növekedés Magyarországon (10 százalék), Horvátországban (6 százalék) és Szlovákiában (5 százalék) volt. A régióban azonban nem csak növekedés volt, hiszen az év első hat hónapjában a cseh autóiparban 4 százalékkal csökkentek a fizetések, míg Szlovéniában és Szerbiában mindössze 1 százalékos volt a növekedés.

Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője, mindkét országban a legyártott járművek száma meghaladja az évi egymilliót. A Magyarországon készült autók száma Lengyelországhoz hasonlóan ennek a fele – közölte a fizetésekkel foglalkozó nemzetközi portál, melynek magyarországi tagja a Fizetesek.hu.

A régióban Szlovénia vezet

Az autóipar átlagfizetései a Paylab eredményei alapján Magyarországon 1209 euró, Szlovákiában 1218 euró, valamint Csehországban 1293 euró. Az iparágon belül a legmagasabb fizetések Szlovéniában vannak, átlagosan havi 1545 euró.

Forrás: Paylab

Hozzáteszik, hogy a többi balkáni országban ettől jelentősen elmaradnak a bérek, Horvátországban például 1013 euró, Szerbiában pedig mindössze 656 euró.

Forrás: Paylab

Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén. Ennek hatására az autóipar máig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkerőpiacon. Így ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak – írja közleményében a Paylab. Szerintük a folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, azonban a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkaerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt – teszik hozzá.

Forrás: Paylab

Sikeres együttműködés

A magyar, szlovák, cseh és lengyel autóipari szövetségek sikeres együttműködésre törekszenek a regionális versenyképesség megőrzése érdekében, ezért felszólították a kormányokat arra, hogy jobban készítsék fel a jövő munkavállalóit az autóipar igényeire – közölte a Paylab, hozzátéve, hogy ebben fontos szerepe lenne az oktatási rendszerek reformjának. Mindaddig, amíg ez nem történik meg, a munkavállalók mobilitásának nagyobb támogatása fedezheti a munkaerőpiac hiányát – idézi a közlemény a szövetségek májusában tartott pozsonyi nemzetközi konferenciáján elhangzottakat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.