A nagy melegben a repülőgépek számára nehezebb a felemelkedés: mivel a melegebb levegő kitágul, és így sűrűsége csökken, a gépek szárnyai kevésbé képesek felhajtóerőt generálni – írja Ethan Coffel, a New York-i Columbia Egyetem kutatója és munkatársai a Climatic Change című szaklap csütörtökön megjelent számában.
A szakértők abból indulnak ki, hogy a repterek éves napi legmagasabb hőmérsékleteinek átlaga 2080-ra 4-8 Celsius-fokkal emelkedhet, amennyiben az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértéke nem változik.
Ekkor a nap legmelegebb óráiban a repülőgépek 10-30 százalékánál csökkenteni kell az üzemanyag mennyiségét, az utasok számát vagy a rakományt, vagy meg kell várni a lehűlést, hogy a gép elindulhasson.
Egyes géptípusoknál a forró napokon négy százalékkal kell csökkenteni a súlyt, ami egy 160 férőhelyes gépnél 12-13 utast jelent.
A kutatócsoport kiemelte, hogy június végén az arizonai Phoenixben az American Airlines légitársaságnak több mint 40 járatát kellett törölnie, mert a kisebb helyi gépek a csaknem 50 fokos hőségben nem tudtak elindulni.
A tudósok szerint 2100-ig világszerte 2-4 Celsius fokos hőmérséklet-emelkedés várható, emellett gyakoribbá és hosszabbakká válnak a hőhullámok.
Radley Horton, az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) Goddard Intézetének munkatársa, a tanulmány társszerzője szerint ennek valószínűleg lavinaszerű hatásai lesznek a gazdaságban és más téren is.
A légiközlekedés jelenleg az üvegházhatású gázok kibocsátásának két százalékáért felel az eddigi kutatások szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.