A negyedéves profit az egy évvel ezelőttihez képest 21 százalékkal 3,5 milliárd dollárra nőtt, azaz marad még pénz az Európai Bizottság által kirótt 2,7 milliárd dolláros rekordbírság után is, amelyet a Google ár-összehasonlító portálján tapasztalt versenykorlátozó magatartásáért kapott a vállalat egy hónapja.
A cég ellen még két, ugyancsak gigantikus bírsággal fenyegető uniós eljárás van folyamatban, melyek szintén a profitot dézsmálják majd meg. Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója a jelentést értékelve kifejtette: továbbra is azért küzd, hogy cége az okostelefon-gyártók számára szállított Android operációs rendszerbe csomagoltan adhassa el saját szolgáltatásait, például a Google Mapset. Ezt a gyakorlatot viszont az EU versenyellenesnek tartja. A júniussal zárult negyedévben az egy részvényre eső nyereség (EPS) 5,01 dollár lett, szemben a Thomson Reuters 4,49 dolláros elemzői konszenzusával. Ha nincs a bírság, az EPS 8,90 dollárra hízott volna az egy évvel korábbi 7 dollárról.
Elemzők szerint a Google esetében a jövőben arra kell figyelni, hogy képes lesz-e kordában tartani a kiadásait, amelyek a bevételeket meghaladó mértékben növekednek. Ennek az az oka, hogy a hirdetések egyre inkább a mobil eszközök irányába tolódnak el, ott viszont drágábban lehet elérni a célközönséget. Ruth Porat, az Alphabet pénzügyi vezetője az ezt firtató kérdésre azt válaszolta, hogy a vállalat most saját méretének és forgalmának növelésére koncentrál, nem a haszonkulcséra.
Közben figyelnie kell fő versenytársára, a Facebookra is, mely az eMarketer piackutató becslése szerint 36,29 milliárd dolláros hirdetési bevételt ér el az idén, szemben a Google 73,75 milliárdjával. Ketten együtt 49 százalékos részesedésre tesznek szert a digitális hirdetések piacán. A második negyedévben a Google 18 százalékkal 22,67 milliárd dollárra növelte hirdetési bevételeit, kiadásai viszont 28 százalékkal szaladtak meg.
A cég „egyéb”, így a Play Store áruházból, a felhőszolgáltatásból és a Pixel okostelefonok eladásaiból származó bevételei 42 százalékkal 3,09 milliárd dollárra bővültek. Az Alphabet veszteséges tevékenységeit és ígéretes fejlesztéseit összefogó other bet üzletág a tavalyi 855 millió után most 772 millió dolláros mínusszal zárt. Ide tartozik például a Nest termosztátgyártó, az egészségügyi kutatásokat végző Verily és az Alphabet önvezetőjármű-projektje, a Waymo. Az Alphabet árfolyama az idén 26 százalékot erősödött.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.