BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre drágábban szerez a Google hirdetőket

Háromszázalékos eséssel reagált az Alphabet árfolyama New Yorkban a hétfői piaczárás után közzétett második negyedéves gyorsjelentésre. A piac már beárazta, hogy a Google anyacége milliárdokat kénytelen bírságokra költeni, azzal viszont most szembesült, hogy a keresőóriás hirdetésszervezéssel kapcsolatos kiadásai dinamikusan növekednek, ami a nyereség rovására megy.

A negyedéves profit az egy évvel ezelőttihez képest 21 százalékkal 3,5 milliárd dollárra nőtt, azaz marad még pénz az Európai Bizottság által kirótt 2,7 milliárd dolláros rekordbírság után is, amelyet a Google ár-összehasonlító portálján tapasztalt versenykorlátozó magatartásáért kapott a vállalat egy hónapja.

A cég ellen még két, ugyancsak gigantikus bírsággal fenyegető uniós eljárás van folyamatban, melyek szintén a profitot dézsmálják majd meg. Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója a jelentést értékelve kifejtette: továbbra is azért küzd, hogy cége az okostelefon-gyártók számára szállított Android operációs rendszerbe csomagoltan adhassa el saját szolgáltatásait, például a Google Mapset. Ezt a gyakorlatot viszont az EU versenyellenesnek tartja. A júniussal zárult negyedévben az egy részvényre eső nyereség (EPS) 5,01 dollár lett, szemben a Thomson Reuters 4,49 dolláros elemzői konszenzusával. Ha nincs a bírság, az EPS 8,90 dollárra hízott volna az egy évvel korábbi 7 dollárról.

Sundar Pichai Google-vezérigazgató bízik abban, hogy meg tudják győzni az EU-t. Forrás: AFP

Elemzők szerint a Google esetében a jövőben arra kell figyelni, hogy képes lesz-e kordában tartani a kiadásait, amelyek a bevételeket meghaladó mértékben növekednek. Ennek az az oka, hogy a hirdetések egyre inkább a mobil eszközök irányába tolódnak el, ott viszont drágábban lehet elérni a célközönséget. Ruth Porat, az Alphabet pénzügyi vezetője az ezt firtató kérdésre azt válaszolta, hogy a vállalat most saját méretének és forgalmának növelésére koncentrál, nem a haszonkulcséra.

Közben figyelnie kell fő versenytársára, a Facebookra is, mely az eMarketer piackutató becslése szerint 36,29 milliárd dolláros hirdetési bevételt ér el az idén, szemben a Google 73,75 milliárdjával. Ketten együtt 49 százalékos részesedésre tesznek szert a digitális hirdetések piacán. A második negyedévben a Google 18 százalékkal 22,67 milliárd dollárra növelte hirdetési bevételeit, kiadásai viszont 28 százalékkal szaladtak meg.

A cég „egyéb”, így a Play Store áruházból, a felhőszolgáltatásból és a Pixel okostelefonok eladásaiból származó bevételei 42 százalékkal 3,09 milliárd dollárra bővültek. Az Alphabet veszteséges tevékenységeit és ígéretes fejlesztéseit összefogó other bet üzletág a tavalyi 855 millió után most 772 millió dolláros mínusszal zárt. Ide tartozik például a Nest termosztátgyártó, az egészségügyi kutatásokat végző Verily és az Alphabet önvezetőjármű-projektje, a Waymo. Az Alphabet árfolyama az idén 26 százalékot erősödött.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.