Új trend jelent meg az európai autópiacon: egyre többen lízingelnek gépkocsit, majd beszámíttatják ezt egy új autó árába. A piacon így egyre több a lízingszerződés, ami hosszabb futamidejű, így értelemszerűen kisebb havi befizetésekkel járó kötelezettség, mint egy hagyományos hitelszerződés. Ez a jelenség azonban hosszú távon fojtja a piaci árakat.
Az Egyesült Államokban már évtizedek óta küzdenek ezzel a problémával. Ott az 1990-es évek óta jellemző a maradványérték kötvényesítése, és úgy tűnik, Európa is ugyanezen az úton halad. Az UniCredit szerint 2016-ban 14 százalékra nőtt a maradványérték-alapú tranzakciók száma a régióban, míg 2009-ben ez az érték még 1 százalék volt. Idén Európában az autótartozások kötvényesítésének eladása 6,2 milliárd összértékű volt, aminek 80 százalékában beszélhettünk maradványérték-alapú pénzáramlásról – derül ki a JPMorgan adataiból. 2012-ben még csak 47 százalékról volt ez elmondható. A személyi hitelek gyors térnyerése szintén kedvez a maradványérték kötvényesítésének. Az FLA kereskedelmi csoport adatai szerint az Egyesült Királyságban ma az új gépjárművek 85 százalékát személyi hitelekkel finanszírozzák, míg 2009-ben ez még csak a vásárlások alig több, mint felére volt jellemző. Egyre elterjedtebb a PCP formájú megállapodás is az autóvásárlások terén. Ez azt jelenti, hogy a szerződés elszámolásaként a vevő a havi részletek teljesítése után kifizetheti a maradványértéket, így az autó tulajdonosává válhat, vagy visszaadhatja a gépjárművet.
A Moody’s felmérése azonban azt mutatja, hogy ez lejjebb nyomja a használt autók árát, és a családon belüli kölcsönök számát is növeli. Így mind az autógyártók, mind a vásárlók érzékenyebbé válnak a kamatláb esetleges emelkedésére.
„Nincs garancia arra, hogy a maradványértékből származó valós pénzáramlás a vártnak megfelelő mértékű lesz” – jelezte a Moody’s egy Volkswagen-megállapodás kapcsán márciusban. A német autógyártó 368,5 millió font értékű kötvényt adott el, aminek az alapjául egyesült királyságbeli autólízing-szerződések szolgáltak. Az előzetesen becsült maradványértékeknek azonban végül csak a fele folyt be.
„A lízing jellegű megállapodások, mint például a PCP, zavart okoznak, és növelik a használtautó-beszerzések számát. A lízing jellegű szerződések elterjedése a maradványértékek későbbi csökkenését idézi elő Európában” – idézi a Moody’s alelnökét, Anthony Perryt a Bloomberg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.