Jogi kiskapuk sorozatán sétálhatott át a Green Holidays, amely vasárnap csődöt jelentett. A Törökországra specializálódott utazási iroda valójában annak a Green Travelnek a nyomdokaiba lépett, amelynek tavaly vonták be utazásszervezői engedélyét az előírt összegű vagyoni biztosíték igazolásának hiánya miatt. Bár a társaságnak már tavaly is voltak kinn rekedt utasai, de valahogy még megoldották a hazaszállításukat.
A Green Travel tehát hivatalosan nem dőlt be, még most is létező cég, nem áll felszámolás alatt, és nem indult ellene csődeljárás, így a csődtörvény sem vonatkozik rá, amelynek értelmében vezetőjét öt évre eltilthatnák a cégvezetéstől. A két cégnek nem is ugyanaz a tulajdonosa, igaz, családtagokról van szó, és a cég kapcsolt vállalkozásai sorában még öt cég szerepel. Ugyanakkor érdekes, hogy mindkét társaság – tehát a Green Holidays és a Green Travel is – rendszeresen munkát adott a végrehajtásokat elrendelő bíróságoknak.
A Green Travel története rámutat arra, hogy tarthatatlan a jelenlegi szabályozás. A cég, amely tulajdonosi körén keresztül 90 százalékban török utakat értékesített, a Törökország mint célország iránti megcsappant kereslet miatt egyszerűen képtelen volt teljesíteni a 2015-ös adatokon alapuló kauciófeltételeket: 1,6 milliárdos vagyoni biztosítékot kellett volna felmutatnia, miközben forgalma tavaly a töredékére esett.
A szabályozás ugyanakkor minden további nélkül lehetőséget ad arra, hogy új utazásszervezőt gründoljon bármely cég, ha rendelkezik a szükséges dokumentumokkal, amelyek között kiemelt helyen áll a kaució összegének letétbe helyezése vagy a kaucióbiztosítás igazolása. (A cégháló vizsgálata, illetve az elrendelt felszámolások, úgy fest, nem tartoznak ebbe a körbe.) Ugyanakkor ilyen esetben csak az előre várt forgalommal arányos összegre kell biztosítania magát az új utazásszervezőnek. Így jött a képbe a Green Holidays, amely egyébként 2011 óta „létező” cég évi 30 millió forint körüli árbevétellel, és amelynek várható forgalmára a tulajdonos török–magyar házaspár 500 milliós vagyoni biztosítékot igényelt.
Ma még nem tudható, hogy a Green Travel 500 milliós fedezeti összege elegendő lesz-e a teljes kártalanításra. Vereczki András, a kaucióbiztosítást kezelő Uniqa Biztosító lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője elmondta, egyelőre annak a közel ezer utasnak a hazatérését kell megszervezni, akik jelenleg Törökországban vannak – jó részüknek mind a kint tartózkodása, mind a hazautazása még biztosított. A legnagyobb gondja annak a 370 utasnak van, akik szombaton és vasárnap utaztak ki – a vasárnapi turnust már transzferbusz sem várta, és a szálloda is csak helyszíni fizetés ellenében adott volna szobát. (Az némiképp meglepő, hogy a most kiutazók között a hírek szerint van olyan, aki egyáltalán nem tud fizetni még az ételért sem.) A hazautazás lebonyolítása után fennmaradó összegből kell arányosan fizetni a lerövidült utazások miatti károkat, illetve azokkal elszámolni, akik eddig még nem utaztak, csak előleget fizettek.
Aligha járható út, hogy a jövőben tényleges anyagi fedezetet kérjenek az utazási irodáktól, a kisebb szervezők ugyanis ezzel biztosan bezárhatnának – mondta el a Világgazdaságnak Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) területvezetője. A biztosítók számára ugyanakkor orosz rulett jellegű a kaucióbiztosítások piaca, s ezen az se nagyon segít, hogy a biztosítóval szerződő utazási iroda jó eséllyel az adott társaság utazási biztosítását értékesíti.
Horváth szerint a megoldás az lenne, ha az utazási irodák csak a tényleges hazautazás megszervezésére kötnének kaucióbiztosítást (szó szerint returszerződést), amelyet mindig az aktuálisan kinn tartózkodókhoz lehetne igazítani, vagyis sem túl-, sem alulbiztosítottság nem fordulhatna elő. A többi felmerülő kárra – le nem nyaralt napok, befizetett előlegek – ugyanakkor maguknak az utazóknak kellene szerződniük a biztosítótársaságokkal. Vérmes remények ugyanakkor nem lehetnek a fogyasztói tudatossággal kapcsolatban, ezt jelzi például, hogy sztornóbiztosítást ma csak az irodákkal utazók talán 10-20 százaléka köt.
A szabályozás ugyanakkor nem ebbe az irányba halad: ha minden igaz, már jövőre hatályba léphet az az EU-irányelv, amely a mai magyar gyakorlatnál is lényegesen komolyabb: minden fogyasztó számára teljes kártalanítást irányozna elő. Azaz a kaucióbiztosításnak az összes felmerülő kárra kiterjedne a védelme – ez jelentősen megnövelheti a kaució összegét és így díját is. (Nyugat-Európában ugyanakkor a magyarnál általában magasabb limitek vannak – a chartereket is üzemeltető cégeknek a forgalom 20 százalékára, a kiutaztatóknak 12, a belföldi szolgáltatóknak 3 százalékára kell biztosítékot felmutatniuk.)
Noha úgy tűnik, mintha csaknem minden évre jutna egy-egy utazási irodai csőd kinnrekedt vagy elutazni már nem tudó utasokkal, Bakó Balázs a szakma védelmében leszögezi: messze nem beszélhetünk évenkénti utazásszervezői csődökről, az utaztatásban a gazdaság más ágazataihoz képest jóval alacsonyabb a bedőlések aránya, és az engedéllyel rendelkező utazási vállalkozások működése kontrollált. Ugyanakkor a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) mint szakmai érdekvédelmi szervezetnek sem joga, sem lehetősége nincs beavatkozni a cégek működésébe. Nagyon fontos megemlíteni, hogy a Green Holidays nem volt tagja a MUISZ-nak. A MUISZ az utazóközönséget igyekszik minél hatékonyabban tájékoztatni, éppen idén januárban fogalmazták meg felhívásukat, amelyben a gyanús jelekre figyelmeztették az ügyfeleket. Mint Bakó Balázs emlékeztetett: ha egy-egy utazásszervező irreálisan alacsony áron, nagy tömegben és hetekkel-hónapokkal a tervezett indulás előtt dob piacra utakat, az általában nem jó jel. A Green Holidays esetében is utólagosan intő jelnek bizonyul a nagy árengedményt jelentő „Black Friday” akció.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.