A világ harmadik legnagyobb tengeri áruszállító vállalata jöhet létre a kínai COSCO Shipping és a hongkongi székhelyű Orient Overseas International Ltd. (OOIL) egyesülésével. Az állami tulajdonban lévő COSCO ezzel a negyedikről a harmadik helyre léphet elő a dán Maersk Line és a svájci Mediterranean Shipping Co. (MSC) mögé. A kínai cég esélyeit növeli, hogy az OOIL pénteki záróárához képest 31 százalékos prémiumot kínál a részvényekért, 6,3 milliárd dollárra emelve a cég piaci értékét. Az iparág legutóbbi felvásárlásai hasonló nagyságrendű prémium mellett valósultak meg. Az ajánlat vonzó, de akár emelni is lehetne még rajta, hiszen a COSCO erőteljes terjeszkedési stratégiájába szervesen illeszkedik az OOIL megvásárlása. Maga a COSCO egy tavalyi fúzió szülötte, a globális ranglistán hatodik China Ocean Shipping Co. és a hetedik China Shipping Group egybeolvadásával jött létre.
A kínai szállítási kapacitások növelése egybeesik Peking akaratával, a pártvezetés a tavasszal meghirdetett Új selyemút program keretében gyakorlatilag a logisztikai világelsőséget célozza meg, de a minimális cél, hogy a kínai tengeri szállítmányozás megkerülhetetlen tényezővé váljon a globális ellátási láncolatban, áruforgalomban. A COSCO ebben zászlóshajó lehet, elemzők szerint idő kérdése, hogy újabb konkurensek megvásárlásával és kikötők megszerzésével a vezető tandem elé kerüljön. Pénze, mint a tenger, amióta a Kínai Fejlesztési Bank (CDB) 26 milliárd dolláros hitelkeretet biztosított számára, igaz, az OOIL megvételét inkább a Bank of China áthidaló hiteléből finanszíroznák. A COSCO tavaly a pireuszi konténerkikötőt szerezte meg privatizációs pályázaton, de már a sanghaji nemzetközi kikötőt üzemeltető társaság is hozzá tartozik, az OOIL-ajánlatot ketten együtt jegyzik.
A COSCO árfolyama hétfőn 6 százalékot emelkedett, ez az elmúlt két év legnagyobb napi erősödése. Az OOIL kurzusa a hongkongi tőzsdén megengedett maximummal, 20 százalékkal emelkedett. Ilyen volumenű felvásárlási hírre egyébként jellemzően csökkenni szokott az ajánlattevő árfolyama.
A frigy mindkét fél számára előnyös lehet, mivel kevés az átfedés: a COSCO például Kínán belül és Európában, míg a globális konténerszállítási piac közel 3 százalékát uraló OOIL az ázsiai és az amerikai vonalakon erős – írja a Bloomberg. Az OOIL-t 1969-ben Tung Csao-jang, a korábbi hongkongi vezető, Tung Csi-hua apja alapította. Jelenleg a mágnás másik fia, Tung Csi-csen áll a vállalat élén. A kínai befolyás erősödésével Hongkong súlya egyre csökken, kikötője az egykori vezető ázsiai áruátrakó címét már elvesztette, légitársasága, a Cathay Pacific pedig tíz év óta először veszteséges.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.