Az együttesen több mint 18 ezer főt foglalkoztató, a korábbi 24 Volán-társaság jogutódjaként létrehozott hat közlekedési központ és a Volánbusz értékesítésből származó bevétele tavaly kétmilliárd forinttal elmaradt az egy évvel korábbitól, de még így is meghaladta a 136,5 milliárd forintot – derül ki a cégek beszámolójából. Miután a tarifák nem változtak, a bevétel csökkenésének hátterében több tényező állhat: kevesebb lehetett az utas, és elképzelhető, hogy némileg átalakult az értékesítés belső szerkezete, például az utasok egy része a korábbihoz képest rövidebb útra váltott jegyeket.
A teljes értékesítési bevétel csaknem fele, 59,3 milliárd forint két társaságtól származott. Az élen a hat korábbi Volán-cég – például a Kisalföld, a Balaton, a Zala Volán – összevonásával létrejött Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (ÉNYKK) Zrt. áll, amelynek értékesítésből származó árbevétele 31,4 milliárd forint volt. Ezt 27,9 milliárd forinttal a Volánbusz Zrt. követte, amely hárommilliárddal kevesebb bevételhez jutott 2016-ban, mint egy évvel korábban, nyomot hagyva a Volán csoport forgalmán.
Részben a méretük, részben a piacuk miatt más mutatókban is ez a két vállalat jeleskedett. A Volánbusz üzemi eredménye meghaladta a kétmilliárd forintot, az ÉNYKK pedig 800 millió forint körüli üzemi eredményre tett szert, bár ez utóbbi cég üzemi profitja csökkent az egy évvel korábbi egymilliárdot meghaladóhoz képest. Az üzemi eredmény termelésében harmadik helyen a Dél-dunántúli Közlekedési Központ végzett mintegy 750 millió forinttal. A Volán-társaság mindegyik utódja és a Volánbusz Zrt. üzemi szinten is nyereségesen zárta az elmúlt évet.
A Volánbusz és az ÉNYKK nemcsak a teljes piacon keletkező értékesítésből származó bevétel mintegy felét, de az üzemi szinten megtermelt nyereségnek is körülbelül az 50 százalékát elvitte. A hét vállalkozás összesen több mint 4,9 milliárd forint üzemi nyereséget termelt 2016-ban, ami némileg elmaradt az egy évvel korábbitól.
Az üzemi eredmények mellett a cégek adózás előtti profitja is mérséklődött: a hét társaság együttesen 2,8 milliárd forintot meghaladó nyereséget termelt, ez egymilliárddal kevesebb az egy évvel korábbinál. E téren kiegyensúlyozottabb volt a cégek teljesítménye, bár a Volánbusz profitja itt is kiemelkedő: önmagában 1,6 milliárd forinttal járult hozzá az összes profithoz, bár e vállalkozás nyeresége is olvadt az egy évvel korábbi 1,8 milliárd forintot meghaladóhoz képest. A többi hat közlekedési központ néhány százmillió forintos profitot termelt.
A Volánok tavaly is több százmillió forint adót fizettek, az adózott profit összességében 2,5 milliárd forint volt – míg 2015-ben még 3,4 milliárd. Ennek jó részét minden bizonnyal fejlesztésekre fordítják a cégek.
Ez időszerű és elengedhetetlen is, hisz jelenleg a hat regionális Volán-szervezet és a Volánbusz által üzemeltetett több mint hatezer autóbusz átlagos életkora 12-13 év. Ahhoz, hogy ezek a vállalkozások sikeresen szerepeljenek a közúti személyszállítási piac majdani liberalizációs pályázatán, nem elegendő a viszonylag jó pénzügyi teljesítés. A Volánok elmúlt évi pénzügyi teljesítménye alapján célszerű lenne megőrizniük a piacukat, hiszen nyereséget termelő ágazatról van szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.