BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Taxisok százai eshetnek ki a fővárosi piacról

Intézkedési tervet készített az egyik fővárosi taxis társaság, hogy a jövő januártól érvényes környezetvédelmi szigorításokat enyhítsék. Megoldástervezetüket a fővárosi önkormányzat elé is elvitték.

A Budapest Taxi a kollégák és az utasoknak nyújtott szolgáltatás védelmében megoldástervezetet vitt a fővárosi önkormányzat elé, miután a jövő januártól érvényes környezetvédelmi szigorítások csaknem ellehetetlenítené sok taxis működését. Egyes felmérések szerint a flották 25-28 százaléka nem mehetne a szabályok hatályba lépése után utcára, ezzel pedig nemcsak munkahelyek vesznének el, de jelentősen emelkedne a nem teljesíthető hívások aránya is.

Ezek a szabályok lépnek életbe januártól

2018 januárjától a jelenleginél sokkal szigorúbb környezetvédelmi paramétereknek megfelelő taxik közlekedhetnek a főváros területén. A fővárosi önkormányzat rendelete értelmében az elektromos, hibrid, vagy az úgynevezett Euro5-6-os motorral felszerelt járművek kaphatnak csak engedélyt, ennek viszont a ma utasokat szállító kocsik 25-28 százaléka nem felel meg. Budapesten ugyanis pillanatnyilag 5244 jármű rendelkezik taxiállomás-használati megállapodással, ebből jövőre 1164 biztosan kiesik és további 745 sorsa bizonytalan — ezt tanúsítják a Budapest Közút Közlekedési Igazgatóság adatai, amelyeket a Budapest Taxi kft. kért ki, hogy tisztán lásson abban, mi várható a rendelet életbe lépésével. Számítások szerint ezek megfeleltetése mintegy 8,2 milliárd forintba kerülne. Oravecz Nándor, a cég ügyvezetője szerint a főváros lépése érthető és indokolt is, de csak úgy szabad nekiindulni a 2018-as évnek és a szigorításnak, ha az ezzel járó problémákra megoldásokat is adnak.

Fotós: Kallus György

Sokan elveszthetik a munkájukat

,,Önmagában a döntés, annak eredménye nemcsak több tízezer kolléga munkáját veszi el, de következménye lehet Budapest taxisforgalmának összeomlása is. Ma csak a hozzánk befutó havi több tízezer hívás 5-8 százalékát nem tudjuk teljesíteni, ha a számítások szerinti mértékben még ki is esnének járművek, ez a szám lényegesen nőne” — mondja a vezető, aki úgy látja: a kollégák jelentős része biztosan nem tudná maga előteremteni a pénzt új munkaeszköze beszerzésére, nem hitelképesek, ezzel nemcsak őket veszítenék el, hanem tovább erősítenék az illegális fuvarozások arányát. ,,Mi olyan megoldást ajánlunk, amely szerint lízingszerződéssel bérgépjárműveket biztosítanánk, ezeket 3-4 év elteltével meg is vásárolhatnak. Ehhez flotta menedzsmentet kapnak, teljes műszaki kiszolgálást, az azokból származó kedvezményeket. Ezzel a pályán tudnánk tartani kollégáinkat, de akár várnánk azokat is, akik vállalják a tiszta munkát, a nálunk bevett heti ellenőrzéseket és nincsenek ,,kütyük” a járműveikben, amivel becsapnák az utasokat” – hangsúlyozta Oravecz Nándor. A másik fontos javaslata a társaságnak a taxik reklámfelületének növelése, amely akár havi 30-60 ezer forintnyi biztos bevételt hozhatna.

Kiöregednek a taxisok, nem jönnek újak

A társaság számára leginkább az a fontos, hogy pályán tartsa azt a becsülhetően 1300 embert, akinek a megélhetése veszne el segítség nélkül, de több tízezreké is velük együtt, akik munkájuk hátterét biztosítják. Nem beszélve arról, hogy az utasok számára is nagy érvágás lenne a veszteség, hiszen hiányukban valóban összeomlás fenyegeti a budapesti taxis rendszert. ,,Ma a kollégák átlagéletkora 40 év fölött van, fiatalok nem igen jönnek erre a pályára, nem vonzó, mert nem elég jól vezetni, itt fontos a tolerancia, a jó kommunikáció és a munka iránti alázat. Nálunk valamennyi új belépő egy beilleszkedési folyamatban vesz részt, amely során segítünk, hogy ezeket a képességeket megszerezze és utána is folyamatosan nyomon követjük őket, munkájukat etikás kollégák segítik, ha pedig apróbb szabálysértéseket látunk, pótképzéssel is támogatjuk a sofőröket. Ez érdeke valamennyi szereplőnek, utasnak, a kollégának és persze a taxis társaságnak is: aki taxit hív, tudja, udvarias, tájékozott sofőrje lesz, aki nem csapja be” – teszi még hozzá Oravecz Nándor. Szerinte mind a főváros rendelete, mind a társaság tervei ösztönzik majd azt, hogy a szabad szolgáltatókat betereljék valamelyik szolgáltatóhoz, ami nemcsak az ő megélhetésükhöz ad nagyobb biztonságot, de a nagyobb átláthatósággal és az egységes követelményekkel az utasok kényelmét, biztonságát is erősíti.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.