BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több szakaszon újul meg a sztrádák burkolata

Egyik-másik helyen már egybefüggők a korábbi javítási munkák eredményét jelző foltok a sztrádákon, e téren változás várható, ugyanis több tíz kilométeren teljes burkolatfelújítást terveznek.

Kedvező hír az M1-esen, az M3-ason és az M7-esen autózóknak, hogy a sztrádák burkolata belátható időn belül több jelentős szakaszon is megújulhat. Ezeken a részeken nem csupán kisebb javításokat végeznek majd, hanem a teljes burkolatot felújítják, vagyis nem szaporodik a helyenként már most is egymásba érő, a korábbi javítási munkák eredményét jelző foltok száma. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy pontosan mikor indulhatnak el a felújítások. A kivitelezési munkálatok a forrást biztosító támogatási szerződés rendelkezésre állását követően kezdődhetnek el – közölte a Világgazdasággal a Magyar Közút Nonprofit Zrt.

A Magyar Közút tájékoztatása szerint a 2017-ben az M1-est érintően Budapesttől Hegyeshalom felé vezető pályán egy 2,5, valamint egy több mint 11 kilométer hosszú útszakasz került bele a felújításra elfogadott és jelölt létesítményjegyzékbe, ám e szakaszok kivitelezésének időpontja egyelőre nem ismert. A beruházások tervezett költsége meghaladhatja a hárommilliárd forintot.

Ezzel azonban nem érne véget az M1-essel kapcsolatos felújítások sora. Egy kormányhatározat alapján ugyanis a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. most készíti elő az autópálya leromlott állapotban lévő pályaszakaszainak rekonstrukcióját. A Magyar Közút információja szerint a tervezési feladat műszaki tartalmát meghatározó tervezési diszpozíció véglegesítés alatt van, ezt követően kerül sor a tervező közbeszerzéssel való kiválasztására. Az elképzelések szerint a rekonstrukció során nemcsak a forgalmi sávok száma növekszik majd, hanem a teljes meglévő útburkolat megújul. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter még az év elején jelentette be, hogy az M1-es forgalomterhelése megnőtt, ezért a kormány asztalán van az a javaslat, hogy Budapest és Tatabánya között egész biztosan, Tatabánya és Győr között pedig valószínűleg kétszer három sávosra kell bővíteni az autópályát belátható időn – három-négy éven – belül. A Magyar Közút ettől függetlenül fogja elvégezni a tervezett felújításokat az M1-esen.

Az M1-es mellett az M7-esen is jelentős felújításokra van szükség, a Budapesttől Letenye irányába tartó sztráda jobb pályáján – egybefüggőn – több mint húsz kilométer hosszúságban újítanák meg az autópályát, aminek tervezett beruházási költsége 4,3 milliárd forint. Az M3-ason pedig több helyen is várhatók majd munkák – melyek kezdési időpontja továbbra sem ismert –, de idővel számíthatunk arra, hogy ezen a sztrádán Budapesttől Vásárosnamény irányában a jobb pályán két helyen nyolc, illetve hat kilométer hosszan, a bal pályán pedig csaknem másfél kilométeren újul meg a burkolat.

A fentieken túl a fő- és a mellékutakon (a lokális hibajavításokon felül) július-augusztusban nagyobb, összefüggő, rövidebb szakaszokon akár a teljes forgalmisáv-szélességre kiterjedő nagy felületű burkolatjavításokat folyamatosan végeznek – bedolgozó géplánc igénybevételével – a szakemberek, több mint négyszáz helyszínen.

A burkolathibák megszüntetésekor törekednek arra, hogy a közlekedőket minél kevésbé zavarják, ezért több esetben éjszaka végzik az említett munkálatokat. E beavatkozásokkal azonban csak rövid távú megoldást nyújtanak a jelentkező gondokra – ismerte el a Magyar Közút, ám a felújítási források korlátozottsága miatt egyre több erőforrást kell a javításokra fordítaniuk.

Természetesen a burkolatproblémákra a teljes körű felújítás lenne a megnyugtató és hatékony megoldás. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a felújítások és a szükséges források felett nem a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rendelkezik.

A Magyar Közút 2017-ben a gyorsforgalmi úthálózaton történő burkolat-karbantartás jellegű beavatkozásokra közel 1,8 milliárd forintot tervezett, amelyből eddig 455 millió forintot használt fel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.