Kedvező hír az M1-esen, az M3-ason és az M7-esen autózóknak, hogy a sztrádák burkolata belátható időn belül több jelentős szakaszon is megújulhat. Ezeken a részeken nem csupán kisebb javításokat végeznek majd, hanem a teljes burkolatot felújítják, vagyis nem szaporodik a helyenként már most is egymásba érő, a korábbi javítási munkák eredményét jelző foltok száma. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy pontosan mikor indulhatnak el a felújítások. A kivitelezési munkálatok a forrást biztosító támogatási szerződés rendelkezésre állását követően kezdődhetnek el – közölte a Világgazdasággal a Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A Magyar Közút tájékoztatása szerint a 2017-ben az M1-est érintően Budapesttől Hegyeshalom felé vezető pályán egy 2,5, valamint egy több mint 11 kilométer hosszú útszakasz került bele a felújításra elfogadott és jelölt létesítményjegyzékbe, ám e szakaszok kivitelezésének időpontja egyelőre nem ismert. A beruházások tervezett költsége meghaladhatja a hárommilliárd forintot.
Ezzel azonban nem érne véget az M1-essel kapcsolatos felújítások sora. Egy kormányhatározat alapján ugyanis a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. most készíti elő az autópálya leromlott állapotban lévő pályaszakaszainak rekonstrukcióját. A Magyar Közút információja szerint a tervezési feladat műszaki tartalmát meghatározó tervezési diszpozíció véglegesítés alatt van, ezt követően kerül sor a tervező közbeszerzéssel való kiválasztására. Az elképzelések szerint a rekonstrukció során nemcsak a forgalmi sávok száma növekszik majd, hanem a teljes meglévő útburkolat megújul. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter még az év elején jelentette be, hogy az M1-es forgalomterhelése megnőtt, ezért a kormány asztalán van az a javaslat, hogy Budapest és Tatabánya között egész biztosan, Tatabánya és Győr között pedig valószínűleg kétszer három sávosra kell bővíteni az autópályát belátható időn – három-négy éven – belül. A Magyar Közút ettől függetlenül fogja elvégezni a tervezett felújításokat az M1-esen.
Az M1-es mellett az M7-esen is jelentős felújításokra van szükség, a Budapesttől Letenye irányába tartó sztráda jobb pályáján – egybefüggőn – több mint húsz kilométer hosszúságban újítanák meg az autópályát, aminek tervezett beruházási költsége 4,3 milliárd forint. Az M3-ason pedig több helyen is várhatók majd munkák – melyek kezdési időpontja továbbra sem ismert –, de idővel számíthatunk arra, hogy ezen a sztrádán Budapesttől Vásárosnamény irányában a jobb pályán két helyen nyolc, illetve hat kilométer hosszan, a bal pályán pedig csaknem másfél kilométeren újul meg a burkolat.
A fentieken túl a fő- és a mellékutakon (a lokális hibajavításokon felül) július-augusztusban nagyobb, összefüggő, rövidebb szakaszokon akár a teljes forgalmisáv-szélességre kiterjedő nagy felületű burkolatjavításokat folyamatosan végeznek – bedolgozó géplánc igénybevételével – a szakemberek, több mint négyszáz helyszínen.
A burkolathibák megszüntetésekor törekednek arra, hogy a közlekedőket minél kevésbé zavarják, ezért több esetben éjszaka végzik az említett munkálatokat. E beavatkozásokkal azonban csak rövid távú megoldást nyújtanak a jelentkező gondokra – ismerte el a Magyar Közút, ám a felújítási források korlátozottsága miatt egyre több erőforrást kell a javításokra fordítaniuk.
Természetesen a burkolatproblémákra a teljes körű felújítás lenne a megnyugtató és hatékony megoldás. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a felújítások és a szükséges források felett nem a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rendelkezik.
A Magyar Közút 2017-ben a gyorsforgalmi úthálózaton történő burkolat-karbantartás jellegű beavatkozásokra közel 1,8 milliárd forintot tervezett, amelyből eddig 455 millió forintot használt fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.