Tegnap lezárult az az időszak, amíg a Green Holidays károsultjai benyújthatták kárigényüket a csődbe ment utazási iroda kaucióbiztosítását kezelő Uniqa Biztosítóhoz. A határidő ugyanakkor nem jogvesztő, hiszen a hatályos jogszabályok a szerződések elévülési idejét egy évben húzzák meg – hívta fel a figyelmet Vereczki András, a biztosító lakossági biztosítási és kárrendezési vezetője. A szakember szerint a bejelentett 1902 kárigény érdemben már nem fog növekedni, így a társaság elkezdhette az előzetes kalkulációkat a kárral kapcsolatban. A teljes kárértéket az Uniqa mintegy 900 millió forintra becsüli. Ebből az összegből a kint rekedt utasok ellátására 26,2, hazaszállítására 57,2 milliót költött el a biztosító, és további 26 millió forintos tartalékot képezett azokra az elszámolásokra, amikor például a pórul járt utas saját költségén oldotta meg a hazajövetelt.
A Green Holidays fennmaradó mintegy 390 milliónyi kaucióbiztosítására 769 millió forintnyi kárigényt jelentettek be. Vereczki András hangsúlyozta: ez a bruttó kárigény, amelynek összetevőit vizsgálni kell. A bejelentések mintegy 38-40 százaléka olyan utasoktól érkezett, akik az indulhatunk.hu, a Szállás Outlet vagy a Professional Outlet cégen keresztül vásároltak. Ezen ügyletek döntő részében a hatályos jogi szabályozás szerint – mivel utazásszervezőként nem a Green Holidays volt feltüntetve, illetve az érintett cégek megbontották az utazási csomagokat – nem áll fenn a Green és így biztosítójának kártalanítási kötelezettsége sem. Ugyanakkor – hangsúlyozta Vereczki András – az Uniqánál arra a következtetésre jutottak, hogy a bíróság jogköre dönteni e rendkívül összetett ügyben – addig a biztosító a szóban forgó követeléseket is nyilvántartja. (Az indulhatunk.hu összesen 22,5, a Szállás Outlet 5 milliós vagyoni kaucióbiztosítással rendelkezett, így ezek nem nyújtanak kellő fedezetet.)
Ugyanakkor a fennmaradó ügyfélkövetelések esetében is számos ellenőrzést kell elvégezni. Az ügyletek jelentős részében a Green Holidays útjait értékesítő utazásközvetítők, értesülve a csődről, már nem utalták át a náluk befizetett utak árát vagy előlegét a Greennek. Az Uniqánál több olyan esetről tudnak, mikor a szolgáltató ezeket az összegeket visszautalta az utasoknak, így feladat az is, hogy megtalálják, hol van jelenleg az ügyfelek pénze. A problémát tetézi, hogy ügyviteli hibák is akadnak.
Vereczki András tájékoztatása szerint az Uniqa péntektől azon ügyfelek esetében tudta megkezdeni az 50 százalékos szolgáltatási előleg kifizetését, akiknek ügye jól dokumentált és egyértelmű volt. A szakember hangsúlyozta: a kártalanítási munkában a Green Holidays munkatársai eddig messzemenően a segítségükre voltak, s a náluk fellelt adatbázis lényegében összecseng az érintett ügyfelek által bemutatott adatokkal. Mindazonáltal a befizetések és a szerződések eredetivel való összehasonlítását az elmúlt napokban némileg hátráltatja, hogy a nyomozó hatóság lefoglalta őket, ám az Uniqa kárrendezési vezetője szerint már tárgyalnak a rendőrséggel arról, hogy a kártalanításban ne okozzon fennakadást a nyomozás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.