Közel csúcsra járatva érkezik Magyarországra a földgáz Ukrajna és Ausztria felől, és szintén a lehetséges maximumhoz közeledve zajlik a betárolás az FGSZ Földgázszállító Zrt. adatai szerint. A kizárólag kereskedelmi készletekkel dolgozó Magyar Földgáztároló Zrt. (MFGT) kapacitásainak 44 százalékát használták ki mostanáig az arra kötelezett, illetve az üzleti megfontolásból tároló cégek.
Augusztus ugyanezen időszakában utoljára 2012-ben, illetve az azt megelőző években volt ilyen sok gáz a tárolókban, amikor még erősen élt a 2008 végi, 2009 eleji gázválság emléke: az orosz–ukrán elszámolási viták miatt leállt az Ukrajnán keresztül Magyarországra történő gázszállítás. Viszont 2015 augusztusában már a mostani felét se érte el az MFGT tárolóinak töltöttsége, és az is bőven elég volt, ahogyan a tavalyi, nem túl nagy mennyiség is a szokatlanul hosszú és hideg télen.
A betárolás augusztus elejétől ugrott meg. Ez aligha magyarázható a kötelezően betárolandó mennyiség növekedésével, inkább a piaci szereplők léphettek, attól tartva, hogy a közelgő tél gázellátása nem feltétlenül lesz zökkenőmentes. A meglévő orosz–ukrán feszültséget ugyanis az amerikai–orosz ellentétek is erősítik, és az sem tartható fenn túl sokáig, hogy keleti szomszédunk európai hitelekből, vagyis napi szinten ingyen, de hosszabb távra alaposan eladósodva jut nyugati kereskedőktől (jellemzően orosz) gázhoz.
A Világgazdaság információi szerint augusztustól az orosz Gazprom is tárol Magyarországon földgázt. A társaság itteni készletezése téma volt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter július eleji, moszkvai tárgyalásain, ahol szándéknyilatkozat született a további, hosszú távú orosz gázimportunkról, és előzetes dokumentumot (road map) írtak alá gázrendszerünknek a Gazprommal közös fejlesztéséről. Utóbbi a Török Áramlat projektet takarja. Akkori bejelentések szerint az évi 8 milliárd köbméter kapacitású cső Szerbia felől lépne be Magyarországra, és 2019 végétől üzemelne, de a további részleteket még vizsgálják.
Szijjártó szerint többek közt azért van szükségünk e projektre, mert Románia továbbra sem tette lehetővé a Magyarország felé történő gázszállítást. Ám Románia felől ma is behozható szerény mennyiségű, óránként 10 ezer köbméter gáz. Ez 2021-re 200 ezer köbméterre nőne az FGSZ hatályos, tízéves rendszerfejlesztési terve szerint; a munka már folyik a magyar és a román oldalon is. Az FGSZ később 600 ezer köbméterre emelné a kapacitást, ha a néhány hónap múlva kiírandó aukcióján a piaci szereplők megfelelő nagyságú kapacitásokat kötnének le. A társaság már tervezi a Szerbia felőli behozatali lehetőséget. A Világgazdaságnak adott válasza szerint ezen az útvonalon (a kapcsolódó török, bolgár és szerb fejlesztések függvényében) a török és a bulgáriai térségből is érkezhet gáz Magyarországra. E határkeresztező kapacitás esetleges kétirányúsítása és bővítése független a román–magyar határkeresztező fejlesztéstől.
Lehet, hogy a Török Áramlat magyarországi szakaszát a jelenleg tétlen magyar–orosz Déli Áramlat Zrt. építi majd meg, éspedig a terítékről levett Déli Áramlatnak kijelölt nyomvonalon. Képbe kerülhet az MVM is, amelyről a Gazprom kiemelte a saját honlapján, hogy gázvezeték-építéssel is foglalkozik. Kézenfekvő lehet az MVM-től független, állami Magyar Gáztranzit bevonása, és nem kizárt új projektcég alapítása sem. A kiválasztandó konstrukciónak igazodnia kell az uniós szabályozáshoz. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.