BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatalmasra nőhetnek a világ hajózási társaságai

A globálisan 500 milliárd dolláros tengerhajózási és logisztikai ágazatban erős konszolidáció zajlik.

A globálisan 500 milliárd dolláros tengerhajózási és logisztikai ágazatban erős konszolidáció zajlik. A túlélők nagyobb méretgazdaságossággal és növekvő kereslettel néznek a jövőbe egy évvel azután, hogy kihasználatlan kapacitásai miatt csődbe jutott a dél-koreai Hanjin Shipping.

„A konténerszállítás már csak azoknak a nagy cégeknek való, akiknek vastag a pénztárcájuk” – mondta Corrine Png, a szingapúri székhelyű szállítmányozási kutatócég, a Crucial Perspective vezetője a Bloombergnek. A Hanjin tavaly augusztusi összeomlása egyébként olyan mértékben felgyorsította a szegmens koncentrációját, mint ahogy a Lehman Brothers 2008-as csődje a bankszektorét. A dél-koreai cégnek még mindig folyik a felszámolása.

„A Hanjin csődje óta előtérbe kerültek a minőségi szempontok a konténerszállításban – hívta fel a figyelmet Um Kyung, a szöuli Shinyoung Securities elemzője. – Ezzel is magyarázható, hogy a piacot egyre jobban uralják a nagy szereplők, és az elavult megoldások háttérbe szorulnak.”

Ázsia legnagyobb konténerszállító vállalata, a kínai Cosco Shipping múlt hónapban jelentette be, hogy

6 milliárd dollárt fizet versenytársáért, az Orient Overseas Internationalért. Utóbbi a világ legnagyobb – az Empire State Building magasságánál is hosszabb – konténerszállító hajójának tulajdonosa.

A német versenytársát, a Hamburg Südöt felvásárló dán A. P. Moller-Maersk is büszkélkedhet megaméretű hajókkal. Az egyikkel például egyszerre 180 millió iPadet is képes elszállítani. A hatalmas méretűre duzzadó teherhajózási társaságok nagyobb nyomást gyakorolnak a kiskereskedelmi árakra, mint például a Walmart üzletlánc. Az öt legnagyobb konténerszállító cég a globális piac 60 százalékát fedi le az Alphaliner adatszolgáltató statisztikái szerint. A szállítási díjak hosszú idő után ismét emelkednek, az elmúlt egy évben 22 százalékos volt a drágulás.

Az óriási méretű hajók kihasználtsága kulcsfontosságú az iparág jövője szempontjából. Azzal, hogy egyszerre több árut tudnak szállítani, nagyobb haszonra tehetnek szert. Um Kyung szerint jelenleg 58 olyan hatalmas teherhajó járja az óceánokat, amelyek legalább 18 ezer konténer szállítására alkalmasak. Ezek száma két év alatt megduplázódhat. A konténeres hajózási ágazat kapacitása idén 3,4, jövőre pedig 3,6 százalékkal bővülhet a Crucial Perspective szerint.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.