BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éles a küzdelem az internetes apróhirdetési piacon

 A szolgáltatások folyamatos fejlesztésével lehet csak megőrizni az online piacterek forgalmát: fenn kell tartani azt a kínálatot, amely bevonzza a látogatókat – véli Palocsay Géza, a Jófogás és a Használtautó.hu portált működtető Schibsted Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

Hogyan fejlődött az online piacterek, webshopok piaca az elmúlt években?

Talán meglepő, de az iparágnak jót tett a válság, illetve az azt követő évek: az ügyfelek tudatosabbá váltak, több információt szereznek a vásárlási döntésük meghozatala előtt. Emellett előkerült az újrahasznosítás, másodkézből vásárlás kérdése is. A másik fő mozgatórugó az iparági evolúció felgyorsulása volt 2010 után. Ezen a téren a Tesco webshopjának elindulását látom mérföldkőnek: az első nagy kereskedelmi multi jelent meg a piacon széles kínálattal. Azt, hogy a G-Roby előtte közel egy évtizeddel elindította a hasonló szolgáltatását, a szűk elérhetőség miatt a nagyközönség sajnos nem érzékelte. A Tescóval azonban megtörtént az áttörés, a fogyasztók keresni kezdték az internetes vásárlási lehetőségeket, illetve új vásárlói kör csatlakozott az online értékesítési piachoz.

A webshopok azért messze vannak a klasszikus online apróhirdetési piactól. Itt milyen változások zajlottak?

Kissé öngerjesztő volt a verseny, sokan emlékeznek még az OLX és a Jófogás csatájára. Ez a harc ráirányította a figyelmet az online apróhirdetések piacára, ennek köszönhetően dinamikusan bővült a forgalmunk, és mára a leglátogatottabb e-kereskedelmi oldallá nőttük ki magunkat. Kettőnk csatáját egy akvizíciós megállapodás zárta le a Jófogás javára. Bár új időszámítás kezdődött, nem dőlhettünk hátra: folytatni kellett a ránk jellemző szolgáltatásfejlesztési tempót, meg kellett erősíteni a pozícióinkat, miközben jelentősen kellett növelni a gazdasági teljesítményünket. Az elmúlt évtől minden vertikális kategóriában, úgymint állás, autó, ingatlan, valamint a generalista piacterek versenyében is élénk harc kezdődött. A hazai fronton ott van a Profession vagy az Ingatlan.com, illetve a saját portfóliónkba tartozó Használtautó csoport. Mellettük pedig megjelentek a nemzetközi szereplők, akik szintén szeretnének egy nagyobb szeletet kihasítani az e-ker-piacból. A Facebook augusztus végén indítja a marketplace szolgáltatását Magyarországon, szó van arról, hogy az eBay visszatér a magyar piacra, és több portálon is jelzések vannak arról, hogy autó- és ingatlan-apróhirdetések is megjelennek hamarosan az Amazon oldalán.

Palocsay Géza, a Jófogás és a Használt-autó.hu portált működtető Schibsted Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője
Fotós: Móricz-Sabján Simon

Erre az lehet a válasz, ami a Használtautó.hu kapcsán történt? Egy erős szegmensportált vettek át…

Igen, de ez nem elég. A Használtautó.hu valóban jól bejáratott, piacvezető autó adás-vételi portál. Az autós portál 1,1 milliós havi felhasználóján túl a hirdetések hatékonyságát úgy kell növelnünk, hogy azokat a Jófogás 2,2 milliós tábora eddig el nem ért ügyfélkörének is elérhetővé tesszük. Közösen – a Dkt.hu adatai alapján – több mint 1,6 millió felhasználóhoz jutunk el. Az is cél, hogy a Használtautó.hu ügyfeleit minél több Jófogás-ügyletre bírjuk rá. Olyan átfogó szolgáltatáscsomagot akarunk kínálni, amely minden területen kényelmes és hatékony megoldást kínál eladóknak, vevőknek egyaránt. Az ingatlanoknál például – ahol az Ingatlan.com rendkívül komoly vetélytárs – immár 3D-s webséta is lehetséges a meghirdetett ingatlanokban, és egyre többen igénylik egyedi költöztetési szolgáltatásunkat is.

A költöztetési szolgáltatás ötlete hogyan merült fel?

Aki lakást vesz vagy elad, az költözésre kényszerül, így teljesen érthető, hogy ilyen szolgáltatást is nyújtunk. A cél az lehet, hogy az ügyfél minél több olyan tevékenységet, amely az adott ügylethez szükséges lehet, úgynevezett egyablakos rendszerben tudjon elérni. E tekintetben a legsikeresebb talán még az OLX-szel folytatott harc idején elindított háztól házig szolgáltatásunk. Ezzel olyan előnyre tettünk szert, amely bőven kamatozik majd: valóban országossá tettük a felhasználók közötti adásvétel folyamatát. Mentesítjük az ügyfelet a postára járástól, de attól is, hogy aggódni kelljen neki amiatt, miként bonyolítható le a fizetés. Az, hogy a feladott csomag pár napon belül biztosan a vevő kezében van, és ezt követően az ellenérték is megérkezik az eladó bankszámlájára, rendkívül kényelmessé teszi az értékesítést.

Palocsay szerint a cél az, hogy az ügyfél minél több olyan tevékenységet egyablakos rendszerben tudjon elérni 
Fotós: Móricz-Sabján Simon

Ezek a szolgáltatások ráadásul jótékonyan növelik az árbevételt.

Természetesen, és ennek köszönhető az, hogy a Jófogás idén májusban először EBITDA-pozitív tudott lenni. A Használtautó.hu már korábban is rentábilis volt. A díjak túlárazását ugyanakkor ez az érzékeny piac nem tolerálná. A fentiek miatt negyedévente áttekintjük szolgáltatási árainkat, és a kereslet-kínálat függvényében változtatunk rajtuk. Nyáridőben például aligha érdemes komoly pénzt kérni mondjuk egy tűzifahirdetés kiemeléséért, ám télen felértékelődhet az előresorolás szerepe. A bevételek zöme az állás- és az ingatlanhirdetésekből származik, amelyek nem ingyenesek. De itt is fontos a megfelelő ármonitoring. Alapelv, hogy legyünk bármilyen sikeresek is a mában, csak addig tudunk működni, amíg fenn tudjuk tartani azt a kínálatot, amely bevonzza a megfelelő keresletet. Ki gondolta volna pár éve, hogy a Vatera látogatottságát tavaly és idén is meghaladja a Használtauto.hu?

Pedig a Vatera komoly előnye volt az eladó értékelésének lehetősége…

Ennek akkor van fontos szerepe, ha valaki üzletszerűen és nem alkalmi szinten használja a különböző piactereket. A bizalom és a biztonság elsődleges szempont nálunk is, ezért is vezettük be tavaly a telefonszám-megerősítési funkciót, ami sokkal biztonságosabb szűrő, mint az e-mailes regisztráció. Nem titkolt célunk, hogy nagyobb részt vállaljunk az adásvételek folyamatából, például a fizetés is rajtunk keresztül történjen. Az így végbement tranzakcióknál már lenne értelme valamilyen értékelési forma bevezetésének, illetve a jó értékelést kapó eladók premizálásának.

Fotós: Móricz-Sabján Simon

Az sem visszatartó erő, hogy az ilyen ügyletekre a NAV is rálát?

Alapelv, hogy a felhasználó felel minden feltöltött anyagáért és azért is, hogy az értékesítésből származó bevételt jelentse a NAV-nak. Önmagában nem lehet minősítési tényező a sok elhelyezett hirdetés, hiszen egy kismama darabonként is meghirdetheti a kinőtt rugdalózókat, attól még nem lesz üzleti felhasználó, és nem biztos, hogy eléri a 600 ezer forintos éves forgalmat, amely felett egyébként adóköteles jövedelemnek számít az ingóságok értékesítése. A törvényi kötelezettségnek azonban mindenben eleget teszünk, megkeresésre tájékoztatjuk az adóhatóságot, és szorosan együttműködünk az adott értékesítéssel kapcsolatban. A kezdetektől rendelkezésre áll a piactéren valóban üzleti alapon dolgozó partnereink számára a céges értékesítés lehetősége, természetesen más díjszabásért.

Meddig lehet növekedni?

Ha azt vesszük, hogy tízmilliós országunkban csak négy és fél millió internet-előfizetés van, és milyen ütemben fejlődik az e-kereskedelmi piac, akkor nagy a bővülési potenciál. Minden azon múlik, hogy piacvezetőként mennyire tudjuk formálni az ügyféligényeket. A trendek követése önmagában nem elég, akkor lemaradunk. Ennek fényében volt például fontos a Jófogás egyes kategóriáinak dizájn jellegű újratervezése, illetve a mobilalkalmazások bevezetése. Az applikációkat a Jófogás esetében több mint 500 ezren alkalmazzák, a Jófogás Ingatlant több mint 30, a Használtautó.hu applikációt több mint 70 ezren használják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.