Hogyan fejlődött az online piacterek, webshopok piaca az elmúlt években?
Talán meglepő, de az iparágnak jót tett a válság, illetve az azt követő évek: az ügyfelek tudatosabbá váltak, több információt szereznek a vásárlási döntésük meghozatala előtt. Emellett előkerült az újrahasznosítás, másodkézből vásárlás kérdése is. A másik fő mozgatórugó az iparági evolúció felgyorsulása volt 2010 után. Ezen a téren a Tesco webshopjának elindulását látom mérföldkőnek: az első nagy kereskedelmi multi jelent meg a piacon széles kínálattal. Azt, hogy a G-Roby előtte közel egy évtizeddel elindította a hasonló szolgáltatását, a szűk elérhetőség miatt a nagyközönség sajnos nem érzékelte. A Tescóval azonban megtörtént az áttörés, a fogyasztók keresni kezdték az internetes vásárlási lehetőségeket, illetve új vásárlói kör csatlakozott az online értékesítési piachoz.
A webshopok azért messze vannak a klasszikus online apróhirdetési piactól. Itt milyen változások zajlottak?
Kissé öngerjesztő volt a verseny, sokan emlékeznek még az OLX és a Jófogás csatájára. Ez a harc ráirányította a figyelmet az online apróhirdetések piacára, ennek köszönhetően dinamikusan bővült a forgalmunk, és mára a leglátogatottabb e-kereskedelmi oldallá nőttük ki magunkat. Kettőnk csatáját egy akvizíciós megállapodás zárta le a Jófogás javára. Bár új időszámítás kezdődött, nem dőlhettünk hátra: folytatni kellett a ránk jellemző szolgáltatásfejlesztési tempót, meg kellett erősíteni a pozícióinkat, miközben jelentősen kellett növelni a gazdasági teljesítményünket. Az elmúlt évtől minden vertikális kategóriában, úgymint állás, autó, ingatlan, valamint a generalista piacterek versenyében is élénk harc kezdődött. A hazai fronton ott van a Profession vagy az Ingatlan.com, illetve a saját portfóliónkba tartozó Használtautó csoport. Mellettük pedig megjelentek a nemzetközi szereplők, akik szintén szeretnének egy nagyobb szeletet kihasítani az e-ker-piacból. A Facebook augusztus végén indítja a marketplace szolgáltatását Magyarországon, szó van arról, hogy az eBay visszatér a magyar piacra, és több portálon is jelzések vannak arról, hogy autó- és ingatlan-apróhirdetések is megjelennek hamarosan az Amazon oldalán.
Erre az lehet a válasz, ami a Használtautó.hu kapcsán történt? Egy erős szegmensportált vettek át…
Igen, de ez nem elég. A Használtautó.hu valóban jól bejáratott, piacvezető autó adás-vételi portál. Az autós portál 1,1 milliós havi felhasználóján túl a hirdetések hatékonyságát úgy kell növelnünk, hogy azokat a Jófogás 2,2 milliós tábora eddig el nem ért ügyfélkörének is elérhetővé tesszük. Közösen – a Dkt.hu adatai alapján – több mint 1,6 millió felhasználóhoz jutunk el. Az is cél, hogy a Használtautó.hu ügyfeleit minél több Jófogás-ügyletre bírjuk rá. Olyan átfogó szolgáltatáscsomagot akarunk kínálni, amely minden területen kényelmes és hatékony megoldást kínál eladóknak, vevőknek egyaránt. Az ingatlanoknál például – ahol az Ingatlan.com rendkívül komoly vetélytárs – immár 3D-s webséta is lehetséges a meghirdetett ingatlanokban, és egyre többen igénylik egyedi költöztetési szolgáltatásunkat is.
A költöztetési szolgáltatás ötlete hogyan merült fel?
Aki lakást vesz vagy elad, az költözésre kényszerül, így teljesen érthető, hogy ilyen szolgáltatást is nyújtunk. A cél az lehet, hogy az ügyfél minél több olyan tevékenységet, amely az adott ügylethez szükséges lehet, úgynevezett egyablakos rendszerben tudjon elérni. E tekintetben a legsikeresebb talán még az OLX-szel folytatott harc idején elindított háztól házig szolgáltatásunk. Ezzel olyan előnyre tettünk szert, amely bőven kamatozik majd: valóban országossá tettük a felhasználók közötti adásvétel folyamatát. Mentesítjük az ügyfelet a postára járástól, de attól is, hogy aggódni kelljen neki amiatt, miként bonyolítható le a fizetés. Az, hogy a feladott csomag pár napon belül biztosan a vevő kezében van, és ezt követően az ellenérték is megérkezik az eladó bankszámlájára, rendkívül kényelmessé teszi az értékesítést.
Ezek a szolgáltatások ráadásul jótékonyan növelik az árbevételt.
Természetesen, és ennek köszönhető az, hogy a Jófogás idén májusban először EBITDA-pozitív tudott lenni. A Használtautó.hu már korábban is rentábilis volt. A díjak túlárazását ugyanakkor ez az érzékeny piac nem tolerálná. A fentiek miatt negyedévente áttekintjük szolgáltatási árainkat, és a kereslet-kínálat függvényében változtatunk rajtuk. Nyáridőben például aligha érdemes komoly pénzt kérni mondjuk egy tűzifahirdetés kiemeléséért, ám télen felértékelődhet az előresorolás szerepe. A bevételek zöme az állás- és az ingatlanhirdetésekből származik, amelyek nem ingyenesek. De itt is fontos a megfelelő ármonitoring. Alapelv, hogy legyünk bármilyen sikeresek is a mában, csak addig tudunk működni, amíg fenn tudjuk tartani azt a kínálatot, amely bevonzza a megfelelő keresletet. Ki gondolta volna pár éve, hogy a Vatera látogatottságát tavaly és idén is meghaladja a Használtauto.hu?
Pedig a Vatera komoly előnye volt az eladó értékelésének lehetősége…
Ennek akkor van fontos szerepe, ha valaki üzletszerűen és nem alkalmi szinten használja a különböző piactereket. A bizalom és a biztonság elsődleges szempont nálunk is, ezért is vezettük be tavaly a telefonszám-megerősítési funkciót, ami sokkal biztonságosabb szűrő, mint az e-mailes regisztráció. Nem titkolt célunk, hogy nagyobb részt vállaljunk az adásvételek folyamatából, például a fizetés is rajtunk keresztül történjen. Az így végbement tranzakcióknál már lenne értelme valamilyen értékelési forma bevezetésének, illetve a jó értékelést kapó eladók premizálásának.
Az sem visszatartó erő, hogy az ilyen ügyletekre a NAV is rálát?
Alapelv, hogy a felhasználó felel minden feltöltött anyagáért és azért is, hogy az értékesítésből származó bevételt jelentse a NAV-nak. Önmagában nem lehet minősítési tényező a sok elhelyezett hirdetés, hiszen egy kismama darabonként is meghirdetheti a kinőtt rugdalózókat, attól még nem lesz üzleti felhasználó, és nem biztos, hogy eléri a 600 ezer forintos éves forgalmat, amely felett egyébként adóköteles jövedelemnek számít az ingóságok értékesítése. A törvényi kötelezettségnek azonban mindenben eleget teszünk, megkeresésre tájékoztatjuk az adóhatóságot, és szorosan együttműködünk az adott értékesítéssel kapcsolatban. A kezdetektől rendelkezésre áll a piactéren valóban üzleti alapon dolgozó partnereink számára a céges értékesítés lehetősége, természetesen más díjszabásért.
Meddig lehet növekedni?
Ha azt vesszük, hogy tízmilliós országunkban csak négy és fél millió internet-előfizetés van, és milyen ütemben fejlődik az e-kereskedelmi piac, akkor nagy a bővülési potenciál. Minden azon múlik, hogy piacvezetőként mennyire tudjuk formálni az ügyféligényeket. A trendek követése önmagában nem elég, akkor lemaradunk. Ennek fényében volt például fontos a Jófogás egyes kategóriáinak dizájn jellegű újratervezése, illetve a mobilalkalmazások bevezetése. Az applikációkat a Jófogás esetében több mint 500 ezren alkalmazzák, a Jófogás Ingatlant több mint 30, a Használtautó.hu applikációt több mint 70 ezren használják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.