A huszonnyolc országot magában foglaló Európai Unióban (EU-28) 2016-ban az egy főre jutó elméletileg elkölthető jövedelem átlagosan 16 153 euró volt, ami 0,7 százalékos (nominális) növekedés a megelőző évhez képest. A legnagyobb növekedési rátával Közép- és Kelet-Európa országai büszkélkedhetnek. (Magyarországon az egy főre jutó nemzeti vásárlóerő 2016-ban 5549 euró volt.)
A GfK stabil 1,4 százalékos forgalmi növekedést prognosztizál az EU huszonnyolc országában 2017-re vonatkozóan. Nagy-Britannia kilépésével a kiskereskedelmi forgalom 2,2 százalékkal nő. 2017-ben az egy évvel korábbi állapothoz hasonlóan Romániában (+8,9 százalék) és Magyarországon (+5,7 százalék) a legdinamikusabb fejlődés üteme. A GfK Horvátországban, Bulgáriában és a balti államokban 4-5,5, Lengyelországban 5,3 százalékos növekedést valószínűsít, de már Görögországban is mérsékelt – 1 százaléknyi – bővülés várható.
A bolti kiskereskedelem fogyasztási célú költésekből való részesedésének hosszú távon csökkenő trendje 2016-ban folytatódott.
A korrigált adatok szerint e részesedés az EU-28-ban 31,3 százalék volt 2016-ban, ami gyakorlatilag megegyezik a 2015-ös 31,4 százalékkal. Az európai lakosság rendelkezésére álló jövedelmek fokozottan áramlanak az egészségügyi, valamint a gasztronómiai szektorba, és egyre nagyobb arányban online vásárlásokat, lakhatási költségeket fedeznek.
Az EU huszonnyolc tagállamában 0,3 százalékkal emelkedtek az árak 2016-ban, vagyis épp csak elemelkedtek a 2015-ben látott zéró inflációs szintről. Tavaly tizenegy európai országban jelent meg a defláció, különösen a kelet- és délkelet-európai régióban. Az Európai Bizottság 2017-re az EU-28-ban 1,8 százalékos inflációval számol. Pénzük értékének csökkenésével az észt és különösen a brit fogyasztóknak kell számolniuk 2017-ben.
Az eladótér összességében 0,7 százalékkal nőtt 2016-ban az unió huszonnyolc országában. Tekintve, hogy a népességszám ebben az időszakban ugyanekkora mértékben emelkedett, az egy főre jutó eladótér 0,4 százalékos bővülést követően 1,17 négyzetméter volt.
Ez az érték azonban Európa-szerte igencsak változó. Ausztriában és Hollandiában az eladótér 2016-ban abszolút és egységnyi értelemben egyaránt elmaradt a megelőző évi szinttől. Ennek ellenére a két állam – Belgiummal együtt – továbbra is a legnagyobb egy főre jutó eladótérértékeket mondhatja magáénak. Kelet- és Közép-Európában az eladótér mérete a kedvező fogyasztói hangulat és a kiskereskedelem többnyire átlagon felüli bővülése mellett nőtt. Az expanzió és az üzletnyitások Spanyolországban és Olaszországban egyaránt hozzájárultak az eladótér növekedéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.