BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négy lakást ad el egy átlagos magyar ingatlanközvetítő

Évente négy lakást ad el egy átlagos magyar ingatlanközvetítő, legalábbis elvileg, hiszen az éves tranzakciószámból nem egyenlő arányban osztoznak a piaci szereplők. A nagyobb városokban nagyobb a közvetítők részesedése a tranzakciókból.

Budapesten 1500 olyan ingatlaniroda van, amelyik legfeljebb 6 közvetítővel dolgozik és egyszerre legfeljebb 100 ingatlan van a kínálatukban, vidéken pedig az ilyen méretű irodák száma 800-ra tehető – állapította meg az ingatlan.com nemrég elvégzett nem reprezentatív saját felmérésére alapozva. A piac legnagyobb online felületén több mint félmillió aktív hirdetésből, és havi több mint 2,5 millió látogató kereséseiből olvashatók ki a legfrissebb trendek. Most – mint azt Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a Világgazdaságnak nyilatkozta – az látható, hogy a lakáspiac pörgésének hatására nem következett be látványos felfutás az ingatlanközvetítők számában. Ellenben markáns a szakosodás, a kicsi, területileg behatároltan működő irodák uralják a piacot. Jelenleg több mint 3 ezer ingatlaniroda és több mint 8 ezer ingatlanközvetítő tevékenykedik a tavaly 146 ezer tranzakciót adó piacon. Számuk tavaly óta 6 százalékkal nőtt (7800-ról 8300-ra), az viszont nem látszik, hogy a számok mögött mekkora fluktuáció, hányan hagyják abba, és hányan vágnak bele az ígéretes falatnak tűnő közvetítésbe.

Amennyiben az utolsó legfrissebb, de nem egészen friss hivatalos statisztikából indul ki a számítás, aszerint nagyjából négy lakás jut egy-egy ingatlanosra. Nevezetesen úgy, hogy a KSH tavaly közzétett jelentése szerint a 2005 és 2015 között ingatlant eladók 32 százaléka lépett kapcsolatba közvetítővel, akik minden negyedik lakás eladásában játszottak végül szerepet.

Bár a lakásárak megugrottak, a jutalékok nem, sőt, a 2-6 százalékos átlagos sávban egyre inkább az alsó határ felé közelít a többség az erős verseny miatt, vagyis a nagyobb átlagos eladási árból nem marad – sokkal – több a közvetítőnél, mint korábban. Az online hirdetési platformok megjelenése viszont lehetőség az ingatlanközvetítőknek is, hiszen már egyre több magánszemély ezeken a felületeken keresi az ingatlanosok segítségét. Az ingatlanpiaci élénkülés miatt erősödő verseny hatására a közvetítők különböző stratégiákat dolgoztak ki a túlélés érdekében.

Vannak, akik nagyobb hálózatokba tömörülve végzik a munkájukat. Ők egyrészt a méretgazdaságosság előnyeit élvezik (több ingatlanközvetítő találhat vevőt az eladó ingatlanra), másrészt pedig a franchise hálózatok által felépített márka vonzerejéből is profitálhatnak. Ugyanakkor vannak a kisebb irodák, amelyeknél a költséghatékonyság a fő mozgatórugó: ők a hirdetéseik 70 százalékát csupán egyetlen helyen hirdetik meg, mert számukra ez is elegendő a sikeres értékesítéshez – derül ki az ingatlan.com kutatásából. Ezek az ingatlanközvetítők viszonylag kevés és kizárólagos megbízást vállalnak, illetve egy-egy városrészre specializálódnak, és azon belül válnak szakértővé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.