Budapesten 1500 olyan ingatlaniroda van, amelyik legfeljebb 6 közvetítővel dolgozik és egyszerre legfeljebb 100 ingatlan van a kínálatukban, vidéken pedig az ilyen méretű irodák száma 800-ra tehető – állapította meg az ingatlan.com nemrég elvégzett nem reprezentatív saját felmérésére alapozva. A piac legnagyobb online felületén több mint félmillió aktív hirdetésből, és havi több mint 2,5 millió látogató kereséseiből olvashatók ki a legfrissebb trendek. Most – mint azt Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a Világgazdaságnak nyilatkozta – az látható, hogy a lakáspiac pörgésének hatására nem következett be látványos felfutás az ingatlanközvetítők számában. Ellenben markáns a szakosodás, a kicsi, területileg behatároltan működő irodák uralják a piacot. Jelenleg több mint 3 ezer ingatlaniroda és több mint 8 ezer ingatlanközvetítő tevékenykedik a tavaly 146 ezer tranzakciót adó piacon. Számuk tavaly óta 6 százalékkal nőtt (7800-ról 8300-ra), az viszont nem látszik, hogy a számok mögött mekkora fluktuáció, hányan hagyják abba, és hányan vágnak bele az ígéretes falatnak tűnő közvetítésbe.
Amennyiben az utolsó legfrissebb, de nem egészen friss hivatalos statisztikából indul ki a számítás, aszerint nagyjából négy lakás jut egy-egy ingatlanosra. Nevezetesen úgy, hogy a KSH tavaly közzétett jelentése szerint a 2005 és 2015 között ingatlant eladók 32 százaléka lépett kapcsolatba közvetítővel, akik minden negyedik lakás eladásában játszottak végül szerepet.
Bár a lakásárak megugrottak, a jutalékok nem, sőt, a 2-6 százalékos átlagos sávban egyre inkább az alsó határ felé közelít a többség az erős verseny miatt, vagyis a nagyobb átlagos eladási árból nem marad – sokkal – több a közvetítőnél, mint korábban. Az online hirdetési platformok megjelenése viszont lehetőség az ingatlanközvetítőknek is, hiszen már egyre több magánszemély ezeken a felületeken keresi az ingatlanosok segítségét. Az ingatlanpiaci élénkülés miatt erősödő verseny hatására a közvetítők különböző stratégiákat dolgoztak ki a túlélés érdekében.
Vannak, akik nagyobb hálózatokba tömörülve végzik a munkájukat. Ők egyrészt a méretgazdaságosság előnyeit élvezik (több ingatlanközvetítő találhat vevőt az eladó ingatlanra), másrészt pedig a franchise hálózatok által felépített márka vonzerejéből is profitálhatnak. Ugyanakkor vannak a kisebb irodák, amelyeknél a költséghatékonyság a fő mozgatórugó: ők a hirdetéseik 70 százalékát csupán egyetlen helyen hirdetik meg, mert számukra ez is elegendő a sikeres értékesítéshez – derül ki az ingatlan.com kutatásából. Ezek az ingatlanközvetítők viszonylag kevés és kizárólagos megbízást vállalnak, illetve egy-egy városrészre specializálódnak, és azon belül válnak szakértővé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.