Egy hét múlva lejár a 2030-ig szóló Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia véleményezési határideje. A tervezet szerint a léc magasan van: 13 év alatt el kell érni az évi 50 millió vendégéjszakát, a jelenlegi érték 27 millió körüli.
Hét bő év elé néz a magyar turizmus, amelybe – döntően a 2023-ig terjedő időszakban – 828,8 milliárd forintnyi pénz ömlik. Ebből már csupán 253,6 milliárd származik majd az uniótól, a többi hazai költségvetési forrás lesz. A turizmusfejlesztési stratégia tervezete a visszatérítendő állami forrásokra való fokozatos áttéréssel számol, és azzal, hogy 2023 után az ágazat azok nélkül is versenyképesen működhet, az esetleges állami dotáció pedig már csak ösztönzésként jelenik meg a magánerős fejlesztések mellett.
A léc magasan van, valahol az évi 50 millió külföldi és belföldi vendégéjszaka közelében. Ezt tizenhárom év alatt kellene elérnie a jelenlegi 27 milliónál tartó ágazatnak. A területet a Kisfaludy szálláshelyfejlesztési konstrukció keretében 30 ezer szoba megújításával is támogatja a kormány. A 2030-ig felvázolt stratégia a kormány honlapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztésében jelent meg, és több mint száz oldalon taglalja a következő évekre megcélzott bővülés részleteit. Mindezt a turizmusirányítás csúcsszerveként létrehozott Magyar Turisztikai Ügynökség égisze alá rendelve, az állami befolyástól amúgy sem mentes ágazatban, ahol a turisztikai attrakciók jelentős része állami tulajdonban van, méghozzá közcégek üzemeltetésében. Ez azonban nem zárja ki, hogy idegenforgalmi hatásuk mértéke szerint a piaci alapon működő programok is kapjanak állami támogatást, hiszen az ágazatban a kereslet egyre inkább eltolódik az élményközpontúság irányába.
Egyaránt változik az utazások időtartama és gyakorisága. Egyre többen választják a rövidebb utazásokat, ilyenekre azonban évente többször és akár szezonon kívül is elcsábíthatók. A kontinens elöregedése a speciális korosztályt megszólító, úgynevezett szeniorturizmusnak kedvez. Mindeközben teret nyer a digitalizáció, új utakon kell elérni, új módokon kell megszólítani az utazókat. A következő évek egyik fő gazdasági és jogi kihívását viszont minden szektorban, így a turizmusban is, a közösségi gazdaság, a sharing economy, például az Airbnb hatékony szabályozása és felügyelete fogja jelenti – derül ki a munkaanyagból, amelyből kisejlik, hogy küszöbön áll a közösségi gazdaság köntösébe bújtatott kereskedelmi jellegű szálláskiadás állami szintű szabályozása is.
A legnagyobb kihívások egyike a munkaerőhiány, ami a fejlődés egyik legmagasabb rizikófaktora. A turisztikai szakképzések fejlesztésére 2023-ig egymilliárd forintot szán a tervezet. Erre nagy szükség is van, hiszen a 2013-ban foglalkoztatott 364 ezer munkavállalónál csaknem százezerrel többen dolgozhatnak 2030-ra az ágazatban.
A terület 10,5 százalékos GDP-arányos részesedése 2030-ra 16 százalék lehet, magasabb, mint Ausztriában. Csakhogy a szomszédos ország turisztikai ipara által előállított nemzeti össztermék abszolút értékben több mint 4,5-szer nagyobb a magyarországinál. Valójában nincs ekkora különbség, mert a magyar turizmus valós teljesítménye a fekete- és szürkegazdaság más szektorokhoz képest magasabb aránya miatt nehezen értékelhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.