A Deloitte nemzetközi tanulmányt készített, melyben az európai, közel-keleti és afrikai régióban működő családi vállalkozások sajátosságait vizsgálták meg. A kutatás többek között azt vizsgálta, hogy a családi vállalkozásoknak milyen kihívásokkal kell szembenézniük és milyen erősségekkel és gyengeségekkel rendelkeznek a nem családi tulajdonban lévő piaci szereplőkhöz képest.
A családi vállalkozások állnak a Világgazdaság következő, szeptemberi konferenciájának középpontjában is. A „Magyar vállalatok, családi vállalatok – Hogyan legyünk sikeresek?„ című rendezvényre már megnyílt a regisztráció. A konferencián a családi vállalkozásokban rejlő lehetőségekről, veszélyekről, kudarcról és sikerről lesz szó. Megtudhatjuk, milyen és mitől sikeres egy családi vállalkozás, hogy milyen terhek hárulnak ezekre a vállalkozásokra, és hogy hogyan kezelik a generációváltás kihívásait. A rendezvényen többek között részt vesz Balogh Levente – Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz, Mészáros Gábor – chocoMe, Gablini Gábor – Gablini autószalonok!
A kutatásban megkérdezett jelenlegi és leendő vezetők a családi vállalkozások esetében a vezetői generációváltást és a családi kapcsolatok átalakulását látják a legkomolyabb, belső krízisforrásnak. Folyamatos figyelem szükséges az olyan potenciális veszélyforrások elhárításához, amelyek sok esetben a családi tulajdonban lévő vállalkozások sajátos finanszírozásából, az érzelmi kötődések döntéstorzító hatásából, vagy épp a professzionális szaktudás hiányából fakadnak – írja a Deloitte a VG.hu-hoz eljuttatott közleményében.
A nem családi kézben lévő versenytársakhoz képest azonban a megkérdezettek a családi vállalkozások erősségének tekintik a gyors döntéshozatalt, a rugalmasságot és a vállalaton belüli személyes kapcsolatokban rejlő kötőerőt is.
A következő generációs vezetők nagy része kockázatcsökkentő tényezőnek tartja a család emocionális összetartó erejét, amely a pénzügyi és döntési függetlenség megőrzése mellett egyszerre képes rugalmasságot és stabilitást is biztosítani a vállalkozás számára. Ugyanez a jellegzetesség azonban kellő figyelem nélkül elhibázott döntésekhez, komoly problémákat szülő generációváltáshoz, vagy akár a családi kötelékek és a vagyon teljes széthullásához is vezethet.
A családi, vagy baráti köteléken alapuló vállalatok és a nem érzelmi köteléken alapuló szervezetek különböző módon osztják meg a kritikus változásokat érintő információkat a vállalaton belül, valamint a döntéselőkészítés szervezettsége is eltéréseket mutat. A Deloitte kutatása szerint egy nem családi tulajdonban lévő vállalkozás stratégiai tervezését, és a potenciális kihívások kezelését rendszeres riportálási folyamatok támogatják, míg ezek a folyamatok a családi vállalkozások esetében nem jellemzőek. A kutatásban résztvevők 70%-a nyilatkozta azt, hogy a stratégiai tervezést, a kihívások kezelését és egyéb döntéshozatali folyamatokat a családtagokkal beszéli meg, azonban kevesebb, mint a megkérdezettek negyede teszi ezt heti rendszerességgel, és több mint fele csak félévente, vagy ritkábban.
Azok a kihívások, amelyekkel az ügyfeleink a hazai gazdasági életben szembe kell, hogy nézzenek, sok esetben váratlan, tervezhetetlen változásokból fakadnak. Tapasztalataink szerint az ilyen helyzetek hatékony kezelésében az átgondolt vállalati stratégia mellett a családi döntéshozatal mechanizmusának kialakítása, a családtagok szerepének tisztázása kulcsfontosságú. Mindennek ugyanakkor előfeltétele, hogy konszenzus legyen a családtagok között a családi vállalkozásra és a családi vagyonra vonatkozó jövőkép tekintetében
– mondta el dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private vezető partnere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.