BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezek miatt fáj a legtöbb családi vállalkozás feje

A családi vállalkozásokat érintő legkritikusabb kihívásokat sok esetben belső szervezeti problémák okozzák, derül ki a Deloitte nemzetközi, 268 családi vállalkozás jelenlegi és leendő vezetőjével végzett kutatásából.

A Deloitte nemzetközi tanulmányt készített, melyben az európai, közel-keleti és afrikai régióban működő családi vállalkozások sajátosságait vizsgálták meg. A kutatás többek között azt vizsgálta, hogy a családi vállalkozásoknak milyen kihívásokkal kell szembenézniük és milyen erősségekkel és gyengeségekkel rendelkeznek a nem családi tulajdonban lévő piaci szereplőkhöz képest.

Világgazdaság konferencia a családi vállalkozásokról

A családi vállalkozások állnak a Világgazdaság következő, szeptemberi konferenciájának középpontjában is. A „Magyar vállalatok, családi vállalatok – Hogyan legyünk sikeresek?„ című rendezvényre már megnyílt a regisztráció. A konferencián a családi vállalkozásokban rejlő lehetőségekről, veszélyekről, kudarcról és sikerről lesz szó. Megtudhatjuk, milyen és mitől sikeres egy családi vállalkozás, hogy milyen terhek hárulnak ezekre a vállalkozásokra, és hogy hogyan kezelik a generációváltás kihívásait. A rendezvényen többek között részt vesz Balogh Levente – Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz, Mészáros Gábor – chocoMe, Gablini Gábor – Gablini autószalonok!

A kutatásban megkérdezett jelenlegi és leendő vezetők a családi vállalkozások esetében a vezetői generációváltást és a családi kapcsolatok átalakulását látják a legkomolyabb, belső krízisforrásnak. Folyamatos figyelem szükséges az olyan potenciális veszélyforrások elhárításához, amelyek sok esetben a családi tulajdonban lévő vállalkozások sajátos finanszírozásából, az érzelmi kötődések döntéstorzító hatásából, vagy épp a professzionális szaktudás hiányából fakadnak – írja a Deloitte a VG.hu-hoz eljuttatott közleményében.

A nem családi kézben lévő versenytársakhoz képest azonban a megkérdezettek a családi vállalkozások erősségének tekintik a gyors döntéshozatalt, a rugalmasságot és a vállalaton belüli személyes kapcsolatokban rejlő kötőerőt is.

Forrás: MW

A következő generációs vezetők nagy része kockázatcsökkentő tényezőnek tartja a család emocionális összetartó erejét, amely a pénzügyi és döntési függetlenség megőrzése mellett egyszerre képes rugalmasságot és stabilitást is biztosítani a vállalkozás számára. Ugyanez a jellegzetesség azonban kellő figyelem nélkül elhibázott döntésekhez, komoly problémákat szülő generációváltáshoz, vagy akár a családi kötelékek és a vagyon teljes széthullásához is vezethet.

A családi, vagy baráti köteléken alapuló vállalatok és a nem érzelmi köteléken alapuló szervezetek különböző módon osztják meg a kritikus változásokat érintő információkat a vállalaton belül, valamint a döntéselőkészítés szervezettsége is eltéréseket mutat. A Deloitte kutatása szerint egy nem családi tulajdonban lévő vállalkozás stratégiai tervezését, és a potenciális kihívások kezelését rendszeres riportálási folyamatok támogatják, míg ezek a folyamatok a családi vállalkozások esetében nem jellemzőek. A kutatásban résztvevők 70%-a nyilatkozta azt, hogy a stratégiai tervezést, a kihívások kezelését és egyéb döntéshozatali folyamatokat a családtagokkal beszéli meg, azonban kevesebb, mint a megkérdezettek negyede teszi ezt heti rendszerességgel, és több mint fele csak félévente, vagy ritkábban.

 Azok a kihívások, amelyekkel az ügyfeleink a hazai gazdasági életben szembe kell, hogy nézzenek, sok esetben váratlan, tervezhetetlen változásokból fakadnak. Tapasztalataink szerint az ilyen helyzetek hatékony kezelésében az átgondolt vállalati stratégia mellett a családi döntéshozatal mechanizmusának kialakítása, a családtagok szerepének tisztázása kulcsfontosságú. Mindennek ugyanakkor előfeltétele, hogy konszenzus legyen a családtagok között a családi vállalkozásra és a családi vagyonra vonatkozó jövőkép tekintetében

– mondta el dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private vezető partnere.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.