BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kibontakozik a térség vasútipara

Bemutatták legújabb fejlesztéseiket Európa – ezen belül főként térségünk – kötött pályás járműveket gyártó cégei a gdanski Trako nemzetközi vasúti kiállításon. A rendezvénynek magyar vonatkozása is volt a svájci Stadler csoportnak köszönhetően.

Európa második legnagyobb vasúti kiállítását tartották meg szeptember 26–29. között Gdanskban. A Trakóra 25 ország mintegy 700 kiállítója vitte el büszkeségeit, némelyek komplett vonatokat is odaszállítottak. A rendelkezésre álló vásárterület 30 ezer négyzetméternyi csarnok és ezer négyzetméternyi kiállítási vasútpálya volt.

Magyar szempontból a Trako fő attrakciója az a FLIRT villamos motorvonat volt, amelyet a svájci Stadler csoport leányvállalatai gyártottak a GYSEV számára. A szerelvény érdekessége, hogy különbözik a GYSEV és a MÁV pályáin már futó, hasonló típusú vonatoktól, hiszen azoknak már egy továbbfejlesztett és az újabb uniós szabványoknak is megfelelő változatáról van szó. Erre utal a neve is: FLIRT 3. Az új, sárga-zöld vonatot bemutató ünnepségen a gyártó részéről az anyavállalat képviselői mellett megjelentek a Stadler Magyarország és a Stadler Polska vezetői is. Az új vonatban mindkét leányvállalat munkája benne van: festett kocsiszekrénye a Stadler szolnoki üzemében készült, összeszerelése Lengyelországban történt. Hazai, budapesti termék a fékrendszere is, amelyet a Stadler beszállítójaként a Knorr-Bremse állított elő.

(A Knorr-Bremse szintén nagy standdal jelent meg a Trakón.)

Vevőként a GYSEV vezérigazgatója, Kövesdi Szilárd és elnöke, Dávid Ilona utaztak el Gdanskig azért, hogy megnézhessék, mit vehetnek majd át. Mégsem tíz pontosan olyan FLIRT 3 vonatot kap majd a nyugat-magyarországi vasúttársaság, amilyet a Trakón bemutattak.

A különbségnek az az oka, hogy még most, a gyártás során is jelennek meg új igények a megrendelő részéről.

A Stadler két másik járművet is kiállított a Trakón. Az egyik egy teljesen saját gyártású vonat, a másik pedig a társaság 60 százalékos leányvállalatánál készült villamos. A vonatot a Norvég Államvasút rendelte. Ez a jármű óránként 200 kilométeres sebességre képes, ellenáll a kemény, északi telek hidegének is, igazodva a helyi időjárási viszonyokhoz. A kocsitest szintén szolnoki termék. A villamost a Stadler és a Solaris Bus ez év áprilisában alapított közös cége állította elő. A Tramino Lipcsében fog közlekedni.

A Trako persze nem csak a kötött pályás járművek gyártóinak és berendezésszállítóiknak a fóruma volt. Megjelentek az eseményen a közlekedésszervezéssel foglalkozó szervezetek, a vasút-üzemeltetők, a technológiaszállítók, a kereskedők, a hatóságok, a szakértők, a mérnökök és a befektetők is. A kiállítók és a látogatók mintegy 40 rendezvényen vehettek részt. Sok bemutatkozó érkezett Lengyelországból új, továbbfejlesztett és felújított vonatokkal, villamosokkal. A Newag Nowy Sacz például az olasz rendelésre gyártott, alacsony padlós Impuls II vonattal és a Griffin mozdonnyal érkezett. A Pesa Bydgoszcz egy olyan villamos motorvonatot mutatott be, amely az útja legvégét dízelüzemben teszi meg. A jármű, a Gama Marathon tulajdonosa a Rail Capital Partners lesz. Szintén a Pesa hozta az Elf II szerelvényt, amely majd a sziléziai síneken szállít utasokat. Bemutatták a lengyel vasúttársaság, a PKP felújított IC-it és a Siemens Vectron MS mozdonyát is.

Egy generációval feljebb

A GYSEV-nél már üzemben lévő tíz villamos motorvonatnál néhány szempontból többet tud az új generációs változatuk. Meg kell ugyanis felelnie a legújabb uniós előírásoknak, néhány szempontból pedig kényelmesebb, utasbarátabb a korábbi változatnál, részben a megrendelő kérésére. Mindezek miatt a gyártása komplikáltabb volt, és persze többe is kerül a vonat. Újdonság rajta például, hogy az ajtó nyitásakor mindig megszólal a biztonsági hangjelzés. Másik – és sokkal drágább – biztonsági fejlesztés a vonat végén lévő, a mozdonyvezető védelmét szolgáló és a korábbinál hosszabb ütközőzóna. A vonat ütközésfelfogó rendszerével megelőzhetők az úgynevezett utoléréses, ráfutásos balesetek, a kocsik találkozásánál lévő csuklók pedig jobban felfogják az ütközés erejét. A regionális közlekedés érdekében nyújtott többlet a kényelmesebb ülés, a fejtámla, továbbá a normál szabvány szerint kialakított másik mellékhelyiség, amelyet a mozgáskorlátozottak is könnyen használhatnak. Az utastájékoztatást segítik a két egységből álló utastájékoztató monitorok, a korszerűbb, magyar (Vultron) fejlesztésű utastájékoztató rendszer. A rendszer

a jármű pillanatnyi helyzetén túl azt is közli, hogy milyen csatlakozások vannak a következő megállókban, és azokat elérhetik-e az utasok. E rendszer azért is nagy vívmány, mert komoly együttműködést feltételez az érintett tömegközlekedési társaságokkal.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.