Európa második legnagyobb vasúti kiállítását tartották meg szeptember 26–29. között Gdanskban. A Trakóra 25 ország mintegy 700 kiállítója vitte el büszkeségeit, némelyek komplett vonatokat is odaszállítottak. A rendelkezésre álló vásárterület 30 ezer négyzetméternyi csarnok és ezer négyzetméternyi kiállítási vasútpálya volt.
Magyar szempontból a Trako fő attrakciója az a FLIRT villamos motorvonat volt, amelyet a svájci Stadler csoport leányvállalatai gyártottak a GYSEV számára. A szerelvény érdekessége, hogy különbözik a GYSEV és a MÁV pályáin már futó, hasonló típusú vonatoktól, hiszen azoknak már egy továbbfejlesztett és az újabb uniós szabványoknak is megfelelő változatáról van szó. Erre utal a neve is: FLIRT 3. Az új, sárga-zöld vonatot bemutató ünnepségen a gyártó részéről az anyavállalat képviselői mellett megjelentek a Stadler Magyarország és a Stadler Polska vezetői is. Az új vonatban mindkét leányvállalat munkája benne van: festett kocsiszekrénye a Stadler szolnoki üzemében készült, összeszerelése Lengyelországban történt. Hazai, budapesti termék a fékrendszere is, amelyet a Stadler beszállítójaként a Knorr-Bremse állított elő.
(A Knorr-Bremse szintén nagy standdal jelent meg a Trakón.)
Vevőként a GYSEV vezérigazgatója, Kövesdi Szilárd és elnöke, Dávid Ilona utaztak el Gdanskig azért, hogy megnézhessék, mit vehetnek majd át. Mégsem tíz pontosan olyan FLIRT 3 vonatot kap majd a nyugat-magyarországi vasúttársaság, amilyet a Trakón bemutattak.
A különbségnek az az oka, hogy még most, a gyártás során is jelennek meg új igények a megrendelő részéről.
A Stadler két másik járművet is kiállított a Trakón. Az egyik egy teljesen saját gyártású vonat, a másik pedig a társaság 60 százalékos leányvállalatánál készült villamos. A vonatot a Norvég Államvasút rendelte. Ez a jármű óránként 200 kilométeres sebességre képes, ellenáll a kemény, északi telek hidegének is, igazodva a helyi időjárási viszonyokhoz. A kocsitest szintén szolnoki termék. A villamost a Stadler és a Solaris Bus ez év áprilisában alapított közös cége állította elő. A Tramino Lipcsében fog közlekedni.
A Trako persze nem csak a kötött pályás járművek gyártóinak és berendezésszállítóiknak a fóruma volt. Megjelentek az eseményen a közlekedésszervezéssel foglalkozó szervezetek, a vasút-üzemeltetők, a technológiaszállítók, a kereskedők, a hatóságok, a szakértők, a mérnökök és a befektetők is. A kiállítók és a látogatók mintegy 40 rendezvényen vehettek részt. Sok bemutatkozó érkezett Lengyelországból új, továbbfejlesztett és felújított vonatokkal, villamosokkal. A Newag Nowy Sacz például az olasz rendelésre gyártott, alacsony padlós Impuls II vonattal és a Griffin mozdonnyal érkezett. A Pesa Bydgoszcz egy olyan villamos motorvonatot mutatott be, amely az útja legvégét dízelüzemben teszi meg. A jármű, a Gama Marathon tulajdonosa a Rail Capital Partners lesz. Szintén a Pesa hozta az Elf II szerelvényt, amely majd a sziléziai síneken szállít utasokat. Bemutatták a lengyel vasúttársaság, a PKP felújított IC-it és a Siemens Vectron MS mozdonyát is.
Egy generációval feljebb
A GYSEV-nél már üzemben lévő tíz villamos motorvonatnál néhány szempontból többet tud az új generációs változatuk. Meg kell ugyanis felelnie a legújabb uniós előírásoknak, néhány szempontból pedig kényelmesebb, utasbarátabb a korábbi változatnál, részben a megrendelő kérésére. Mindezek miatt a gyártása komplikáltabb volt, és persze többe is kerül a vonat. Újdonság rajta például, hogy az ajtó nyitásakor mindig megszólal a biztonsági hangjelzés. Másik – és sokkal drágább – biztonsági fejlesztés a vonat végén lévő, a mozdonyvezető védelmét szolgáló és a korábbinál hosszabb ütközőzóna. A vonat ütközésfelfogó rendszerével megelőzhetők az úgynevezett utoléréses, ráfutásos balesetek, a kocsik találkozásánál lévő csuklók pedig jobban felfogják az ütközés erejét. A regionális közlekedés érdekében nyújtott többlet a kényelmesebb ülés, a fejtámla, továbbá a normál szabvány szerint kialakított másik mellékhelyiség, amelyet a mozgáskorlátozottak is könnyen használhatnak. Az utastájékoztatást segítik a két egységből álló utastájékoztató monitorok, a korszerűbb, magyar (Vultron) fejlesztésű utastájékoztató rendszer. A rendszer
a jármű pillanatnyi helyzetén túl azt is közli, hogy milyen csatlakozások vannak a következő megállókban, és azokat elérhetik-e az utasok. E rendszer azért is nagy vívmány, mert komoly együttműködést feltételez az érintett tömegközlekedési társaságokkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.