A laposan megújult a Nissan Leaf, amelynek a gyári adatok szerint már nagyobb, 387 kilométeres a hatótávolsága. Az autó 110 kW-os (150 lóerő) teljesítményű, és 320 Nm-es a nyomatéka. A kibővített európai CHAdeMO gyorstöltőhálózat miatt már hosszabb utakra is bátrabban el lehet indulni a Leaffel. A hálózatot egyébként folyamatosan fejlesztik, az ígéretek szerint 2019-ben már ötezernél több gyorstöltő lesz a kontinensen.
A családi autónak is alkalmas modell biztonságos vezetéstámogató megoldásai közül kiemelkedik a ProPilot-rendszer, ez a kormányt, a féket és a gázpedált használva segíti a sofőrt a sávtartásban. A forgalmidugó-asszisztenssel torlódás esetén magától megáll és újraindul a Leaf. A tervek szerint két év múlva a rendszer kezelni tudja majd a többsávos közlekedési helyzeteket is. A csomagba tartozik a teljes mértékben önálló parkolást biztosító ProPilot Park-rendszer.
A második generációs Leaf forgalmazását egyébként azzal az új 2.Zero limitált kiadással indítják majd, amelyet teljesen felszerelnek a ProPilot technológiájával. Itthon 11,465 millió forint a modell listaára, és 2018 elejétől szállítják majd.
Lényeges újítás az e-Pedal technológia: egy pedállal elindítható, gyorsítható, lassítható és leállítható az autó. Természetesen van hagyományos fékpedál is az e-Pedalnak hívott gázpedál mellett, de utóbbi teljes felengedésekor automatikusan működésbe lépnek a hidraulikus és mechanikus fékek. Ekkor az akkumulátor töltésére használja fel a kocsi a visszanyert energiát. A megoldás meredek lejtőn is meg tudja állítani az autót, és amint erősebben kezd lassulni, automatikusan felkapcsolódnak a féklámpák. Az eddigi tapasztalatok szerint az e-Pedallal 90 százalékban nincs szükség a fékpedál használatára.
A Leaf ugyanakkor jóval több egy elektromos autónál, egyben egy mobil tápegység is egyedi, kétirányú töltéssel. Az autó a felvett energiát nemcsak hajtásra tudja leadni, hanem például áramforrásként is működhet – derült ki a Nissan Futures 3.0 rendezvényen, amelyet Norvégia fővárosában, Oslóban tartottak. A nyugat-európai piacokon megjelenő xStorage nevű házi energiatároló egység például napelemekből közvetlenül feltölthető nappal, majd éjjel ebből – gyakorlatilag ingyen – tölthető egy elektromos autó az áramhálózattól függetlenül. Emellett a ház elektromos ellátása is biztosítható belőle, akár úgy is, hogy az autóval hazavitt árammal töltik fel. Hosszabb távon, amikor már tömegesen csatlakoznak ilyen tárolók a hálózathoz, ez a megoldás arra is alkalmas lehet, hogy az elektromos hálózatban segítse bizonyos napszakokban a megugró fogyasztás kielégítését, máskor pedig a többlettermelés felhasználásával töltődjenek. Utóbbira akkor lehet majd szükség, ha lényegesen nagyobb lesz a napenergia-termelés.
Eddig már több mint ezer darab xStorage kelt el Európában. Jövő márciusig további ötezer, a 2020-as pénzügyi év végéig pedig 100 ezer egység értékesítése a cél. Az amszterdami Ajax-aréna energiaellátásában is használják az xStorage-rendszert.
A legnépszerűbb elektromos autó
Az első Leafből 2010-es megjelenése óta és a Nissan elektromos hajtású kishaszonjárművéből, az e-NV200-ból összesen több mint 300 ezer darabot adtak el világszerte. Az eladott autók összesen 2,4 milliárd kilométert tettek meg, és 600 millió tonnával mérsékelték a szén-dioxid-kibocsátást. A légkörből 40 millió fa tud ennyit felhasználni.
Új akkumulátor az e-NV200-hoz
Az európai módszer (NEDC) szerint mérve akár 280 kilométer megtételére is képes a 100 százalékban elektromos e-NV200 kishaszonjármű az új 40 kWh-s akkumulátorral. Ez 60 százalékkal, azaz 100 kilométerrel nagyobb hatótávolságot jelent. Mindezt úgy érték el, hogy az akkumulátor mérete és súlya is változatlan maradt. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.