BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lendületben a hazai online kereskedelem

Az idén akár 20 százalékkal is nőhet az élelmiszerek és iparcikkek online kereskedelme Magyarországon, pedig sokan még ma is bizalmatlanok az internetes vásárlással szemben.

A magyar lakosság harmada már használja az online kereskedelem csatornáit, vagy nyitott erre a vásárlási módra – közölte a Világgazdasággal a Nielsen. A piackutató kiemelte, hogy egy év alatt 16-ról 26 százalékra emelkedett az online vásárlók aránya a 18–59 évesek között, s egyre kevesebben zárkóznak el az internetes pénzköltéstől. Az e-kereskedelem nem létezhet kritikus mértékű internethasználó nélkül: míg Dánia 96 százalékos internetpenetrációval Európa éllovasa, hazánk a középmezőnyben áll 76 százalékkal.

A hagyományos értékesítésből származó bevételek 4-6 százalékkal nőnek évente, eközben a virtuális térben 20-30 százalékos a bővülés – mondta lapunknak Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára. Az online kereskedelem éppúgy generációs kérdés, mint az okostelefon használata: ma már egyre nyitottabbak az emberek az online és mobilkuponok felhasználására és a hűségprogram-alkalmazások letöltésére is. A műszaki cikkeknél egyre nagyobb a webáruházak súlya, de az élelmiszer-kiskereskedők is online erősítenek, miután a fogyasztók már a friss áruk netes rendelésétől sem idegenkednek – tette hozzá.

A tavalyi 300 milliárd forint után idén a 360 milliárdot is elérheti az élelmiszerek és iparcikkek online kereskedelme a szolgáltatások nélkül, a két számjegyű növekedés két-három évig fenntartható marad – jelentette ki lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Előrebocsátotta, hogy a november végén esedékes fekete péntek (Black Friday) katalizátorként hathat az ágazatra. Az Egyesült Államokban nem ritkák ilyenkor a 80-90 százalékos leárazások, de idehaza is találkozni 50 százalék feletti kedvezményekkel.

A Nielsen kutatása szerint a nők járnak az élen a webes költések terén: a harmincas éveikben járó, Budapesten és környékén élő, diplomás fogyasztók a legaktívabbak, a központi régió mellett pedig a Nyugat-Dunántúlon és Észak-Magyarországon legnépszerűbb az online kereskedelem. Szeretünk előzetesen tájékozódni a virtuális térben: tízből öt vásárló a termékinformációk miatt ellátogat a kereskedők weboldalára, de gyakran keresünk akciókat is. A hazai fogyasztók elsősorban ruházati cikkeket (58 százalék), kozmetikumokat (27), illetve színház- és mozijegyeket (26) vásárolnak a neten. Az online vásárlás nem véletlenül tört utat magának: a kutatásban részt vevők 44 százaléka kényelmesnek találja, emellett a kedvező árakat, a gyorsaságot és a széles termékválasztékot emelték ki.

Mégis viszonylag magas a webáruházak elutasítási aránya, a válaszadók 48 százaléka szeretné a termékeket kipróbálni, mielőtt megvenné. Emellett a fogyasztók 41 százaléka bizalmatlan az on­line vásárlásokkal szemben, míg 23 százalék nem bízik az internetes fizetési eszközökben. De a rendszeresen online vásárlók sem teljesen elégedettek: 74 százalékukat bosszantja, hogy hibás vagy sérült termék esetén a visszaküldés költsége a megrendelőt terheli; hogy néha nem a vállalt határidőben érkezik meg az árucikk (30 százalék); más a kötelező regisztrációtól idegenkedik (27).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.