A magyar lakosság harmada már használja az online kereskedelem csatornáit, vagy nyitott erre a vásárlási módra – közölte a Világgazdasággal a Nielsen. A piackutató kiemelte, hogy egy év alatt 16-ról 26 százalékra emelkedett az online vásárlók aránya a 18–59 évesek között, s egyre kevesebben zárkóznak el az internetes pénzköltéstől. Az e-kereskedelem nem létezhet kritikus mértékű internethasználó nélkül: míg Dánia 96 százalékos internetpenetrációval Európa éllovasa, hazánk a középmezőnyben áll 76 százalékkal.
A hagyományos értékesítésből származó bevételek 4-6 százalékkal nőnek évente, eközben a virtuális térben 20-30 százalékos a bővülés – mondta lapunknak Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára. Az online kereskedelem éppúgy generációs kérdés, mint az okostelefon használata: ma már egyre nyitottabbak az emberek az online és mobilkuponok felhasználására és a hűségprogram-alkalmazások letöltésére is. A műszaki cikkeknél egyre nagyobb a webáruházak súlya, de az élelmiszer-kiskereskedők is online erősítenek, miután a fogyasztók már a friss áruk netes rendelésétől sem idegenkednek – tette hozzá.
A tavalyi 300 milliárd forint után idén a 360 milliárdot is elérheti az élelmiszerek és iparcikkek online kereskedelme a szolgáltatások nélkül, a két számjegyű növekedés két-három évig fenntartható marad – jelentette ki lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Előrebocsátotta, hogy a november végén esedékes fekete péntek (Black Friday) katalizátorként hathat az ágazatra. Az Egyesült Államokban nem ritkák ilyenkor a 80-90 százalékos leárazások, de idehaza is találkozni 50 százalék feletti kedvezményekkel.
A Nielsen kutatása szerint a nők járnak az élen a webes költések terén: a harmincas éveikben járó, Budapesten és környékén élő, diplomás fogyasztók a legaktívabbak, a központi régió mellett pedig a Nyugat-Dunántúlon és Észak-Magyarországon legnépszerűbb az online kereskedelem. Szeretünk előzetesen tájékozódni a virtuális térben: tízből öt vásárló a termékinformációk miatt ellátogat a kereskedők weboldalára, de gyakran keresünk akciókat is. A hazai fogyasztók elsősorban ruházati cikkeket (58 százalék), kozmetikumokat (27), illetve színház- és mozijegyeket (26) vásárolnak a neten. Az online vásárlás nem véletlenül tört utat magának: a kutatásban részt vevők 44 százaléka kényelmesnek találja, emellett a kedvező árakat, a gyorsaságot és a széles termékválasztékot emelték ki.
Mégis viszonylag magas a webáruházak elutasítási aránya, a válaszadók 48 százaléka szeretné a termékeket kipróbálni, mielőtt megvenné. Emellett a fogyasztók 41 százaléka bizalmatlan az online vásárlásokkal szemben, míg 23 százalék nem bízik az internetes fizetési eszközökben. De a rendszeresen online vásárlók sem teljesen elégedettek: 74 százalékukat bosszantja, hogy hibás vagy sérült termék esetén a visszaküldés költsége a megrendelőt terheli; hogy néha nem a vállalt határidőben érkezik meg az árucikk (30 százalék); más a kötelező regisztrációtól idegenkedik (27).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.