Maga mögött hagyta a három éve kitört könyvelési válságot a brit Tesco csoport, ennek legbiztosabb jele, hogy ismét fizet osztalékot. Van is miből, hiszen az augusztussal zárult első üzleti fél évben az egyszeri tételektől megtisztított üzemi eredménye 27,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, s ez a 759 millió fontos profit a 700 millióról szóló elemzői várakozásokon is túlnőtt.
A csoport gyors ütemben építi le adósságállományát, amely egy év alatt 4,4-ről 3,3 milliárd fontra olvadt. A cégvezetés a jövőbe vetett bizalom megnyilvánulásaként rendelte el a közbenső osztalék kifizetését. Igaz, jelzésértékű egy pennyt ad részvényenként, de optimizmusra ad okot, hogy folyamatosan a hetedik negyedévben tudta növelni forgalmát legfontosabb piacán, Nagy-Britanniában. A kiskereskedelmi lánc összbevétele 28,3 milliárd font volt, 3,7 százalékkal magasabb a bázisidőszakénál. A cég közép-európai – magyar, lengyel, cseh és szlovák – érdekeltségeinek forgalma 9,2 százalékkal 3,21 milliárd fontra nőtt az időszakban. A V4-ek valósággal megtáltosodtak, ha a tavalyi 17 millióról 61 millió fontra ugró üzemi profitot nézzük.
A gyorsjelentés utal arra, hogy a régiós eredmények javulásában a végrehajtott hatékonyságnövelő programnak nagy szerepe volt, külön kiemelték a szlovákiai Galántán megépített disztribúciós központ fontosságát a négy ország központosított áruellátásában. A régiót egységként kezelő Tesco a magasabb minőséget képviselő termékek piacra dobásán is jól keresett, s az elért eredményeket látva optimistán tekint a jövőbe.
Az nem olvasható ki a jelentésből, hogy a magyarországi bérfeszültségek, sztrájkok bármilyen hatással lennének a vállalat hosszú távú terveire, nevezetesen egy esetleges kivonulás esélyére. A Tesco Magyarországon 288 milliárd forintos fél évet zárt, ez 814 millió fontnak felel meg, azaz az itteni leány 2,9 százalékkal vette ki részét a csoport összforgalmából. Ahogy globálisan, úgy Magyarországon is elérték az optimálisnak tekintett üzemméretet, itt február óta nem változott az üzletek és hipermarketek száma. A 206 egység összmérete 3700 négyzetméterrel csökkent, mert a cég bérbe adta fölös területeit, például a Media Marktnak.
Az anyacégnek a Brexit és főként a közös piacról való kiszorulás nagy kihívás, az ennek előhírnökeként megjelenő inflációt kezelnie kell. Ebben jobban teljesített riválisainál, az élelmiszereknél például átlagosan egy százalékkal alacsonyabb drágulást tudott érvényesíteni, egyeztetve a beszállítóival. Ennek örül a vásárló, de a részvényesek aligha, ez tükröződik vissza a Tesco árfolyamában, amely a gyorsjelentés első számait még emelkedéssel fogadta, de mire a részletek elemzéséig eljutottak, 3,5 százalékot zuhant kurzus. A Tesco állja a versenyt a diszkontokkal, piaci részesedése anyaországában majdnem 30 százalékos, amivel továbbra is az élen áll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.