Értékben 5,3 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 harmadik negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ezzel továbbra is jelentősen elhúz az európai 2,8 százalékos harmadik negyedévi átlag mellett, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült. Az európai növekedés mögött leginkább az árszínvonal-változás áll, míg a mennyiségi növekedés kontinens-szerte átlagosan 0,3 százalék. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
A mennyiségi eladás alig érzékelhetően, 0,1 százalékkal nőtt az előző év harmadik negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 0,3 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 5,2 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,5 százalékkal emelkedtek.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 5,7 százalékkal növekedett, a vegyi áruk piaca pedig 3,5 százalékkal.
„Az első félév értékbeli növekedését is meghaladta a harmadik negyedéves FMCG-piaci bővülés” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A pozitív makrogazdasági mutatók és a Nielsen által is mért folyamatosan emelkedő fogyasztói bizalom várhatóan stabil bővülést hoz majd a következő negyedévekben is, mind az élelmiszerek, mind a vegyi áruk piacán.”
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 második negyedévében, hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (14,9 százalékos növekedés). Majd ezután következik Magyarország (5,3 százalék), Csehország (5,2 százalék), Görögország (5,0 százalék), Lengyelország (4,5 százalék) növekedéssel. A lista legvégén és az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc (0,6 százalékos csökkenés).
Európában a főbb országok gazdaságának a 2016-os teljesítménnyel szemben tapasztalható, gyorsabb ütemű növekedése mögött a megnövekedett fogyasztói kereslet áll, valamint az emelkedő, de továbbra sem számottevő infláció és a foglalkoztatottsági mutatók javulása. Az elemzők a kiskereskedelem teljesítményének javulását látják az elmúlt időszakban, és ez a lendület várhatóan az év utolsó negyedévében is kitart – jegyzi meg az elemzés.
A Nielsen végül kitér rá, régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Csehország (5,2 százalék), Lengyelország (4,3 százalék), Szlovákia (3,8 százalék) és Ausztria (3,4 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.