Az Amway Globális Vállalkozói Jelentés Magyarországon 5 éve követi nyomon a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait. Az eredményeket Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója ismertette.
Beszámolójából kiderült, évek óta nő itthon a vállalkozói kedv: már a megkérdezettek közel 40 százaléka indítana vállalkozást, ez 8 százalékkal magasabb arány, mint a kutatás első évében. A legnagyobb változás a vállalkozói életforma megítélésében történt: a legfrissebb adatok szerint 65 százalék vélekedett pozitívan a vállalkozásokról, ez 18 százalékos emelkedést jelent – ennek ellenére egyelőre mindkét mutató alacsonyabb a globális átlagnál.
Megtudtuk azt is, miért vágunk bele: a magyarokat a munkáltatótól való függetlenség (50 százalék), az önmegvalósítás (47 százalék) és a kiegészítő jövedelem (37 százalék) vonzza leginkább.
Magyarországon a fiatalok egyre magabiztosabbak, ők indítanának a legszívesebben vállalkozást. A Z-generáció tagjai, a 21 év alattiak 64 százaléka úgy látja, a következő egy év során javulni fog az anyagi helyzete. Számukra a státusz, a kötelességtudat és a vállalkozó szellem a munkához kapcsolódó legfontosabb értékek, míg országosan státusz, vállalkozó szellem és kemény munka a sorrend.
Az önfoglalkoztatás szerepe világszerte egyre fontosabb. Az Amway Globális Vállalkozói Jelentés célja, hogy évről-évre nyomon kövesse a vállalkozói kultúra változásait és trendjeit a részt vevő országokban. Ezen kívül a vállalkozói létformát szeretnénk népszerűsíteni, mert úgy gondoljuk, hogy a saját vállalkozás hozzájárul az egyéni fejlődéshez
- ismertette a felmérés céljait Törőcsik Dalma, az Amway marketing vezetője.
Mi áll a pozitív tendenciák mögött? A kutatás bemutatását követő kerekasztal-beszélgetésen erről esett szó. A Nemzetgazdasági Minisztérium évek óta indít támogató programokat. Pomázi Gyula, Iparstratégiáért és Gazdaságszabályozásért felelős helyettes államtitkár szerint az új generációknak elsősorban a tulajdonosi szemléletet kell átvenniük. „A magyarok jól tudnak terméket és piacot indítani, de a cégalapítást még meg kell tanulniuk” – mondta 27 éves vállalkozói tapasztalattal.
A FIVOSZ-nak is az a célja, hogy programokkal, előadásokkal, tanácsadással és egy inspiráló közösséggel segítse a vállalkozás indítását tervezőket. Inotay Petra, a FIVOSZ női bizottságának elnöke szerint azért is nagyobb a nyitottság a vállalkozásra, mert a fiatalabb generációknak mások az igényei, már kevésbé tudják elképzelni magukat alkalmazottként.
És ha már az üzlet beindult… akkor mitől működik tovább? Oltványi Zsolt, a Mentes cukrászüzem tulajdonosa, a 2016-os Év fiatal vállalkozója listáján a jó csapat az egyik kulcs. A munkahely mellé adj valami pluszt! – számára ez a bevált recept. Megosztott első helyen szerepel, hogy olyasmibe vágjunk, amiért lelkesedünk. A résztvevők egybehangzó véleménye szerint mindehhez sok-sok bátorság, kitartás, szorgalom, és persze szerencse is kell. A beszélgetés zárómondata Oltványi Zsolté volt: „Mindig vedd észre a jót, ez a kudarcokon és a motiválatlan napokon is átsegít”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.