A szám első ránézésre európai léptékekben nem tűnik túl soknak, viszont a lényeg nem is ezen, hanem a technológián van. Az IONITY névre keresztelt szövetség ultragyors töltési módszerével ugyanis radikálisan lerövidíthető az akkumulátorok „feltankolása”, ennek köszönhetően pedig az utazási idő, ami a villanyautók elterjedésének egyik fő akadálya volt eddig. Jelenleg egy normál feltöltéshez néhány óra szükséges, ám az IONITY ezt 5-8 percre rövidíti le egy 350 kilowattos akkumulátor esetében – írja a Reuters. Egy benzinkútnál legalább hat töltőállást alakítanak ki.
A Shell közleményben megerősíti, hogy ezt a kérdést gyakorlatilag sikerült megoldaniuk. Rajtuk kívül egyébként számos energiavállalat, így a német E.On és a francia Engie dolgozik gyorstöltő hálózat kiépítésén, de független vállalatok, mind az amerikai ChargePoint startup is csiszolgatja a maga rendszerét. A BP augusztusban jelentette be, hogy benzinkútjait elektromos gyorstöltővel is felszereli, de ezt a szándéknyilatkozat óta újabb hír nem követte.
A Shell átértékelte hosszú távú stratégiáját, az olajból ugyanis nem lehet megélni. Számításaik szerint a mai egyről 2025-re tíz százalékra nő a villamos motorral hajtott járművel aránya a világban, s erre már most fel kell készülniük. Ez egyben azt is jelenti, hogy napi 800 ezer hordóval kevesebb kőolajra lesz szükség.
A European Alternative Fuels Observatory adatai szerint az utóbbi három évben megháromszorozódott, s ezzel 120 ezerre nőtt a gyorstöltő helyek száma Európában. Ezeket azonban főleg nagyvárosokban és környékükön alakították ki, mivel a villanyautózás a rövid hatótávolság és a hosszas töltési procedúra miatt e területekre koncentrálódott.
A Shell kiskereskedelmi igazgatója, Kapitány István szerint kényelmes és megbízható megoldást nyújtanak majd az IONITY-vel, s így az autósok bátran elindulhatnak hosszabb utakra, nem kell amiatt aggódniuk, hogy üzemanyaggondok miatt ne érnének célba. A 2019-re üzembe álló 80 gyorstöltő a belga, a francia, a holland az osztrák, a cseh, a lengyel, a szlovák és a szlovén sztrádák Shell kútjainál várják a villanyautókat, de Magyarországra is jut belőlük. Húsz töltőt Németországban szerelnek fel, itt található a Shell európai a benzinkútjainak az egynegyede, s ez a cég legnagyobb piaca is egyben.
Kapitány István a beruházás költségvonzatáról nem ejtett szót. A bővülési tempóról viszont igen, a IONITY partnerekkel közösen azon dolgoznak, hogy 2020-ra már 400 töltőállomáson tankolhassanak a villanyautók. A Shell céljai eléréséhez közelebb került azzal, hogy a legnagyobb európai töltőhálózatot, a holland NewMotiont megvette októberben. A cég hálózatán keresztül 50 ezer ponton lehet a feltöltési szolgáltatást igénybe venni Európában.
Mindenesetre, aki nyer ebben a versenyben, az nehezen behozható lépéselőnyre tesz szert, hasonlóan például a videokazetták szabványa körül egykor kialakult csatához, amit a japán JVC által kifejlesztett VHS formátum nyert meg. Akkor egy Shellhez hasonlóan holland vállalat, a Philips veszített. Most viszont fordulhat a kocka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.