”Sajnos időről időre előfordulnak – jellemzően nagy ügyfélbázissal rendelkező – (nem csak távközlési) szolgáltatók nevében elkövetett visszaélések, adathalász kísérletek, amelyeknek az ügyfelek mellett maguk a vállalatok is kárvallottjai„ – válaszolt a Világgazdaság kérdéseire a Magyar Telekom azután, hogy szerkesztőségünk postafiókjába az alábbi levél érkezett:
Az alábbi esetben az e-mailben, számlatartozás ürügyén, egy a Telekom honlapját utánzó weboldalra irányították az e-mail listán szereplőket, ahol a bejelentkezési adatok megadását kérték a címzettektől. A levél egy újabb változatában egy banki befizetési oldalt utánzó oldalra is továbbirányítottak, ahol már személyes-, és banki adatok megadását kérték a csalók.
Az adathalász levelek kiküldéséhez a csalók internetes e-mail cím adatbázisokból szerzik az elérhetőségeket. Olyan személyek, cégek is kaptak ilyen levelet, akik egyáltalán nem a Telekom ügyfelei. Az ismerté vált levelek alapján egyértelműen kizárható, hogy az akció kifejezetten a Telekom ügyfelei ellen irányulna. A csaló levélben szereplő adatok valósak, azonban ismétlődnek, tehát nem személyre szabottak. Ezek vélhetően személyes postaládák feltörésével kerültek a csalókhoz
- írta válaszában a cég. Hozzátették: az összegek általában 1315 forintról szólnak, de több levéltípus létezik, így más összeg is előfordult már. ”Fontos tudni, hogy a csalás célja nem a megjelenített összeg befizettetése, hanem további postaláda jelszó és bankkártya adatok megszerzése.„ Ezt támasztja alá, hogy a levélben szereplő bankszámlaszámok a Magyar Telekom hivatalos bankszámlaszámai, ezért a vállalatnak külön feladatot jelent az adathalász levelek hatására tévesen átutalt összegek kiszűrése, visszautalása.
A Telekom, amint észlelte a támadást, azonnal megtette a szükséges biztonsági intézkedéseket, és az érintett adathalász url-eket letiltotta, ugyanakkor az elkövetők újabb url-ek felhasználásával folytat(hat)ják a támadássorozatot. Éppen ezért a távközlési cég kéri ügyfeleit, hogy
fokozott figyelemmel kezeljék a hasonló e-maileket. A levél érkezésekor alaposan vizsgálják meg a belinkelt weboldalt, hivatalos levél esetén a weboldal link mindig tartalmazza a telekom.hu tartományt.
Ha a kapott levélnél ez mégsem teljesül, úgy a címzettek semmi esetre se nyissák meg a linket. Emellett érdemes figyelni a furcsa, idegen, szokatlan tartalomra, illetve a nyelvtani hibákra, a magyartalan fogalmazásra is.
A Telekom honlapján több helyen nyújt az alábbi probléma kapcsán tájékoztatást, illetve hívja fel ügyfelei figyelmét arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések.
A Telekom válaszában végül felhívja a figyelmet: amennyiben egy ügyfél úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, érdemes – a szolgáltatója tájékoztatása mellett – a rendőrségen hivatalos feljelentést tennie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.