Ha a magyarországi beszállítók időben reagálnak a járműiparra váró változásokra, akkor nyertesei lesznek a folyamatoknak – mondta a Világgazdaságnak Végh Bálint, a PwC Magyarország üzleti tanácsadó részlegének menedzsere. A PwC öt olyan trendet azonosított, amelyek alapjaiban fogják átalakítani a járműipart. Ezek közül a két leginkább ismert az elektromos és hibrid meghajtású járművek elterjedése, valamint az önvezető autók előretörése.
A harmadik trend a megosztott autóhasználat, vagyis idővel nem marad domináns az egy tulajdonos, egy használó modell. Mindezek mellett az is jellemző lesz, hogy az autók – az internetnek köszönhetően – kommunikálni fognak egymással és más objektumokkal, vagyis a sofőr számára (például egy önvezető autónál) már nem a jármű vezetése lesz az elsődleges, hanem például az utazás közbeni munkavégzés vagy kikapcsolódás. A negyedik trend tehát a folyamatos internetkapcsolatra épül.
Mindezek mellett néhány esztendőn belül a mostaninál sokkal gyakrabban, akár évente tűnnek majd föl új autómodellek. Más szóval egy ahhoz hasonló trend bukkan fel (ötödikként), mint ami az okostelefon-piacon figyelhető meg, ahol a gyártók egymás után jelennek meg a legújabb, frissített termékváltozatokkal. E trendek a világon minde-nütt, így Magyarországon is teljesen új helyzet elé állítják a járműipari beszállítókat, akik számára kevésbé lesz tervezhető az üzlet – akár egy következő üzleti év is –, mint korábban, hisz az említett trendek miatt csökken a kiszámíthatóság.
A nem is olyan távoli jövőről beszélünk – hangsúlyozta Végh Bálint, aki szerint 2030 körül már az összes trend Magyarországon is tetten érhető lesz. A beszállítóknak tehát a következő öt-hét évben fel kell készülniük a változásokra, új képességeket kell kialakítaniuk, meg kell nézniük, hogy miben a legjobbak. Még a több évtizedes múltú, sikereket elérő kis- és középvállalkozásoknak is szükségük lesz átfogó stratégiára, stratégiai gondolkodásra (amely eddig talán nem jellemzett minden céget), és muszáj majd tudatosan készülniük arra, hogy rugalmasan reagáljanak a piaci kihívásokra.
Ha tehát a beszállítóknak sikerül az új tudásra szert tenniük, és képesek lesznek reagálni a változásokra, akkor a piac nyerteseivé válhatnak Magyarországon is. Az autógyártás a következő években további növekedés előtt áll, és éves szinten több mint 110 millió gépkocsi gördülhet le a szalagokról a jelenlegi 88 millió helyett. Ebben a folyamatban fontos szerepe lesz kontinensünkön belül a kelet-közép-európai térségnek, így Magyarországnak is. (A régióban a mostani 3,7 millió helyett 2020-ra 4,3 millió autó készülhet.)
A járműipar továbbra is kiemelt szerepet szán hazánknak, amit jelez, hogy például az Audi itt indítja el az elektromotor-gyártást, a Samsung ide hozza akkumulátorgyárát, s e folyamatba illeszkedik a zalaegerszegi elektromos autók tesztelésére szolgáló pálya megépítése is. Az utóbbi kormányzati támogatással valósul meg, ami pozitív jel a helyi beszállítóknak. Közben a fejlesztéseket végrehajtó cégek a saját beszállítói láncukat is húzzák magukkal. Tehát a szóban forgó körülmények, bár nyomást helyeznek a beszállítókra, kaput is nyitnak előttük, és a következő évek döntik majd el, hogy a lehetőséggel miként tudnak élni a vállalkozások.
Várható trendek:
- electrified – elektromos és hibrid meghajtás
- autonomous – önvezető autók
- shared – az autóhasználat megosztása
- connected – folyamatos internetkapcsolattal rendelkező
- yearly updated – 5–8 éves ciklusok helyett rövidülő, akár egyéves ciklusok folyamatos szoftverfrissítéssel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.