A 2015-ben légi közlekedéssel érkező, mintegy 4,4 millió utas csupán tizede a közúton érkező 43,9 millió turistának, ám a repülővel érkezők fejenként átlagosan 169 900 forintot hagynak az országban, szemben a nagyjából húszezer forintot költő közúti látogatókkal. A forgalom növekedése is a repülős közlekedés esetén dinamikusabb: 2011–2015 között a repülővel érkezők száma 25 százalékkal, míg a közutat használó látogatók száma csak 16 százalékkal nőtt – derül ki a Budapest Airport és a repülőtéri térségfejlesztési klaszter megbízásából a Századvég Gazdaságkutató Zrt. által végzett felmérésből.
Mindez számos dolognak köszönhető: egyrészt az Európai Unióban és világszerte is sokkal kedvezőbb, olcsóbb megoldások érhetők el a repülésben, mint néhány évtizeddel korábban, másrészt az ország turisztikai vonzerejének köszönhetően egyre távolabbról is érkezhetnek hozzánk közvetlen repülőjáratok. Jó példa erre a 2015 óta minden nyáron visszatérő Torontó–Budapest járat, jövő évben pedig három új észak-amerikai célállomás is elérhető lesz, New York, Chicago, valamint Philadelphia.
Az USA-ban kimondottan népszerűek vagyunk a többi országhoz képest. A Magyar Turisztikai Ügynökség 2016-os adatai szerint az Egyesült Államokból mintegy 278 ezer utas érkezett a magyarországi kereskedelmi szálláshelyekre egy év alatt – csak Németországból, az Egyesült Királyságból és két szomszédunkból, Ausztriából és Romániából érkezett több turista az országba. Kelet felől hasonlóan nagy érdeklődés övezi a magyar turisztikai látványosságokat: Kínából mintegy 170 ezren, Oroszországból 138 ezren, Koreából pedig 123 ezren szálltak meg nálunk tavaly.
A turizmus 10 százalékkal járul hozzá Magyarország nemzetgazdasági tevékenységéhez, a Magyar Turisztikai Ügynökség célja az, hogy ez a szám 16 százalékra növekedjen a következő években. A szervezet 2018-ban kétszer annyi forrásból gazdálkodhat, mint 2017-ben, ami lehetőséget kínál arra, hogy még több országban népszerűsítsék Magyarországot, és növeljék a külföldről érkező vendégek számát.
A repülőteret üzemeltető Budapest Airport 2020-ig több olyan beruházást tervez megvalósítani, amellyel jelentősen növelheti majd a hazánkba látogató turisták számát: egyebek mellett új utasmóló és szálloda is épül. Ezek, összevetve az egyre népszerűbb légiutas-turizmus trendjeivel, pozitív hatással lehetnek a gazdaságra is. A repülőtér 2016-ban 11,4 millió utast fogadott, a fejlesztések nyomán az előrejelzés szerint 2023-ra ez a szám akár a 15 milliót is megközelítheti. A Századvég tanulmánya rámutatott, hogy a budapesti repülőtér összesen több mint 900 milliárd forint hozzáadott értéket állított elő 2015-ben, valamint 45 563 fő foglalkoztatását biztosította.
„A légi közlekedés az Európai Unióban teljesen piaci alapon működik, sőt mindenfajta állami támogatás kifejezetten tiltva van. A budapesti repülőtér üzemeltetője is magántőkéből hajtja végre a repülőtéri fejlesztéseket, így kijelenthető, hogy a légi közlekedés közelmúltbeli fejlődése – szemben a többi közlekedési szektorral (közút, vasút, városi tömegközlekedés) – gyakorlatilag állami finanszírozás nélkül volt megvalósítható” – mondta el Szarvas Gábor, a Budapest Airport közösségi kapcsolatokért, környezetvédelemért és működésbiztonságért felelős igazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.