November 6-án indul a hármas metró északi, 17,3 kilométeres szakaszának felújítása, az átadás 2018 végére várható. A projektet Tarlós István főpolgármester a főváros legnagyobb beruházásának nevezte tegnapi tájékoztatóján, hiszen az M3-as 120 méteres szerelvényeire munkanapokon 520-540 ezer utas száll fel, több, mint az ország teljes vasúthálózatának vonataira együtt.
A munkák idején a mainál kilencvennel több busz közlekedik a fővárosban, ebből az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti metrópótló szakaszon hatvan korszerűbb, alacsony padlós buszt vetnek be. Ezek csúcsidőben 45 másodpercenként követik egymást, sűrűbb menetidő fizikailag nem oldható meg. A metró óránként akár 40 ezer utast is el tud szállítani, a metrópótló busz ennek csak a 60-70 százalékát. A forgalom további része sűrűbben járó villamossal és elkerülő útvonalakon bonyolítható.
Így is szinte biztosan lesznek közlekedési kényelmetlenségek. Ha nem, az azt bizonyítaná, hogy a hármas metró teljesen fölösleges
– jelentette ki a főpolgármester.
Tarlós István reagált arra a kritikára, amely szerint túl sokat, hét évet kellett várni a kezdésre, holott eközben a kettes metrót már felújították. Mint rámutatott, az M2-es felújítása öt évig tartott, és műszaki szempontból csonka volt. A hármas előkészületeire viszont nem hét, hanem szűk két év állt rendelkezésre, mert a kormány 2015 júliusában vette át a BKV óriási, 50 milliárd forintos működési adósságállományát, amely mellett a társaság csak fedezet nélküli kötelezettségvállalásra volt alkalmas. E két esztendő sem telt el munka nélkül: 2015. augusztus 7-én aláírták a vonal 222 motorkocsijának felújításáról és korszerűsítéséről szóló szerződést az orosz Metrovagonmassal, a munka már egy éve tart. 2016. május 5-én megszületett a BKV és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatási szerződése a projektről, majd a Budapesti Közút Zrt.-vel írtak alá megállapodást a buszfordulók és az ideiglenes peronok kialakításáról – ezek elkészültek –, a BRFK-val pedig kijelölték az alternatív útvonalakat.
2017. szeptember 4-én aláírták a konkrét infrastruktúra-felújítási szerződéseket (ezek értéke kivitelezői tartalék nélkül 24,1 milliárd forint), illetve a vágányfelújításról, a biztosító- és távközlési berendezésekről, továbbá más eszközökről szóló megállapodást (47,8 milliárd forint értékben). Már kész a középső és a déli szakasz pályázati szövege is, de még nem véglegesítették. A teljes alagút-felújítás 2020 végére készülhet el.
A felújított metrókocsik ez év márciusa óta érkeznek. Ezek hajtásrendszere vissza tudja táplálni a fékezési energiát, utastere korszerű, a járműveken van utastájékoztató, szellőző-, kamerás megfigyelő-, képrögzítő és tűzvédelmi rendszer. „Mivel a felújítás alatt kevesebb metrószerelvényre lesz szükség, felgyorsulhat a kocsik felújítása” – válaszolt a Világgazdaságnak Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.