Jut-e szerep a Duna régió stratégiában az elektromos közlekedésre?
A közlekedés a második legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó az energiaszektor után, így nem véletlen, hogy a fenntartható személy- és áruszállítás az EU kiemelt célja. Az már világosan látható, hogy a benzin- és dízelalapú közlekedés a következő tíz-húsz évben nagymértékben visszaszorul, de még nem tudni, hogy a technológiai fejlesztéseknek köszönhetően melyik alternatíva veszi át a helyét a közlekedésben: a villamos energia, a gáz, a hidrogén vagy éppen a bioüzemanyagok. Az elektromobilitás azonban innovációs potenciálja és társadalmi elfogadottsága miatt kihagyhatatlan az olyan diskurzusokból, amelyek a közlekedés zöldebbé tételéről szólnak.
Milyen szerepe lesz az elképzelések szerint a földgáznak?
Üzemanyagként a földgáz két változata van elterjedve napjainkban. Az egyik az úgynevezett CNG (compressed natural gas), amely a Duna-völgyi országokban inkább használatos, a másik az LNG (liquified natural gas), amely a közlekedési üzemanyagok piacán bővülő tendenciát mutat. A gázalapú járművek által kibocsátott káros anyag mennyisége a hagyományos üzemanyagokkal hajtottakhoz képest elhanyagolható, a kedvező áron túl népszerűségének ez egyik legfontosabb oka. Bulgária után Magyarországon van a legtöbb CNG által hajtott jármű a Duna régió stratégia országai között. Ennek alapján az elektromobilitás elterjedése mellett a gázüzemű járművek további térnyerése is opció a következő években. Az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a hagyományos autóipar termelése jóval kisebb adaptációt igényel a gázüzemre való átállás esetén. Ez gazdasági és foglalkoztatási szempontból is kiemelt jelentőségű a régió egyes országaiban. Nem beszélve arról, hogy bizonyos országok számára összességében nem feltétlenül jár kisebb szén-dioxid-kibocsátással az e-közlekedés, ha a villamos energia előállítása nagyobb részben szénerőművekben történik. A kérdés igen sokrétű, pontos megválaszolása több szempont hosszas elemzését igényli, ezért is indítottunk diskurzust ebben a témában.
Régi hajóspanasz, hogy a Duna magyarországi szakasza kevésbé hajózható, mint a folyó többi része. A DRS segít ezen?
A stratégiában külön kiemelt terület a belvízi hajózás, amelyért Ausztria és Románia közösen felel. A dunai hajózás kapcsán megfogalmazott cél az, hogy 2010-hez képest 2020-ra legalább húsz százalékkal kell növelni a folyamon szállított áru mennyiségét, ez a jelenlegi tendenciák szerint tartható célkitűzés. A magyarországi szakasz hajózhatósága nem marad el a régió többi országának átlagától, és hazánk további fejlesztésekre törekszik. Fontos a hajózási útvonalak összekötése a szárazföldi szállítmányozással, az intermodalitás révén ugyanis lényegesen egyszerűbb és olcsóbb lehet az áruk mozgatása. Több nagy projekt hat ebbe az irányba. Kiemelném például a komáromi teherhíd építését, amelynek épp egy nappal a stratégia budapesti éves fóruma előtt tették le az alapkövét.
Milyennek tartja a hazai dunai hajózási adottságokat?
Magyarország területén a hatékony dunai hajózást alapvetően a hajóútfenntartás minősége és az infrastrukturális feltételek határozzák meg. Ez utóbbiak érdemi fejlesztését számos hangsúlyos magyar részvételű projekt segíti a stratégiában. Ilyen az összesen 1,9 millió euró költségvetésű Dante (DHBW Abwärme–Nutzungs–TechnologiE) projekt, amelynek a dunai vízi közlekedési adminisztratív eljárások fejlesztése a célja, ezáltal pedig a bürokratikus akadályok csökkentése a Duna transznacionális program támogatásából. Az Európai Unió CEF (Connecting Europe Facility), azaz európai hálózatfinanszírozási eszközprogramjában hat sikeres, magyar részvételű projekt fut a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium koordinálásával, ebből három a folyami információs szolgáltatások (RIS) hatékonyságát növeli és fejleszti. Egy projekt a vízi út mint TEN-T korridor hosszú távú tervezésével foglalkozik, de Magyarország eredményesen pályázott a hajóútkitűzési eszközpark átfogó fejlesztésére is (Humark projekt), amelynek keretében a harminc-negyven éves hajópark és a kitűzési jelek megújulhatnak. Végül mintegy 25 millió euróból valósul meg a nemzetközi FAIRway Danube projekt, amelynek célja a víziút-üzemeltetés regionális szintű összehangolása, valamint a helyreállítási és fenntartási főterv egyes részeinek a végrehajtása a Dunán és annak egyes hajózható mellékágain.
Az Európai Unió 2011-ben, a magyar uniós elnökség fontos eredményeként fogadta el a Duna régió stratégiát, amely kilenc uniós és öt EU-n kívüli országot fog össze. Ezek az országok tizenegy szakterületen segítik a régió összeköttetéseinek fejlesztését, a környezetvédelmet és a gazdasági mutatók javítását. A DRS és három további makroregionális kooperáció (balti, adriai és jón, valamint az Alpok) az unió 19 tagállamában és nyolc EU-n kívüli országban 270 millió embert érint. Magyarország e feladatokon belül három fő területen vállalt koordinációs szerepet. Ezek a fenntartható energia használatának ösztönzése, itt Csehországgal működik együtt, a vizek minőségének helyreállítása és megőrzése, ebben Szlovákia a partnere, végül a környezeti kockázatok kezelésében, Romániával közösen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.