Több amerikai munkaadó is életkor alapján diszkriminálhatta a munkavállalókat, amikor célzottan csak fiatal álláskeresőknek megjelenő álláshirdetéseket helyezett el a Facebookon – áll a keresetben, amelyet egy kommunikációipari szakszervezet adott be az amerikai szövetségi bíróságra.
Az Amerikai Kommunikációs Dolgozók (Communications Workers of America, CWA) szakszervezet beadványa a többi között a T-Mobile, az Amazon és a Cox Communications vállalatokat nevesíti, melyek korhatárlimitet alkalmaztak hirdetéseikben, így egyes esetekben például csak a 38 évnél fiatalabbak láthatták a toborzó felhívásokat – írja a Reuters.
Ez a diszkriminációs gyakorlat elveszi a munkalehetőséget az állást kereső érdeklődőktől, csökkenti az idősebb munkavállalóktól érkező állásjelentkezéseket a szabálysértő cégeknél és munkaközvetítőknél, valamint lenyomja a felvett idősebb munkavállalók számát is
– áll a San Franciscó-i szövetségi bíróságra beadott keresetben.
Az amerikai kommunikációs és médiaipari dolgozók legnagyobb érdekvédelmi szervezete által indított per a legújabb példája a közösségi médiaóriás célzott hirdetési gyakorlatát érő kritikáknak. Az úgynevezett mikrotargetálás ugyanis lehetővé teszi a hirdetőknek, hogy megszűrjék hirdetésük célcsoportját életkor, érdeklődési kör vagy akár faji hovatartozás szerint. A Facebook algoritmusa ráadásul ennél jóval összetettebb keresésre, érzületek szűrésére is képes, ezért például egy adott népcsoportot vagy vallást elutasítókra is szabható irányított reklám. A médiavállalat gyakorlata alapján a hirdetők akár egész etnikai csoportokat is kizárhattak az elérendő célközönségükből. Ezt a funkciót a médiaóriás a múlt hónapban ideiglenesen felfüggesztette, ígéretet téve a hirdetési funkciók jobb kezelésére.
A Facebook ugyan nem szerepel alperesként a keresetben, de a beadvány szerint a médiavállalat maga is alkalmazta ezt a fajta hátrányos megkülönböztetést a saját kiválasztási folyamatában. A cég közleményben utasította vissza, hogy bármilyen diszkriminációban érintett lenne. A T-Mobile és a Cox nem kívánt nyilatkozni a folyamatban lévő perről, az Amazon azt közölte, hogy módosított néhány korábbi hirdetésen, ezzel lényegében elismerte, hogy életkor alapján szűrte az álláskeresőket.
Nemrég vizsgáltuk meg a Facebookon közzétett toborzó hirdetéseinket, és találtunk néhányat, amely nem volt összhangban a 18 évesnél idősebb jelöltek keresésére vonatkozó megközelítésünkkel
– közölte a vállalat.
A CWA a keresethez csatolta több kifogásolt hirdetés fotóját is, melyek kifejezetten utalnak a leendő munkavállaló elvárt életkorára. „Más oka is van annak, hogy ezt a hirdetést látja, beleértve azt is, hogy a T-Mobile 18 és 38 év közötti embereket szeretne elérni” – szerepel például az egyik hirdetésről készült fényképen. Az ügy egyik vezető ügyvédje szerint csoportos keresetté bővítenék az ügyet, és további alperesek bevonását is tervezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.