Bedroom culture – azaz hálószoba-kultúra – a neve annak a jelenségnek, hogy a gyermekek saját privát szférájukban, egy kevésbé felügyelt közegben használják okoskütyüjeiket. Ennek következtében sok kiskorú káros tartalmakkal találkozik vagy veszélyes ismeretségeket köt – olvasható az ENSZ Gyermekalapjának (UNICEF) jelentésében.
A világszervezet megvizsgálta, hogy mivel töltik idejüket a gyerekek saját készülékeik használatakor. A gyerekek nagy része videoklipeket néz és online játékokkal játszik, valamint a közösségi médiában szörföl. A kutatás szerint kevés kiskorú ír blogot vagy szerkeszt oldalt, és körülbelül ugyanilyen kevesen beszélgetnek politikai vagy társadalmi problémákról vagy csatlakoznak különböző kampányokhoz, tiltakozásokhoz. A jelentés szerint aggasztó, hogy az internet fokozza az egyének vagy kisebb közösségek elleni ismétlődő pszichológiai terror kockázatát (erre a mobbing, vagyis a gyötrés kifejezést alkalmazzák). Míg korábban ez az iskolákra korlátozódott, addig az internet közvetítésével az áldozatokat manapság már hazáig kíséri.
Árnyaltabb képet fest a digitalizáció rohamos terjedéséről az UNICEF. A jelentés szerint egyszerre lehetőség a tanulásra és a művelődésre, és egyszerre az egyenlőtlenségek növelésére, ugyanis nagyjából 346 millió fiatal – a 29 százalékuk – nem rendelkezik internet-hozzáféréssel. Afrikában például öt fiatalból három nem fér hozzá, míg az európai gyerekeknél ez az arány 25 az egyhez.
Nincsenek rossz helyzetben a magyar internetezők: arányuk 2016 év elején 72 százalék volt, ami az idei év végére az uniós átlagra, 78-79 százalékra nőtt. Kormányzati cél, hogy a magyarok 85 százaléka váljon rendszeres internetfelhasználóvá 2019-re. A digitális szakadékkal kapcsolatban a jelentés példaként említi az Amerikai Egyesült Államokat, ahol hatalmas társadalmi különbségekhez vezetett. Két évvel ezelőtti adatok szerint ötmillió gyermek nem rendelkezik széles sávú internet-hozzáféréssel, így nekik nagy nehézséget okoz házi feladataik vagy vizsgáik teljesítése, amelyek anyagait az amerikai oktatási intézmények gyakran az internetre töltik fel.
A világ másik felén – Afganisztánban és Kamerunban például – épp az ellenkezője zajlik: olyan távol eső szegletekbe is eljut a digitális oktatás, ahol a lányok nem hagyhatják el otthonaikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.