Az utasoknak kényelmetlenséggel jár, a fővárosi közlekedési és közlekedésszervezési cégnek pedig további pénzügyi teher, hogy a hármas metró északi szakaszának felújítása alatt pótló járatokat kell üzemeltetnie. A mérleg azonban összetett, a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. ezzel kapcsolatos költségeit több tényező is befolyásolja. A működési kiadásokat csökkenti, hogy nem jár a metró, de növeli a metró pótlása, illetve egyes busz- és villamosjáratok sűrítése – válaszolt lapunk kérdésére a közlekedési társaság.
A metróágazat költségcsökkenése jelentősen elmarad a pótlás és a sűrítés többletétől, mert egyrészt a metró fajlagos költsége a legalacsonyabb, másrészt a leállás átmeneti jellege miatt nem minden költségfajtánál jelentkezik megtakarítás. Az M3-as vonalon folyó munkák jövőre 5,6 milliárd forinttal növelik a BKV ráfordításait az ideihez képest a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. által tervezett teljesítményelvárások alapján.
Az M3-as vonal éves üzemeltetési és karbantartási közvetlen költsége 10,2 milliárd forint, ebből 1,6 milliárd az értékcsökkenés – közölte a BKV. (Igaz, hogy a felújítás miatt a vonalnak csak egy szakaszát zárták le, de sem a költségek, sem azok csökkenése nem egyenesen arányos a vonal hosszával – a szerk.) Az összehasonlítás azért is nehéz, mert a metró által korábban szállított utasoknak vélhetően csak egy része száll át buszra vagy az M12-es és M14-es villamosra, lehetnek, akik alternatív vonalat használnak. Ugyanakkor a BKK arról tájékoztatta lapunkat, hogy a felújítás alatt a buszos pótlás, valamint a busz- és villamosjáratok sűrítésének becsült költsége havi 600-660 millió forint, ami az egyes szakaszok pótlási sajátosságai és a felújítási ütemezés miatt nem egyenletesen oszlik el.
Az M3-as pótlásának többletköltségei a beruházási projektben nem szerepelnek, mert abban a működési költségek nem számolhatók el. (A projekt támogatása 137,5 milliárd forint.) Ezért a pótlás költségei a kompenzációs díjba épülnek be, ezt a BKK finanszírozza. Mivel az M3-ast mindenképpen fel kellett újítani, nem lehetett mérlegelni, hogy a BKV az olcsóbb üzemelésű metrót vagy a költségesebb felszíni pótló járatokat közlekedteti-e.
Az M3-as további szakaszának felújítási tenderei a jövő év elején jelenhetnek meg, a szerződéskötések 2018 nyarára várhatók. A déli szakasz állomásain a munka 2018 harmadik negyedévében indulhat, és 16 hónapig tart. A középsőn legkorábban 2019 negyedik negyedévében kezdődik az állomásfelújítás – mondta Tarlós István főpolgármester a Budapestinfón.
Felújítják a Lánchidat és BAH-csomópontot
A jövő év harmadik negyedében indulhat és 2021-ig tart a Lánchíd és a Váralagút felújítása. A BAH-csomópont felüljárójának megfiatalítása 2018 második negyedében kezdődhet. A tervek között szerepel még a rakparti aluljárók felújítása, miközben folytatódik a BKV járműcseréje, amelyre további 12,5 milliárd forintot sikerült szerezni a kormány támogatásával – mondta Tarlós István. Lehet, hogy a Bálna eladásából befolyó bevétel egy hányadát a metró akadálymentesítésére költik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.