BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A sofőrök pihenőidejéről döntött az uniós bíróság

A járművezetők a nekik járó csökkentett heti pihenőidőt bizonyos feltételek mellett igen, de a rendszeres heti pihenőidőt nem tölthetik járművükben – közölte az Európai Unió Bírósága szerdán ismertetett ítéletében.

A bíróság kifejtette, a közúti közlekedés területén a szociális szabályozást harmonizáló uniós rendelet egyértelműen tiltja, hogy a járművezetők szokásos heti pihenőidejüket a járműben töltsék. E tilalom megsértéséért a tagállamok kötelesek olyan szankciókat kilátásba helyezni, amelyek alkalmasak a rendelet hatályának és hatékony érvényesülésének biztosítására.

Az ítélkező testület azzal indokolta a döntést, hogy az uniós rendelet alapvető célja a közúti közlekedési ágazat személyzeti munkafeltételeinek javítása, illetve az általános közúti biztonság előmozdítása.

A jogalkotó ily módon arra törekedett, hogy a járművezetők szokásos heti pihenőidejüket olyan helyen tölthessék, amely alkalmas és megfelelő szálláskörülményeket biztosít a napi pihenőidőnél és a csökkentett heti pihenőidőnél hosszabb pihenőidők eltöltésére, márpedig egy kamion vezetőfülkéje nem tűnik ilyen pihenőhelynek – vélekedett a bíróság.

Forrás: AFP

A luxembourgi székhelyű uniós bíróság egy belgiumi törvényszék kérésére értelmezte a sofőrök pihenőidejére vonatkozó szabályozás szövegét. A pünkösdi hosszú hétvége alatt a belga hatóságok 120 kamiont ellenőriztek és összesen mintegy 113 ezer euró bírságot szabtak ki azokra a sofőrökre, akik a pihenésre vonatkozó szabályt megszegve a kamionjukban éjszakáztak.

Magyarországon eközben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) egy Németországban hatályba lépett intézkedés ellen tiltakozik, amely szerint május 25-től bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a heti 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi szálláshelyen tölti.

Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg ez a protekcionista rendelkezés, amelyet Belgium és Franciaország után Németországban is bevezettek. A szabályt azért is kifogásolják, mert a gépjárművezetők – álláspontjuk szerint – nem hagyhatják el a járművüket a pihenőidő alatt sem, mivel vigyázniuk kell a szállított milliós értékekre. Az egyesület egyébként a kamionok kabinját komfortosabbnak tartja egy átlagos szállodai szobánál.

Az MKFE májusi közleményében azt írta, hogy az intézkedés egyetlen célja a magyar vállalkozók kiszorítása a piacról, az előírás azonban betarthatatlan, és annak bevezetése az Európai Unió áruk és szolgáltatások szabad áramlásával kapcsolatos alapelvébe ütközik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.