A bíróság kifejtette, a közúti közlekedés területén a szociális szabályozást harmonizáló uniós rendelet egyértelműen tiltja, hogy a járművezetők szokásos heti pihenőidejüket a járműben töltsék. E tilalom megsértéséért a tagállamok kötelesek olyan szankciókat kilátásba helyezni, amelyek alkalmasak a rendelet hatályának és hatékony érvényesülésének biztosítására.
Az ítélkező testület azzal indokolta a döntést, hogy az uniós rendelet alapvető célja a közúti közlekedési ágazat személyzeti munkafeltételeinek javítása, illetve az általános közúti biztonság előmozdítása.
A jogalkotó ily módon arra törekedett, hogy a járművezetők szokásos heti pihenőidejüket olyan helyen tölthessék, amely alkalmas és megfelelő szálláskörülményeket biztosít a napi pihenőidőnél és a csökkentett heti pihenőidőnél hosszabb pihenőidők eltöltésére, márpedig egy kamion vezetőfülkéje nem tűnik ilyen pihenőhelynek – vélekedett a bíróság.
A luxembourgi székhelyű uniós bíróság egy belgiumi törvényszék kérésére értelmezte a sofőrök pihenőidejére vonatkozó szabályozás szövegét. A pünkösdi hosszú hétvége alatt a belga hatóságok 120 kamiont ellenőriztek és összesen mintegy 113 ezer euró bírságot szabtak ki azokra a sofőrökre, akik a pihenésre vonatkozó szabályt megszegve a kamionjukban éjszakáztak.
Magyarországon eközben a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) egy Németországban hatályba lépett intézkedés ellen tiltakozik, amely szerint május 25-től bírsággal sújtják a gépjárművezetőt és az őt alkalmazó céget, ha a heti 45 órás pihenőidőt nem kereskedelmi szálláshelyen tölti.
Az egyesület szerint magyar vállalkozások százait, munkahelyek ezreit szüntetheti meg ez a protekcionista rendelkezés, amelyet Belgium és Franciaország után Németországban is bevezettek. A szabályt azért is kifogásolják, mert a gépjárművezetők – álláspontjuk szerint – nem hagyhatják el a járművüket a pihenőidő alatt sem, mivel vigyázniuk kell a szállított milliós értékekre. Az egyesület egyébként a kamionok kabinját komfortosabbnak tartja egy átlagos szállodai szobánál.
Az MKFE májusi közleményében azt írta, hogy az intézkedés egyetlen célja a magyar vállalkozók kiszorítása a piacról, az előírás azonban betarthatatlan, és annak bevezetése az Európai Unió áruk és szolgáltatások szabad áramlásával kapcsolatos alapelvébe ütközik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.