A turizmus globális és hazai erősödése miatt nyitott nemrég újabb bőröndgyárat a Samsonite Magyarországon. A belga vállalatnak ez lesz a második üzeme hazánkban – Európán belül ezenkívül csak Belgiumban van termelés –, így jövőre együttesen már 1,4 millió bőröndöt állíthatnak elő. A termékek döntő része természetesen külföldön talál gazdára, de az elmúlt években hazánkban is jelentősen nőtt a kereslet. A Samsonite sokáig csak a multibrand üzletekben volt megtalálható, az első hazai márkaboltja tíz éve nyílt meg, ma már 11 egységből áll a hálózat – mondta Pesti Imre, a csak értékesítéssel foglalkozó Samsonite Hungary Kft. kereskedelmi vezetője.
A pénzügyi válság következtében a turisztikai ágazat visszaesése nálunk is éreztette hatását, a cég forgalma a korábbi 1 milliárd forintról 2009-re csaknem a felére esett vissza, ám kiskereskedelem-koncentrációjában kifejezetten jó döntésnek bizonyult a Samsonite márkabolthálózat, amely 2011-ben már a márka hazai forgalmának több mint felét adta. Ekkor a franchise-partnerség helyett a saját tulajdonban lévő hálózat kialakítása mellett döntöttek, az árbevétel már 2014-ben elérte a válság előtti szintet, és azóta dinamikusan növekszik, idén már eléri a 2 milliárd forintot – tette hozzá a country manager.
A válságra adott válaszként a korábban elsősorban az utazáshoz kapcsoló termékpalettát kibővítették, a kínálatban így egyre nagyobb hangsúly jut a laptop- és üzleti táskákra, a hátitáskákra, női divattáskákra vagy éppen a pénztárcákra.
A cég teljes hazai forgalmának kétharmadát ma már a 11 monobrand Samsonite és a multibrand Trunk&Co. üzlet, valamint az internetes értékesítés adja. Az utóbbi csatorna részaránya ugyan még elmarad az iparági és a régiós átlagtól, de egyre fontosabb szerepet képvisel nálunk is – a forgalom 3 százaléka érkezik a Samsonite hazai weboldalán keresztül. A cégcsoport tervei szerint 2020-ban már a bevétel ötöde az e-commerce csatornán jön majd, ehhez nagyban hozzájárulhat, hogy idén megvásárolták az egyik legnagyobb iparági online piacteret.
Az Ebags.com kínálatában mintegy 250 márka érhető el, a Samsonite szerint az új értékesítési hely nagyban segít majd, hogy elérjék a travel és non travel kategória esetében a középtávon célként kitűzött 50-50 százalékos részarányt. E tekintetben Magyarország jobban teljesít, hiszen nálunk már most is 55 százalék az utazási termékek forgalma, míg Európa más országaiban a Samsonite termékek közül 75 százalékban a bőröndök kelendők. A tervek megvalósulását a legutóbbi akvizíció, a Tumi megvásárlása is segítheti. A márka ugyan még nincs jelen hivatalosan Magyarországon, de elképzelhető, hogy jövőre saját márkaboltot nyit Budapesten.
A márkák versenye
A Samsonite számos márkával rendelkezik a portfóliójában, de alapvetően a névadó és az American Tourister hozza a bevétel zömét. A két brand eltérő célcsoportot ér el: a Samsonite felső kategóriás termék, bőröndjei 30 és 150 ezer forint közötti árban kaphatók, az American Turister középkategóriás, árai 20 és 60 ezer forint között mozognak. A Tumi viszont a prémiumkategóriát képviseli 100–250 ezer forintos árcéduláival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.