A világszervezet 2017-es jelentése a gyermekek helyzetéről kiemeli, hogy a digitalizáció lehetőségeket nyit a fiataloknak a tanuláshoz, a művelődéshez, illetve később munkahelyek megszerzéséhez, ugyanakkor növeli az egyenlőtlenséget is, mivel a fiatalok 29 százaléka, vagyis 346 millióan nem rendelkeznek internet hozzáféréssel. Afrikában öt fiatalból háromnak nincs internet hozzáférése, míg Európában ugyanez az arány 25 az egyhez.
Problémát jelent az internetes tartalmak megértése, hiszen a honlapok 56 százaléka angolul van. Amennyiben a fiatalok rendelkeznek is internet hozzáféréssel, gyakran nem értik meg a tartalmakat vagy nem találnak olyan témákat, amelyek foglalkoztatják őket – olvasható a dokumentumban. A jelentés szerint ez az „információszegénység” csak növeli a meglévő társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségeket.
A magas színvonalú tartalmakhoz – így például gyakorlókönyvekhez, oktatóvideókhoz, gyakorlati útmutatókhoz – való hozzáférés manapság jóval olcsóbbá vált – emeli ki pozitívumként a dokumentum, amely szerint az online világ lehetőséget nyújt a hátrányos helyzetű gyermekeknek is a tanuláshoz, a szórakozáshoz, és segítséget nyújt abban is, hogy megtalálják útjukat a felnőtt élet felé. „Az internet által lehetővé válik a digitális oktatás Brazília és Kamerun távol eső szegleteiben vagy Afganisztánban, ahol a lányok nem hagyhatják el otthonukat” – olvasható tovább a jelentésben. Az UNICEF szerint a menekültek számára az internet-hozzáféréssel rendelkező okostelefonok jelentik gyakran a mentőövet, a menekülttáborokban pedig sok gyermek számítógépek segítségével tud csak részt venni az oktatásban.
Az UNICEF a többi között megfizethető, minőségi internet-szolgáltatást követelt minden gyermek számára. „A digitális tudást” már a kezdetektől fel kell venni az oktatási tervekbe.
Az UNICEF szót ejtett arról is, hogy az olyan fejlett országokban is, mint az Egyesült Államok, társadalmi különbségekhez vezet a digitális szakadék. A jelenség arra utal, hogy 2015-ös adatok szerint ötmillió gyermek és fiatal nem rendelkezett szélessávú internet hozzáféréssel, így nagy nehézséget jelentett házi feladataik vagy vizsgáik teljesítése, amelyek anyagait az amerikai oktatási intézmények gyakran az internetre töltik fel.
A gyötrés (mobbing) jelenségről sem hallgatott a jelentés, miszerint az internet fokozza az egyének vagy kisebb közösségek elleni ismétlődő pszichológiai terror kockázatát a fiatalok körében. Míg korábban ez az iskolákra korlátozódott, addig az internet közvetítésével az áldozatokat manapság már hazáig kíséri.
A gyermekek egy másik veszélynek is ki vannak téve – figyelmeztetett az UNICEF -, hiszen káros tartalmakba is belefuthatnak az interneten vagy potenciálisan veszélyes ismeretségeket köthetnek. Az ENSZ Gyermekalapja ezért az országokat felszólította, fejlesszék a gyermekek ilyen veszélyektől való megóvását célzó jogszabályaikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.