Egyelőre nem újítják fel az M3-as metró vonalán található aluljárókat, pedig ahogyan a földalatti, úgy az azzal egy időben épített terek is megértek a rekonstrukcióra. Ennek kapcsán a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. azt közölte a Világgazdaság érdeklődésére, hogy a felújítandó állomásokhoz kapcsolódó, fővárosi önkormányzati tulajdonban lévő gyalogos aluljárók (köztük a Nyugati tér, az Újpest-központ és az Árpád híd metróállomásnál található aluljáró) teljes körű felújítására a BKK kivitelezési terveket készíttetett fővárosi megbízásból, a végleges tervek február végére készülnek el. A szükséges engedélyek megvannak, a kivitelezésre azonban nem áll rendelkezésre forrás. Az érintett aluljárók felújításának összes becsült költsége körülbelül nettó 11 milliárd forint – közölte a BKK.
Az aluljárók és a hozzájuk kapcsolódó utascsarnokok közötti határvonalat a metró üzemszüneti lezárását szolgáló kapuk – a legtöbb esetben üvegajtók – képezik. Ez a vonal egyben az eltérő üzemeltetők közötti határ is. (Az üvegajtókat a felújítás során rácsos redőnyszerkezetek, úgynevezett passzázskapuk váltják majd fel.) A metróvonal felújítása minden állomás esetében a metró üzemi területére, azaz az üvegajtók mögötti területre terjed ki – tette hozzá a közlekedési központ.
A tervezetthez képest több hónapos csúszás után tavaly november elején kezdődött el a főváros egyik legjelentősebb közlekedési beruházása, a napi mintegy ötszázezer utast szállító M3-as metróvonal rekonstrukciója. A vonal teljes felújítására eredetileg 125 milliárd forintot szántak, de később ezt – egy villamospálya-beruházásról lemondva – megfejelték további 12,5 milliárddal, így most Brüsszel előtt 137,5 milliárd forintos támogatási igény szerepel. Ehhez képest tehát az aluljárók becsült költsége a projekt töredéke.
A vonalat a rekonstrukció szempontjából három szakaszra tagolták, és ezekre külön-külön pályázatot írtak ki. Az első tenderre – a főváros állítása szerint – irreálisan magas összegű ajánlatok érkeztek, ezért lefújták a pályázatot. A második tender sem volt sokkal sikeresebb, a középső és a déli szakaszra vártnál magasabb ajánlatok érkeztek. És bár ezek a legrégebbi vonalrészek, úgy döntött a főváros, illetve a BKV, hogy először a metróvonal északi szakaszát, az Újpest-központ és a Lehel tér közötti részt – várhatóan egy évre – zárják le, és csak ott kezdték el a munkálatokat.
A Strabag Építőipari Zrt. a vállalkozó, a szerződés nettó értéke 24,1 milliárd forint, valamennyi munka végső átadási határideje pedig 2018. december 31. Ezzel párhuzamosan az alagútban is folynak a munkák, ezek nyertes kivitelezője a Swietelsky Vasúttechnikai Kft., a szerződés nettó értéke 47,8 milliárd forint, a 17,1 kilométeres vonalon valamennyi munkát 2020. augusztus 24-ig kell átadni.
A főváros azt tervezi, hogy miután befejezik az északi szakaszon a munkákat, folytatják a másik két szakaszon. Az ezek rekonstrukciójára vonatkozó újabb – tehát harmadik – pályázat azonban még nem jelent meg. Tarlós István főpolgármester egy tegnapi sajtótájékoztatón elmondta: a déli és középső szakasz állomásainak felújítására folyamatban van a közbeszerzési eljárás, a részvételi felhívás januárban jelenhet meg, szerződéskötés pedig 2018 júniusában várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.