BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A felhőben az Amazont is utol lehet érni

A már idehaza is négyszázmilliárd forint feletti forgalmat lebonyolító online kereskedelem további növekedésének jókora lökést adhat a mesterséges intelligencia, amely a hagyományos vásárlás eddig ismert módját is új alapokra helyezheti.

A mesterséges intelligencia segítségével az online kereskedelem terén akár a szektor globális vezetőivel, így az Amazonnal, az eBayjel vagy az Alibabával is felvehetik a versenyt a magyar kis- és középvállalatok, ezáltal pedig idehaza is hosszabb távon fenntartható a vásárlóikosár-érték 20-30 százalékos növekedése – hívta fel a Világgazdaság figyelmét Arany János, az SAP Hungary Kft. Hybris üzletágának vezetője. Mint mondta, az elektronikus kereskedelem nagyágyúi egységes termékstruktúrát, árazást és ügyfélélményt kínálnak a világ minden pontján, velük szemben a kisebb cégek, akár a hazaiak is, a helyi igények jobb kiszolgálásával tudják ellensúlyozni a méretgazdaságosságot, legyen az ügyfélszolgálat, logisztika vagy az addicionális előnyök és a lokális tudás beépítése a keresési algoritmusokba.

Arany János, az SAP Hungary Kft. Hybris üzletágának vezetője
Fotós: Vémi Zoltán

A szakember 2016 áprilisa óta áll a szoftvercég alkalmazásában, és egy teljesen új területért felel, melynek célja, hogy a hazai vállalatokat támogassa az új generációs marketingautomatizáció, az ügyféladat- és ügyfélkapcsolat-kezelés, a kereskedelem, valamint az ügyfélszolgálati alkalmazások terén. A hazai e-kereskedelemben rejlő potenciált hűen tükrözi, hogy az eNET adatai szerint tavaly a forgalom átlépte a 400 milliárd forintos határt, az online vásárlók közel fele már az internetes bankkártyás fizetést választotta, a webáruházak harmadához pedig külföldről is érkeztek megrendelések.

Egyre több az adat, amit már nemcsak elemzünk, feldolgozunk, hanem a felhasználásukkal előrejelzést is készítünk, a prediktív analitika révén pedig lényegében előre tudható, mit keresnek majd az emberek, legyen szó ruhavásárlásról vagy borválasztásról – emelte ki Arany János. Már nem titok, mit olvasunk, mit nézünk, hová megyünk, mit vásárolunk, hiszen jókora digitális lábnyomot hagyunk magunk után a közösségi médiában, a digitális keresési platformokon, az ár-összehasonlító portálokon vagy a weboldalak letöltésével. A keresési algoritmusok pedig elkezdenek ezekkel az adatokkal dolgozni, látens igényeket tárnak fel, melyekről még mi sem tudunk, így fogyasztóként érdekes, izgalmas lehetőségek tárháza vár ránk – tette hozzá.

Az automatizáció szerepét hangsúlyozva az SAP üzletágvezetője elmondta, a képfelismerő rendszerek is marketing-adatforrássá válnak. Érdekesség, hogy nemcsak az online, hanem a hagyományos vásárlás is változások előtt áll, hiszen egy bekamerázott boltban például az ügyfelet azonosítva valós idejű ajánlásokat fogalmaz meg a rendszer annak alapján, hogy melyik részlegen mennyi időt tölt az illető, ezáltal kategorizálja az érdeklődési körét. Emellett akár az éppen viselt ruhákhoz, láthatóan preferált stílusirányzathoz vagy a pillanatnyi hangulathoz is rendelhet speciális ajánlatokat, terméktípusokat, akár kuponokat, kedvezményeket, vagy utasíthatja a szoftver az értékesítőt, hogy hívja fel. Mindez egy-két év múlva már több helyen megfigyelhető lehet, s mivel a szükséges technológia megfizethető, három-négy éven belül szélesebb körben is elterjedhet – húzta alá. A szakértő szerint az új technológia jogi szabályozása izgalmas kérdés, de az emberek bizonyos fokig maguk is ellenállnak annak, hogy átgyalogoljanak a magánszférájukon.

A már idehaza is 25-30 milliárd forintos értékesítést generáló fekete péntek miatt Arany János szerint értelmetlen a csak akkor tapasztalható kiemelkedő érdeklődésre méretezni az informatikai rendszert, de az év többi részén is olcsóbb és hatékonyabb a felhőalapú, rugalmas szolgáltatás igénybevétele, az előfizetés révén pedig nincs szükség adatközpont felépítésére vagy informatikusok foglalkoztatására. Így ráadásul ugyanaz a szerverkapacitás szezonálisan más-más iparág csúcsidőszakát szolgálhatja ki, például nyáron a turizmust, ősszel a biztosítási piacot, az év végén pedig a kereskedelmet.

Régiós összevetésben az új technológiai megoldásokra való nyitottságot az SAP üzletágvezetője úgy értékeli, hogy a piac méretéből kifolyólag Lengyelországra irányul a legnagyobb figyelem, de Csehországban is érezteti hatását a digitalizációs e-kereskedelmi lépéselőny. A magyarok közvetlenül utánuk következnek, több nemzetközi terjeszkedésben gondolkodó, ambiciózus szereplővel – emelte ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.